مخبر دزفولی:

کنکور معضلی است که کسی هنوز جسارت حل آن را ندارد/ "کنکورِ حافظه‌محور" مخالف سند تحول آموزش کشور است

کدخبر: 2056664

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موانع موجود بر سر راه نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه در نظام آموزشی با مصیبت بزرگی به نام کنکور مواجه هستیم که هنوز کسی جسارت حل این معضل را پیدا نکرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: مخبر دزفولی عصر امروز در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نهایی اولین المپیاد کشوری سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: میانگین ضریب هوشی کودکان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است که این موضوع خود به نوعی ذخیره فکری و استعدادی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر ظرفیت در کشور ایجاد شود این استعدادها به خوبی می‌تواند خود را شکوفا کند چرا که هم اکنون بیش از هزاران نفر در زمینه سلولهای بنیادی و بیش از 5 هزار دانشمند در زمینه نانوفناوری فعالیت می‌کنند؛ چنین چیزی نشان از استعداد در کشور دارد و تنها باید زمینه شکوفایی این استعدادها فراهم شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران جزء کشورهایی است که علی‌رغم علاقه جامعه به علم و پیشرفت علمی هنوز رقم مادی درخوری را برای این حوزه تخصیص نداده‌ است.

وی ادامه داد:‌ هنوز سهم علم و فناوری و تحقیق و پژوهش از GDP کشور کمتر از یک درصد است و افتخارات کسب‌شده کنونی از این میزان بوده است لذا اگر این ظرفیت افزایش یابد قطعاً نتایج بسیار خوبی خواهیم دید.

دزفولی با تأکید بر اینکه کشورهای متعددی در همسایگی ما چند ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با ایران در حوزه علم و فناوری رقابت کنند، متذکر شد: استعداد کشور پول نیست بلکه استعداد مغزی، فنی، تخصصی و نرم افزاری است و همه ما در حوزه‌های مختلف نسبت به کشور دین داریم لذا هر مقدار که کار کنیم باز هم کافی نیست.

وی افزود:‌ ما را به اندازه 100 سال از دنیا عقب نگه داشته بودند به گونه‌ای که کشور ما به همراه عراق تنها 0.3 در تولید علم دنیا سهم داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اکنون سهم ایران در تولید علم دنیا 1.8 است که در بدبینانه‌ترین حالت به 1.6 می‌رسد از این ‌رو کشور توانست در کمتر از 50 سال به ظرفیتهای خوبی در حوزه علم و فناوری برسد.

دزفولی ادامه داد: به عنوان مثال پژوهشکده رویان توانست در زمینه علم و فناوری سنت‌شکنی کند و فرصت مطالعاتی به دانشمندان سایر کشورها دهد. این در حالی بود که در گذشته دانشمندان ما این درخواست را از سایر کشورها داشتند.

وی در ادامه به موانع موجود بر سر راه نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه در نظام آموزشی با مصیبت بزرگی به نام کنکور مواجه هستیم که هنوز کسی جسارت حل این معضل را پیدا نکرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: آزمون باید باشد اما نه به شکلی که هم اکنون شاهد آن هستیم؛ کنکوری که در حال حاضر در کشور ما برگزار می‌شود حافظه محور بوده که این مسأله مخالف سند تحول آموزش کشور است.

دزفولی با تأکید بر اینکه جریان حافظه‌محوری باید به خلاقیت محوری تبدیل شود و دانش آموزان فرصت تفکر ‌بیابند، اظهار کرد: دانش‌آموز باید فرصت تفریح و پرداختن به خلاقیتهای خود را داشته باشد اما کنکور این فرصت را از او گرفته است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی میانگین آموزش در دنیا 4 تا 4.5 روز است و هیچ دانش آموزی پس از خروج از مدرسه تکلیفی برای انجام ندارد اما در کشور ما دانش آموزان از اول تا آخر هفته به مدرسه می‌روند؛ از سویی دیگر این‌گونه به نظر می‌رسد که روزهای پنجشنبه دوباره قرار است به ایام آموزشی مدارس اضافه شود.

وی با بیان اینکه نباید بعضی از منفعتها را فدای یک جریان ملی کنیم، تأکید کرد: باید نظام تعلیم و تربیت کشور به سمتی برود که آرامش به خانواده‌ها برگردد و تنها راه حل در این زمینه سر و سامان دادن به مسأله کنکور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه کنکور سد راه نظام آموزشی کشور شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه خانواده‌ها مجبور به هزینه کردنهای میلیونی هستند در حالی که از این موضوع سودجویان میلیاردها تومان منفعت می‌برند.

وی ادامه داد: راه برون‌رفتن از گرفتاری‌های موجود بر سر راه جریان علمی کشور سر و سامان دادن به آموزشهای زائد و کنکور است.

مخبر دزفولی در ادامه با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مصرانه به دنبال دست یافتن به نتایج مثبت در جریان علمی کشور است، تصریح کرد: وزارتخانه‌ها به قدر کافی نمی‌توانند به جریان علمی کشور کمک کنند از این رو در نظر داریم با معاونت علمی در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه سلولهای بنیادی به طور ویژه اقدامات عملی انجام دهیم.

ارسال نظر: