تحلیلگر انگلیسی:

شیعیان در حال پیروزی در تمام خاورمیانه هستند

کدخبر: 2056864

"رابرت فیسک"، تحلیل‌گر مشهور انگلیسی در مطلبی با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه و جنگ سوریه اینطور نتیجه گرفته که این تحولات نشان می‌دهد ایران و حامیان شیعه آن در خاورمیانه در حال پیروز شدن بر دشمنانشان هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "رابرت فیسک" در این تحلیل خود در ایندیپندنت درباره تحولات خاورمیانه به بیان نظرات و دیدگاه‌هایش پرداخته و می‌نویسد: "شیعیان در خاورمیانه در حال پیروز شدن هستند و دو اتفاق آن را ثابت می‌کند؛ نخست، توافق هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی و در درجه دوم، پرواز جنگنده‌های توپولوف روسیه از پایگاه هوایی شهر همدان ایران به منظور بمباران دشمنان ایران و همچنین دولت بشار اسد و حزب‌الله در سوریه. اما عربستان به عنوان رقیب ایران چه کاری در ازای آن انجام داده است؟ تنها جنگ به بن بست رسیده خود را برای کشتار حوثی‌های فقیر در یمن با سلاح‌های انگلیسی ادامه داده است."

فیسک در ادامه‌ مطلب به وضعیت ترکیه پرداخته و می‌نویسد: "ترکیه که یک کشور بد شانس و بیچاره است در بطن این صف آرائی جدید قرار دارد و با وجود آنکه چند ماه پیش ترکیه جنگنده روسیه را سرنگون کرده و توریست‌های پر منفعت روسی را از دست داد اما رئیس جمهور این کشور بعد از کودتای نافرجام در مدت کوتاهی عازم سن پترزبورگ شد تا دوستی همیشگی خود را با ولادیمیر پوتین از سر بگیرد. اما قیمت این سفر چه بود؟ پیشنهادی از سوی اردوغان برای عملیات‌های مشترک ترکیه با روسیه علیه دشمنان بشار اسد در سوریه.

ترکیه در حال حاضر در موضع متناقض کمک به جنگنده‌های آمریکا برای بمباران داعش و در عین حال، آمادگی برای کمک به جنگنده‌های روسی به منظور آنکه دقیقاً همین کار را انجام دهند، قرار گرفته است."

فیسک می‌نویسد: "ترکیه، در حال حاضر، در وضعیتی قرار گرفته که تحت فشار چند قدرت جهانی قرار دارد و این سرنوشت همه‌ کشورهای تسهیل‌گر قاچاق سلاح همچون پاکستان است.

ترکیه، نه فقط مجبور شده به جمع مسکو و آمریکا در جنگ با داعش بپیوندد بلکه به لحاظ سیاسی نیز از سوی آلمان مورد حمله قرار گرفته و اخیراً یک گزارش اطلاعاتی آلمان، ترکیه را یک حامی محوری سازمان‌های افراط گر و تروریستی معرفی کرده است.

یک نفر در سرویس اطلاعاتی آلمان که عمدتاً بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان نقش مذاکره کننده و میانجیگر برای تبادل جسدهای دو طرف را ایفا کرده بود آشکارا تصمیم گرفت انگشت اتهام را به سمت آنکارا به عنوان شریک مسلمان و سنی ناتو در به اصطلاح جنگ با تروریسم که همه‌ ما قرار است شرکت کننده آن باشیم، نشانه بگیرد.

بنابراین، اردوغان، پیشنهاد کمک به روسیه در جنگ علیه داعش را می‌دهد. پایگاه‌های هوایی خود در ترکیه را در اختیار آمریکا می‌گذارد و مورد عتاب مقامات آلمان قرار می‌گیرد و همه‌ اینها همزمان رخ می‌دهد."

فیسک در ادامه‌ این مطلب به نزدیک شدن اردوغان به روسیه و ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: "همچنان که اردوغان به پوتین نزدیک می‌شود، وزرای خارجه‌ ایران و ترکیه نیز در آنکارا هم دیگر را در آغوش می‌گیرند و از نظر بسیاری مذاکرات آنها ائتلاف جدیدی را متشکل از روسیه - ترکیه - ایران شکل خواهد داد.

در خاورمیانه گمان برده می‌شود که تهران و مسکو، اردوغان را در جریان کودتای نافرجام ترکیه گذاشتند و اردوغان بعد از کودتا صحبت‌های گرمی با پوتین انجام داد و خیلی زود، حمایت‌اش را از او اعلام کرد."

این تحلیل‌گر انگلیسی در ادامه مساله‌ کردها را نیز به عنوان فاکتور دیگری در تحولات اخیر در نظر گرفته و می‌نویسد: "یک مساله مشترک این ائتلاف سه گانه، مساله کردهاست نه روسیه و نه ایران خواهان کشور مستقل کرد نیستند.

پوتین، علاقه‌ی چندانی به اقلیت‌های کوچک نشان نمی‌دهد و ایران نیز اتحاد خود را وابسته به تبعیت کردها می‌داند.

هیچ کدام از این دو کشور نمی‌خواهند از کردهای سوریه که در حال حاضر، پیاده نظام آمریکایی‌ها هستند در یک سوریه‌ جدید حمایت کنند.

اردوغان نیز می‌خواهد شاهد در هم شکستن رویای کردها برای تشکیل یک کردستان در جنوب شرق ترکیه باشد.

در عین حال، کشور بازیابی شده‌ سوریه نیز قرار است بر وحدت ملی تاکید کند. هنگامی که بشار اسد کردهای کوبانی را در ابتدای جنگ داخلی سوریه به سبب مقاومتشان تحسین کرد، شهر آنها را با اسم عربی‌اش یعنی عین العرب نام برد."

فیسک در انتهای این مقاله نتیجه می‌گیرد: "در پایان عربستانی‌ها و قطری‌ها باید پاسخگوی بسیاری از مسائل باشند؛ این آنها بودند که از شورشیان در سوریه حمایت کردند.

در مقابل، سوریه از هیچ گونه انقلابی در ریاض یا دوحه حمایت نکرد.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، همان قدر که از طالبان در افغانستان حمایت کردند از داعش و النصره در سوریه نیز حمایت می‌کنند.

روسیه و آمریکا در مقابله با هر دو طرف هم راستا هستند و همکاری عجیب آنها در حال نزدیک‌تر شدن است.

برای نخستین بار در تاریخ، ایرانی‌ها، روس‌ها و آمریکایی‌ها را در طرف خود می‌بینند و همزمان ترکیه را به دنبال خود دارند."

منبع: ایسنا

ارسال نظر: