میزگرد ابراهیم فیاض و حبیب‌الله مسعودی فرید

علت بیشتر طلاق‌ها زیر سر روانشناسان است/ زنان به زنانگی خود برگردند، طلاق‌ها کم می‌شود

کدخبر: 2055807

ابراهیم فیاض معتقد است روانشناسان از مردم پول می‌گیرند ولی پیشنهاد طلاق می‌دهند اما مسعودی فرید گفت که چنین ادعایی یک نگاه کلی است و باید مبتنی بر شواهد صحبت کرد و علل اقتصادی و فرهنگی در این حوزه بیشتر نقش دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

ابراهیم فیاض استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در میزگرد «طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» عنوان کرد: بسیاری از این مباحثی که الان به نام آسیب مطرح می‌شود تبدیل به بحران شده است، فرض کنید همین حاشیه نشینی در اطراف تهران که بیشتر به دلیل عدم رشد اقتصادی است، خود یک بحران به حساب می‌آید.

* با این همه پول و هتل، یک‌سوم مشهد‌ی‌ها حاشیه‌نشین هستند

وی در ادامه افزود: متأسفانه ما این روزها مفاهیم را اشتباه تعریف می‌کنیم با این همه امکانات و ثروت اما کمترین تحرک اجتماعی را از اقشار مختلف می‌بینیم. شهر مشهد را مثال می‌زنم با این همه پول و هتل و امکانات اما یک‌سوم مردم همین شهر حاشیه‌نشین هستند درحالیکه در کشور آمریکا یک سوم ثروت سرمایه‌داران برای رشد اقتصادی و رفع آسیب‌ها صرف می‌شود. در واقع بخشی از ثروت ثروتمندان باید به جیب بقیه باز گردد.

فیاض با تأکید بر اینکه با نگاه تقلیل‌گرایانه به بحران‌ها موافق نیست، گفت: این بحث‌ها ریشه‌ای نیست معالجه‌ای است اینکه مدتی کار کنیم و بحرانی را پایین بیاوریم اما باز هم آسیب وجود دارد، همینطور پیش برویم روز به روز هم بدتر می‌شود چرا که دیدگاه ما کلان نگر نیست و دستگاه‌ها هم نگاه تقلیل گرایانه دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز خلاقیت در دانشگاه‌های ما از بین رفته است، گفت‌: خیلی‌ها دانشجوهای من سر کلاس می‌آیند و من می‌بینم که اعتیاد دارند ،اینها تحقیق و پژوهش نمی‌کنند، متأسفانه نگاه اداری بر خلاقیت در سیستم آموزشی جایگزین شده است. بسیاری از صندلی‌های دانشگاه ما امروز خالی است، سیستم آموزش و پرورش هم حافظه‌محور است و خلاق نیست، چرا کنکور را حذف نمی‌کنیم؟ خیلی‌ها حافظه ندارند اما هوش دارند، در زمان تحصیل ما خیلی از افرادی که در همین کنکور قبول نشدند با نمرات خوب در دانشگاه هامبورگ پذیرفته شدند، تعاریف ما متأسفانه اشتباه است اگر میلیاردها تومان هم خرج آسیب‌شناسی کنیم شرایط بهتر نمی‌شود!

* یک مرتبه نمی‌توان آمار طلاق را نصف کرد

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت همگام و همنوا بودن دستگاه‌ها با هم و همین طور تعریف صحیح علل و عوامل آسیب‌ها گفت: برخی می‌گویند فوت ناشی از تصادف به دلیل توسعه است، درحالی که اینطور نیست، چون کشورهای پیشرفته میزان فوتشان در تصادف کمتر است! ضمن اینکه درست است حاشیه نشینی عامل خطر است اما کار ما در سازمان بهزیستی این است که آسیب‌های چند عاملی را بررسی کنیم و بگوییم که یک آسیب صرفا یک علت ندارد.

وی با اشاره به موضوع طلاق در کشور گفت: یکی از دلائل ناکارآمد بودن ما در کنترل آسیب‌ها هم همین تحلیل ناکامل و تقلیل‌گرایانه و ارائه راه حل‌های ساده است. صرفا مشکل اقتصادی عامل طلاق نیست، مشکل اجتماعی هم مهم است.

مسعودی فرید در ادامه افزود: توسعه متوازن آسیب‌ها را رفع می‌کند بنابراین صرف اینکه بگوییم مقصر روانشناسان هستند یا جامعه شناسان و ... مشکلی را حل نمی‌کند. ما باید به سمت هماهنگی بیشتر برویم و وضعیت کشورهای همجوار را هم بررسی کنیم. به طور مثال خود بحث طلاق یک عامل ندارد، انتظار ما هم باید از رفع آن معقول باشد یک مرتبه نمی‌توان آمار را نصف کرد، هدف غیر منطقی نباید داشته باشیم، امروز ما مرکز مداخله کاهش طلاق با نظام روانشانسان داریم بیست تا سی درصد در موارد کار را به سازش رساندیم.

* زنان به زنانگی برگردند تا طلاق‌ها کم شود

فیاض در پاسخ گفت که به اعتقاد من علل بیشتر طلاق‌ها زیر سر روانشناسان است مردم به آنها پول می‌دهند اما آنها پیشنهاد طلاق می‌دهند! این را با گزارش میدانی به دست آوردم. به نظر من اگر زنان به زنانگی خود باز گردند، مشکل طلاق حل می‌شود.

وی در ادامه گفت:‌ مشکل این است که الان پزشکی ما وارد کار علوم اجتماعی شده و روانشناسی هم کار جامعه‌شناسی را انجام می‌دهد و همه اینها با هم مخلوط شده است.

مسعودی در واکنش به سخنان فیاض تأکید کرد که چنین چیزی یک نگاه کلی است و باید دید که صحبت‌های شما چقدر علمی است و مبتنی بر شواهد عمل کرد. اینکه بگوییم تقصیر با کیست مشکل حل نمی‌شود، راه حل عملیاتی دارد، ما آماده‌ایم این بحث را ادامه دهیم.

ارسال نظر: