معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد

ابلاغ آیین‌نامه آموزش الکترونیک برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی‌و‌داروسازی/ ظرفیت ورود در مقطع تحصیلات تکمیلی حدود ۶ تا ۷ هزار نفر

کدخبر: 2056583

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه آموزش الکترونیک برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خبر داد و گفت: فعالیت مجازی دانشگاه‌ها به صورت پایلوت در ۵ دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری امروز که به مناسبت فرار سیدن هفته دولت برگزار شد، با اشاره به رتبه‌بندی سالانه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: امسال علاوه بر این مساله رتبه‌بندی مناطق آمایشی کشور نیز در نظر گرفته شده تا دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف با هم رقابت کنند.

دکتر لاریجانی در ادامه گفت: امیدواریم در سال جاری با شناسایی وضعیت دانشگاه‌ها و قرارداد با دانشگاه‌های دیگر نسبت به آموزش افراد غیرایرانی در کشور اقدام کنیم هر چند که این مساله مدنظر قرار گرفته ولی توجه هر چه بیشتر به این موضوع دارای اهمیت است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اعلام این که همه امتحانات بین‌المللی گروه‌های پزشکی در کشور قابلیت اجرا دارد، گفت: از این پس لازم نیست فردی برای اخذ یک مدرک بین‌المللی به خارج از کشور مراجعه کند حتی در بوردهای مختلف نیز این مساله لحاظ شده به طوری که بوردهای تخصصی ما می‌توانند مسیر امتحانات بین‌المللی را در داخل کشور پیش ببرند.

وی در خصوص رتبه بندی دانشگاه های دنیا، گفت: حدود 500 دانشگاه برتر در رتبه‌بندی شانگهای و QS مورد قبول کشور ما است البته استثنائاتی در حوزه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وجود دارد ولی به طور کلی 500 دانشگاه اول دنیا مورد قبول ما در ایران است.

دکتر لاریجانی همچنین بر لزوم توجه دانشجویان در انتخاب دانشگاه های خارج از کشور برای تحصیل تأکید کرد و گفت: در صورت تحصیل دانشجویان ایرانی در غیر از این ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا مدرک آنها از دانشگاه های دیگر برای ما قابل قبول نیست.

معاون آموزشی در ادامه با بیان این که در حوزه آموزش پزشکی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی حداقل 50 ماموریت مستقل در نظر گرفته شده است، افزود: این ۵۰ ماموریت به دانشگاه های علوم پزشکی سپرده شده و همچنین بسته‌های تحولی در آموزش پزشکی مدنظر قرار گرفته است.

دکتر لاریجانی همچنین تعداد شرکت کننده آزمون‌های کارشناسی ارشد امسال را 72 هزار شرکت‌کننده بیان کرد و گفت: ظرفیت ورود در مقطع کارشناسی ارشد امسال حدود 6 تا 7 هزار نفر است و اگر اعتراضی وجود داشته باشد ما به همه اعتراضات رسیدگی می کنیم.

به گفته وی، اصلاحاتی در خصوص ظرفیت ها صورت گرفته ولی ظرفیت پذیرش آزمون را کم نشده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها 30 درصد نمره مصاحبه و 70 درصد هم نمره آزمون کتبی مدنظر قرار دارد، گفت: ما بر اساس این چارچوب عمل می‌کنیم و برنامه‌ها در حال پیشرفت است.

وی در ادامه تعداد شرکت کنندگان در آزمون پذیرش دستیاری را 14 هزار شرکت کننده بیان کرد و گفت: در این آزمون حدود 3500 نفر را پذیرش خواهیم کرد و در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی که 2 هزار شرکت‌کننده دارد حدود 300 تا 400 قبول شده خواهد داشت. دکتر لاریجانی در ادامه به 4 پیشنهاد مهم در حوزه آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: آزمون پیش‌کارورزی به تدریج الکترونیکی شده و در حال حاضر 23 دانشگاه نرم‌افزار آن را گرفته و برنامه به صورت پایلوت اجرا می‌شود و آزمون صلاحیت پایانی پزشکی عمومی برگزار می‌شود و 35 دانشگاه برگزارکننده این آزمون هستند.

معاون آموزشی افزود: داوطلبانی که می‌خواهند وارد رشته فیزیوپاتولوژی شوند لازم نیست همه دروس عمومی را سپری کنند تا دوره پزشکی کوتاه‌تر شود و خدمت در مناطق مختلف انجام گیرد.

به گفته وی، افرادی که مدرک زبان عمومی و همچنین تافل داشته باشند دیگر لازم نیست دوره‌های زبان عمومی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی سپری کنند چرا که مدرک آنها را معادل‌سازی می‌کنیم.

دکتر لاریجانی از ابلاغ آیین‌نامه آموزش الکترونیک برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خبر داد و گفت: افراد می‌توانند برخی از دروس خود را در دانشگاه‌ها به صورت مجازی طی کنند البته چهار هفدهم ساعات را می‌توانند دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار کنند و در غیر این صورت استدلال لازم باید ارائه شود.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، فردا برای اولین بار با حضور وزیر بهداشت، هیات امنای دانشگاه‌های مجازی آغاز به کار کرده و 900 عضو هیأت علمی آموزش پزشکی در این زمینه همکاری خواهند داشت.

دکتر لاریجانی ادامه داد: فعالیت مجازی دانشگاه‌ها به صورت پایلوت آموزش به آنها در 5 دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد. وی در خصوص موضوع بورسیه و سهمیه،‌ گفت: این دو مساله با هم متفاوت بوده و در سهمیه افراد با امتیاز به یک رشته ورود می‌یابند ولی در بورس پس از مذاکره با فرد با آن تعامل می‌شود که پس از بورس باید در آن دانشگاه مورد نظر خدمت کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: سیاست وزارت بهداشت این بوده که سهمیه‌ای اعمال نکنیم و بورسیه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی مدنظر قرار گرفتت و به دلیل اینکه دانشگاه بقیه‌الله موضوع بورسیه در آن مورد توجه قرار گرفته دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بورسیه نخواهند داشت و همچنین زیر یک درصد ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سایر استان‌ها بورسیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 1400 تا 1500 نفر از خارج از کشور در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند، گفت: این تعداد به جز افرادی است که در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت کرده‌اند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ضمن توصیه به دانشجویانی که قصد تحصیل در سایر کشورها در حوزه پزشکی را دارند،‌ گفت: دانشجویان ایرانی باید توجه داشته باشند که قصد ادامه تحصیل در چه کشورهایی را دارند چرا که بسیاری از کشورها مثل فیلیپین، هند و برخی از کشورهای منطقه مورد قبول ما نیست و این افراد پس از ورود به ایران دچار چالش خواهند شد.

دکتر لاریجانی در پایان در مورد مهاجرت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به خارج از کشور، گفت: مهاجرت این افراد آمار چشمگیری نداشته چرا که در صورت انجام چنین اقدامی زمینه کار برای آنها در خارج از کشور به ویژه در رشته‌های بالینی وجود ندارد.

دکتر باقر لاریجانی ضمن اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه آموزش علوم پزشکی در راستای برنامه تحول سلامت، گفت: امیدواریم با ارتقاء تحکیم اخلاق پزشکی، بتوانیم این جایگاه را ارتقاء دهیم.

معاون آموزشی با بیان این که تمام مناطق آمایشی ما مجهز به مراکزی برای کسب مهارت شده‌اند، افزود: گفت: در حال حاضر برنامه های آموزش پزشکی در کشور بازبینی شده و این بازبینی در رشته پزشکی عمومی 90 درصد محقق شده است.

وی با اشاره به توسعه طرح پزشک خانواده در کشور و گسترش رشته تخصصی آنها در 8 دانشگاه، افزود: در دانشگاه های علوم پزشکی حدود ۱۰۰۰ پست جدید در سال گذشته ایجاد شد و حدود ۱۴۰۰ نفر به عنوان متعهد به دانشگاه های علوم پزشکی اضافه شدند.

معاون آموزشی افزود: امسال تعداد زیادی بورسیه هیات علمی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق علمی می‌دهیم و همچنین سند بیماری‌های غیرواگیر تدوین شده و دستورالعمل ارائه آن به دانشگاه‌ها رفته است.

دکتر لاریجانی با بیان این که کمیته بیماری های غیرواگیر برای 4 بیماری سرطان، بیماری‌های قلب و عروقی، دیابت و بیماری‌های تنفسی و آسم پیش‌بینی شده است، افزود: دستورالعمل سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا بتوانیم برای ریسک فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر مثل تغذیه ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف سیگار و اعتیاد برنامه‌ریزی کنیم و در این رابطه نقش رسانه‌ها بسیار کلیدی است.

معاون آموزشی همچنین از راه‌اندازی سایتی در وزارت بهداشت تحت عنوان راهنماهای بالینی خبر داد و افزود: این سایت با کمک انجمن‌های تخصصی و مراکز تحقیقاتی راه‌اندازی شده و راهنماهای بالینی در آن قابل دسترسی است و قرار است در تمام دانشگاه‌ها ساختاری برای بهره‌مندی بیشتر از این سایت دیده شود. دکتر لاریجانی ادامه داد: افراد می‌توانند برای مراجعه به راهنماهای بالینی به آدرس اینترنتی hetas.health.gov.ir مراجعه کنند.

ادامه دارد..

ارسال نظر: