جزئیات جلسه غیرعلنی درباره "مدل جدید قراردادهای نفتی"

کدخبر: 2056648

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس جزئیات جلسه غیرعلنی روز یکشنبه برای بررسی "مدل جدید قراردادهای نفتی" را تشریح کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بهروز نعمتی در گفتگویی گفت: به دلیل اهمیت «مدل جدید قراردادهای نفتی» هیئت رئیسه مجلس تصمیم گرفت جلسه روز یکشنبه 31 مرداد - فردا - را به صورت غیرعلنی به این مهم اختصاص دهد.

وی افزود: آقای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معاونان وی مهمان اصلی جلسه غیرعلنی فردا خواهند بود تا درباره «مدل جدید قراردادهای نفتی» به نمایندگان مجلس گزارش دهند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نعمتی تصریح کرد: همچنین مسئولانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان بازرسی کل کشور ، دیوان محاسبات، هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین و ... در این جلسه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: گزارش هیئت «تطبیق مصوبات دولت با قوانین»، «مرکز پژوهش‌های مجلس» و «کمیسیون انرژی مجلس» که اخیر با دستور رئیس مجلس «مدل جدید قراردادهای نفتی» را بررسی کرده‌اند در جلسه غیر علنی فردا قرائت خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس به قید قرعه و برخی منتقدان نیز درباره «مدل جدید قراردادهای نفتی» به ارائه نظر خواهند پرداخت.

وی افزود: «حفظ مالکیت»، «نسبت تحریم‌ها با قراردادهای نفتی»، «انتقال تکنولوژی»، «توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان»، «حفاظت از چاه‌های نفت و گاز» و «دراولویت قرار گرفتن حوضچه‌های مشترک نفت و گاز» از جمله ضروریاتی است که در جلسه غیرعلنی فردا باید به آنها پرداخته شود.

نعمتی ادامه داد: به دلیل اهمیت «مدل جدید قراردادهای نفتی» و تا حصول نتیجه، برگزاری جلسات علنی و غیرعلنی با حضور مسئولانی از وزارت نفت و سایر مسئولان را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم و حراست از منافع ملی با کسی رودربایستی نخواهد داشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته با ارائه توضیحاتی درباره «مدل جدید قراردادهای نفتی» تلویحا از در اختیار نداشتن اسناد و مدارک برای بررسی این مهم انتقاد کرد.

هیئت «تطبیق مصوبات دولت با قوانین» که مستقیم زیر نظر رئیس مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند، اخیرا 3 الی 4 جلسه با اعضای کمیسیون انرژی مجلس و با محوریت بررسی «مدل جدید قراردادهای نفتی» داشته است.

پیشتر وزیر نفت گفته بود نیازی به تصویب «مدل جدید قراردادهای نفتی» در مجلس نیست اما محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به همکاران خود، تاکید کرده است« هیچ مرجعی به جز مجلس صلاحیت بررسی «الگوی جدید قراردادهای نفتی» را ندارد».

برخی نمایندگان مجلس و حقوقدانان معتقدند «مدل جدید قراردادهای نفتی» به عنوان یک ضابطه جدید مشمول اصول 77 و 125 قانون اساسی و استفساریه شورای نگهیان در این باره نمی‌شود و لذا باید «الگوی جدید قراردادهای نفتی» به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

هرچند قرار است «مدل جدید قراردادهای نفتی» در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شود اما برخی کارشناسان و نمایندگان ادوار همچون احمد توکلی معتقدند این موضوع باید در جلسه علنی مطرح شود.

ارسال نظر: