ادعای معاون حقوقی وزارت خارجۀ امریکا:

آمریکا ۱.۳ میلیارد دلار سود بدهی ایران را پرداخت کرد

کدخبر: 2055858

براساس گزارش یک رسانۀ امریکایی، واشنگتن پس از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های ایران، ۱.۳ میلیارد دلار سودِ آن را نیز به ایران فرستاده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ارسال این محمولۀ جدید برای تکمیل مجموع 1.7 میلیارد دلار پولی است که امریکا باید بابت یک معاملۀ نظامی به ایران پرداخت کند.

رژیم پهلوی در دهۀ 1970 تجهیزاتی نظامی به ارزش 400 میلیون دلار از امریکا خریداری کرد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 (1979) این تجهیزات نظامی هرگز به ایران ارسال نشد.

پرس تی وی نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا سال گذشته گفت با ایران به توافقی برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار برای تسویۀ بدهی کشورش در یک پرونده قدیمی قراردادهای تسلیحاتی رسیده است.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرد که امریکا موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی که 400 میلیون دلار است، 1.3 میلیارد دلار هم بابت سود آن به ایران بپردازد.

اخیراً و هنگامی که روزنامۀ وال‌استریت ژورنال اعلام کرد 400 میلیون دلار بدهی ایران همزمان با آزادی چهار زندانیِ امریکایی در ایران در دی ماه سال 1394 صورت گرفته است، واشنگتن با موجی از انتقادات داخلی روبرو شد که با وجود این‌که این پول به ایران تعلق داشت، معتقد بودند امریکا به ایران «باج» داده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها بود که اوباما در تاریخ 15 مرداد ماه در یک کنفرانس خبری در پنتاگون تصریح کرد کاخ سفید برای اجتناب از پرداخت جریمه چند میلیاردی احتمالی بر سر یک پرونده حقوقی، براساس توصیه مشاوران مجبور به مصالحه با ایران شده است.

پیشتر مقامات واشنگتن و تهران اعلام کردند، پرداخت این بدهیِ مالی هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه 1+5 بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر ماه 1394، ندارد.

اکنون مقامات امریکایی می‌‎گویند که سودِ معاملۀ 400 میلیون دلاری با ایران نیز کمتر از دو ماه پس از ارسال اولین محمولۀ نقدی، به ایران تحویل داده شده است.

مجلۀ ویکلی استاندارد که نیوزکورپوریشن، غول رسانه‎ای مستقر در نیویورک، آن را منتشر می‎کند، به نقل از جولیا فریفیلد، معاون حقوقی وزارت خارجۀ امریکا، نوشت ایران علاوه بر دریافت بدهی خود، سود تعیین شده را نیز دریافت کرده است.

امریکا محمولۀ مالیِ اول را در سکوت رسانه‌ای و به صورت نقدی، اما با ارزهایی نظیرِ یورو و فرانک سوئیس و در یک هواپیمای باریِ بی‌نام به ایران ارسال کرد.

ویکلی استاندارد نوشت با وجود این‌که شیوۀ ارسالِ محمولۀ دوم اعلام نشده است، اما با توجه به این‌‎که امریکا هیچ ارتباط بانکی با ایران ندارد، احتمالاً این محموله نیز به صورت نقدی به ایران تحویل داده شده است.

اوباما اواسط ماه جاری گفته بود: «دلیل این‎که ما مجبور بودیم به آن‌ها (ایران) پول نقد بدهیم، دقیقاً این است که در حفظ تحریم‎ها بسیار سخت‌گیر هستیم -و رابطۀ بانکی با ایران نداریم- ما نمی‌توانستیم برای آن‎ها یک چک بفرستیم.»

با این حال، این محموله‌های مالی، تنها بخشی از ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های ایران هستند که ایالات متحدۀ امریکا از زمان انقلاب اسلامی، مسدود کرده است.

ارسال نظر: