یک پیشنهاد به هیات ایرانی معرفی به اسکار؛

معرفی اسطوره ناب و ایرانی "ایستاده در غبار" به آکادمی اسکار

کدخبر: 2056707

این یک واقعیت است که مخاطبانی در سراسر جهان سالهاست که سینمای ایران را به واسطه نوعی سینمای نمادگرایانه طعنه‌زن می شناسند که مدام به دنبال آن است که با اگزجره کردن سیاهی های داخلی برای خود مشتری پیدا کند.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »- معرفی فیلم ایرانی به عنوان نماینده برای بخش غیرانگلیسی زبان اسکار در سالهای اخیر بیشتر از آن که انتخاب استراتژیک برای معرفی نماینده ای از سینمای ایران باشد که می تواند تصویری تازه از سینمای ایران به دنیا عرضه کند مجالی شده است برای غلبه نوعی نگاه شبه‌روشنفکرانه که با همان نگرش انتخاب فیلم برای جشنواره های اروپایی، نماینده ایرانی اسکار را معرفی می کنند.

شاید یکی از دلایلی که در سالهای اخیر منهای موردی مانند "جدایی نادر از سیمین" انتخابهای ایرانی اسکار نتوانستند موفقیتی در این مراسم داشته باشند همان غلبه نگاه شبه روشنفکرانه برای معرفی فیلمهاست. این یک واقعیت است که مخاطبانی در سراسر جهان سالهاست که سینمای ایران را به واسطه نوعی سینمای نمادگرایانه طعنه‌زن می شناسند که مدام به دنبال آن است که با اگزجره کردن سیاهی های داخلی برای خود مشتری پیدا کند.

در چنین شرایطی طبیعی است که انتخاب مجدد محصولی این چنینی نه تنها نمی تواند خرق عادتی باشد برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان آن طرفی که می تواند یک تکرار مکررات تلقی شود و البته نتیجه ای پیش بینی شده مبنی بر عدم موفقیت در این کارزار را پیش رو بگذارد.

در این شرایط بهترین راه برای ایجاد فضای تبلیغاتی در جهت معرفی آثار استراتژیک آن است که یکی از این چنین آثاری که البته دارای استانداردهای سینمایی بالا باشند برای حضور در این آوردگاه انتخاب شود.

*آیا هیأت معرفی فیلم به اسکار جسارت این کار را دارد؟

این روزها یکی از متفاوت ترین آثار سینمای جنگ ایران با عنوان "ایستاده در غبار" را روی پرده داریم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سینمایی نه فقط در ایران بلکه حتی در دنیا هم می تواند به عنوان محصولی بکر و دست اول مورد توجه قرار گیرد. سوال اینجاست که آیا هیأت معرفی نماینده ایرانی اسکار آن قدر جسارت دارد که چنین محصول ارزنده ای را برای معرفی به آکادمی انتخاب کند؟

اصلی ترین پاسخ آن است که با حضور رقیبی به نام "فروشنده" امکان اینکه شانس حضور در آکادمی به فیلمی دیگر داده شود نزدیک به صفر است اما سوال اینجاست که آیا امکان ندارد که "فروشنده" به عنوان نماینده کشوری مانند قطر که سرمایه گذار تولید فیلم هم بوده به اسکار معرفی شود و در ایران شرایط برای معرفی "ایستاده در غبار" فراهم گردد؟

یقینا در شرایطی که مدیر موسسه فیلم دوحه که جزو سرمایه گذاران یا به تعبیر فرهادی fundدهندگان "فروشنده" بوده است بی پروا بر روی فرش قرمز فیلم در کن خرامان می‌رود اینکه "فروشنده" هم به عنوان نماینده کشور سرمایه گذار به اسکار معرفی شود چندان غیرمنطقی به نظر نمی رسد به خصوص که پیشتر هم شانس حضور در رقابت اسکار در اختیار "گذشته" فرهادی که آن هم محصولی مشترک به شمار می رفت گذاشته شده بود و البته این شانس نه تنها به نفع ایران نشد که باعث شد استعدادی به نام پرویز شهبازی که شاید معرفی "دربند"ش به اسکار می توانست اسباب دیده شدن یک فیلمساز تازه نفس به سینمای جهان را فراهم آورد به این واسطه کاملا از دست رفت.

*آزموده را آزمودن خطاست...

حالا اما به نظر می رسد هیأت معرفی فیلم به اسکار می بایست واقع بینانه تر از قبل به قضایا نگاه کند. اگر بناست که این هیأت یک سلسله جلسات برگزار کند و البته دست اندرکاران حضور در این هیأت هم به این واسطه دستمزدی ولوناچیز دریافت کنند که در نهایت نام "فروشنده" از گلدان درآید؛ چه بهتر که بدون برگزاری جلسات به صورتی کاملا فرمایشی نام "فروشنده" به عنوان گزینه اسکار معرفی شود.

اما اگر بناست طرحی نو انداخته شود و شرایطی فراهم شود برای دیده شدن استعدادهای ایرانی به مخاطبان جهانی مهمترین گزینه می تواند "ایستاده در غبار" باشد؛ فیلمی که نه تنها در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت بلکه بدون در اختیار داشتن هر گونه حاشیه سازی مربوط به حضور سلبریتی ها در یک فیلم و صرفا به خاطر استانداردهای بالای تصویرسازی بود که در اکران هم مورد توجه مخاطبان عام قرار گرفت.

"ایستاده در غبار" ورای همه اینها سندی است بر ایثار و دلاوریهایی که ایران و ایرانیان حین جنگ تحمیلی از خود نشان داده اند و البته که این سند یک پرسش مهم را هم پیش روی سیاستگذاران جهانی می گذارد و آن هم پاسخگویی است درباره سرنوشت یک سردار جنگ به نام احمد متوسلیان.

*وظیفه دست اندرکاران تولید "ایستاده در غبار"

در مسیر معرفی "ایستاده در غبار" به اسکار دست اندرکاران تولید فیلم هم باید شرایطی را فراهم آورند برای اکرانهای خارجی فیلم؛ اسکار به مانند برلین و کن و لوکارنو نیست که تمامی آثار حاضر در آن در معرض دید یک هیأت داوران چندنفره قرار گیرد.

اعضای چندهزارنفره آکادمی اسکار در نقاط مختلف دنیا پراکنده شده اند و طبیعی است که هرچقدر فیلمی شرایط اکران های خارجی بیشتری داشته باشد اعضای آکادمی خواهند توانست با اشراف بیشتر به آن رأی دهند.

دست اندرکاران "ایستاده در غبار" و به خصوص سازمان هنری-رسانه ای اوج به عنوان تولیدکننده اثر که گویا یک پخش کننده چندملیتی به نام "آیات مدیا" را برای پخش خارج از ایران فیلم انتخاب کرده اند می توانند با کمی دقت بیشتر شرایط معرفی هر چه بیشتر این محصول در کشورهای خارجی را فراهم کنند تا در صورت معرفی این فیلم به عنوان نماینده غیرانگلیسی زبان اسکار، شرایط حضور در کاندیداهای نهایی فراهم شود.

برای اکرانهای خارجی هم نیاز نیست به فکر دست نیافتنی ها باشیم. کافیست از همین منطقه پیرامونی آغاز کنیم. وقتی یک کمدی خالتور ایرانی مثل "من سالوادور نیستم" امکان اکران در ترکیه را می یابد و آثاری مانند "آب نبات چوبی" در دوبی روی پرده می روند، چرا شرایط اکران فیلمی مانند "ایستاده در غبار" در کشورهای منطقه فراهم نشود؟

شکی نباید داشت که انعکاس رسانه ای کیفیت چنین محصولی در همین کشورهای همسایه خواهد توانست کنجکاوی مخاطبانی در کشورهای دیگر را جلب کرده و رفته رفته فیلم در نقاط مختلف دنیا دیده شود؛ قطعا ذکر نام این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار هم می تواند کمکی بیشتر کند در جهت تسهیل این اکرانهای خارجی.

ارسال نظر: