هاشم‌زاده:

در "امکان مینا" سوژه هدر رفته است

کدخبر: 2056847

برنامه "سینما معیار" با موضوع نقد و بررسی فیلم "امکان مینا" ، با حضور سیدسعید هاشم‌زاده و احسان رستگار، منتقدان سینما از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، در بخش «میز نقد» این برنامه آخرین فیلم کمال تبریزی با عنوان «امکان مینا» با حضور سیدسعید هاشم‌زاده و احسان رستگار نقد و بررسی شد.

رستگار درباره «امکان مینا» گفت: این اثر از دو جهت فیلم تازه‌ای است. یکی از حیث آخرین و جدیدترین بودن از نظر تقدم زمانی، دیگر اینکه ژانری که کمال تبریزی در این فیلم تجربه کرده، ژانر جدیدی است و این فیلم و فیلم «سیانور» از حیث سوژه جدید است و این فیلم به یک موضوع سیاسی حاد در ابتدای انقلاب پرداخته و این شجاعت فیلمساز را نشان می‌دهد.

هاشم‌زاده نیز در این زمینه عنوان کرد: از این منظر که سوژه‌های کمتر پرداخته شده مانند منافقین مورد توجه قرار گیرند، ساخت این فیلم جای تحسین دارد و این سوژه تازه جذابیت ایجاد می‌کند. اما اینکه همین سوژه تازه را با روایت بد، فیلمسازی و تکنیک بد، با پرداخت بد و فیلم‌نامه و بازیگری بد تقلیل دهیم، بحث دیگری است. «امکان مینا» سوژه تازه‌ای دارد ولی فیلم تازه‌ای نیست. حرکت آن به سوی درام و نقاط عطف و قهرمانان داستان و پرداخت وقایع مهم فیلم از نظر دراماتیک به شدت دچار مشکل است. به این دلایل معتقدم که این سوژه تازه هدر رفته است.

وی ادامه داد: ما هیچ سویه‌ای برای سوژه برای کمال تبریزی نمی‌بینیم. مسائل و دغدغه‌های مهم فیلم و حتی هویت و ماهیت آن تشکیلات باز و عمیق نشده است؛ کارگردان و نویسنده خیلی راحت از این موارد عبور کرده‌اند. آن چیزی که از تشکیلات به شکل ظاهری توقع داریم را بدون کمترین خدشه‌ای و غافل‌گیری پیش‌روی ما می‌گذارند. پرداختی روی شخصیت‌های منفی انجام نشده است.

رستگار در ادامه بحث نشست نقد فیلم «امکان مینا» بیان کرد: ما بعد از انقلاب و دفاع مقدس، 16 هزار شهید داریم که توسط صدام به شهادت رسیدند و 12 هزار نفر مستقیما از سوی منافقین به شهادت رسیدند. 28 هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم توسط منافقین یا با اطلاعات آن‌ها به صدام شهید شدند. صرف همین موضوع که یک کارگردان به خود جرات می‌‌دهد و به یک سوژه ملتهب می‌پردازد، تحسین‌برانگیز است.

وی افزود: این فیلم می‌خواهد بگوید که این سازمان از درون جنایت می‌کند و در بیرون هم جنایت می‌کند. ولی خیلی دوست داشتم در طی فیلم بفهمم با شستشوی مغزی چه بر این افراد گذشته که حاضر به انجام گناهان کبیره و اعمال شنیع می‌شوند؛ این را در فیلم نمی‌بینیم.

این منتقد سینما گفت: فیلم‌نامه در شخصیت‌پردازی دچار ضعف‌هایی است که باعث می‌شود تا حدودی به آن نقد وارد کنم. بازی مینا ساداتی خوب است و کارگردانی فیلم هم به اعتقاد من چندان مشکلی ندارند و از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

ارسال نظر: