در نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد عنوان شد:

لغو کنسرت‌ها در مشهد تصمیم وزیر ارشاد بود/ اشکالات فیلم "رستاخیز" هنوز رفع نشده است

کدخبر: 2057030

سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری گفت: مسئله لغو کنسرت‌ها در مشهد بازخوردهای زیادی داشت، نظر وزیر ارشاد این بود که به دلیل حرمت بارگاه امام رضا (ع) و حفظ حریم این بزرگوار کنسرتی در این شهر برگزار نشود.

به گزار خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، سی و یکمین نشست خبری محمدحسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد صبح امروز در محل شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

فرهنگ مبنای تحول در کشور است

نوش آبادی در ابتدای این نشست با تبریک هفته دولت، گفت: دولت به عنوان قوه مجریه نظام سعی کرده است از تمام ظرفیت ها برای پیگیری مطالبات مردم و تامین معاش و رفع مشکلات استفاده کند.

وی افزود: در حوزه فرهنگ هم اقدامات خوبی صورت گرفته البته مطمئنا کافی نبوده است و باید تلاش بیشتری شود.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: اصولا فرهنگ مبنا و تحول کشور است، تا زمانی که فرهنگ تحول پیدا نکند، خیلی چیزها اصلاح نمی شود و اهتمام به فرهنگ هم یک مسئله جدی است.

سیاست‌های فرهنگی‌مان همان سیاست‌های مصوب نظام در شورای انقلاب فرهنگی است

نوش آبادی تاکید کرد: سیاست های فرهنگ همان سیاست های مصوب نظام در شورای انقلاب فرهنگی است، سیاست های امروز نظام هم همان سیاست ها است.

وی با اشاره به برخی از این سیاست ها گفت: یکی از اهداف مهم در این شورا، ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در میان دستگاه های مختلف نظام و برنامه های فرهنگی در جهت پاسخگویی نیازها فرهنگی جامعه است، که وقتی این سیاست را می بینیم متوجه می شویم که ما در ارشاد همان سیاست ها را ادامه می دهیم.

نوش آبادی با اشاره به منبهات این قانون گفت: یکی از منبهات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بدبینی تاریخی نسبت به دولت وجود داشته است که این بدبینی مستمر باعث بی نظمی می شود برای همین باید از آن جلوگیری شود.

لغو کنسرت‌ها در مشهد تصمیم وزیر ارشاد بود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لغو کنسرت ها در مشهد و اظهارنظرها در این خصوص گفت: این مسئله بازخوردهای زیادی داشت، نظر وزیر ارشاد این بود که به دلیل حرمت بارگاه امام رضا (ع) و حفظ حریم این بزرگوار کنسرتی در مشهد برگزار نشود و اظهارات برخی مقامات مذهبی این شهر دخیل در این ماجرا نبوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: دیگر شهرهای این استان می توانند در چارچوب موازین موجود و رهنمودهایی که رهبر انقلاب در این خصوص دارند، کنسرت برگزار کنند و هیچ مشکلی برای برگزاری کنسرت ندارند.

در صدور مجوزها و برگزاری کنسرت ها از نظرات رهبر انقلاب استفاده کردیم

نوش آبادی افزود: ما در صدور مجوزها و برگزاری کنسرت ها از نظرات رهبر انقلاب استفاده کردیم و ملاک موافقت هایمان قرار دادیم، این محدودیت هایی هم که گاهی مطرح می شود مثل شهر شهد به خاطر احترام به حریم امام رضا (ع) است و فقط محدود به این شهر است.

وی گفت: در شهر مشهد 11 سال است که کنسرت برگزار نشده و ربطی به این دولت ندارد.

محدودیت برخی موزه ها برای حفظ آثار است

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص گنجینه آثار در موزه هنرهای معاصر و ثبت این آثار گفت: این محدودیت ها که در برخی موزه ها اعمال می شود برای حفظ آثار است که آسیب به آثار وارد نشود وگر نه مسئولان موزه ها قصدشان آگاه نشدن از این آثار نیست.

هدف مان حفظ بنای تئاتر شهر است

نوش آبادی در ادامه در خصوص تئاتر شهر و مشکلات پیش روی این مجموعه گفت: این مکان یک مکان تاریخی برای هنر است و با حفظ شود، انتظار عمومی هم همین است در دولت یازدهم توجه شد بخش هایی که احتیاج به تعمیر و بازسازی داشت میلیاردها تومان خرج شد تا از حالت تهدید خارج شود و به روند کار ادامه دهد؛ هدف مان این است که این مکان تاریخی حفظ شود.

وی در خصوص لغو کنسرت ها در استان خراسان و پذیرفتن این موضوع از سوی وزارت ارشاد گفت: این تصمیم ارتباط مستقیم با نظرات مسئولان این شهر ندارد، دلیل اصلی احترام و حفظ حرمت امام رضا (ع) است، مجوزی در شهر مشهد ندادیم که بخواهیم لغو کنیم، سایر مناطق سیر طبیعی خود را طی می کند.

درجات هنری متفاوت است

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص برگزاری مراسم در تالار وحدت گفت: برنامه هایی در این تالار اجرا می شود برنامه های سنتی فرهنگی که قابلیت ارائه داشته باشد، است و سعی شده ا که اجرای برنامه های فاخر در این تالار باشد.

نوش آبادی در خصوص افرادی که به عنوان هنرمندان درجه یک هنری معرفی شدند، گفت: این مسئله طبق روال خاص بوده، افراد در شورا بررسی شده اند، درجات هنری متفاوت است و همه هنرمندان شامل این موضوع می شوند.

وی درباره توزیع غیرقانونی فیلم ها در شبکه نمایش خانگی گفت: ما همیشه گفته ایم که فیلم هایی که در سینماها اکران می شود، برای توزیع در شبکه نمایش خانگی هم باید مجوز بگیرند، بعضی ها شتاب زده عمل می کنند و بعد از اکران فیلم سریعا بدون مجوز فیلم را وارد شبکه نمایش خانگی می کنند که این کار غیرقانونی است و با آن برخورد می شود.

اشکالات فیلم رستاخیز همچنان رفع نشده

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص اکران رستاخیز در ماه محرم گفت: اشکالات این فیلم هنوز رفع نشده است و اگر قرار باشد اکران صورت بگیرد باید آن بخش های مورد انتقاد، اصلاح شود و به محض برطرف شدن این مشکلات اکران می شود، از این رو نمی توان زمان مشخصی برای اکران تعیین کرد و باید مشکلات فیلم رفع شود.

نوش آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص لایحه سازمان نظام رسانه ای و خبر ارسال این لایحه به دولت که توسط وزیر ارشاد اعلام شد، گفت: لایحه جامع نظام رسانه ای، که مراحل آخر را در دولت طی می کند و بعد به مجلس سپرده می شود و نظرات همه کارشناسان در این خصوص اخذ شده است.

وی تصریح کرد: مسکوت گذاشتن این موضوع به خاطر این بود که در آرامش جمع بندی ها صورت بگیرد.

نمایشگاه مطبوعات نیمه دوم آبان برگزار می شود

سخنگوی وزارت ارشاد زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات را نیمه دوم آبان ماه اعلام کرد و گفت: ثبت نام از این هفته آغاز می شود؛ افزایش هزینه برای تهیه غرفه نداریم و برای نشریات و رسانه های غیردولتی هم تخفیف قائل می شویم. مکان برگزاری هنوز مشخص نیست، با این حال مصلی و یا محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برای این نمایشگاه انتخاب می شود.

نوش آبادی درباره تصویب یک قانون برای برگزار نشدن کنسرت در شهر مشهد گفت: قانون که کلی است و مصداقی بحث نمی کند؛ قانون در همه جا باید اجرا شود، برخی ملاحظات، حساسیت ها و نگاه هایی که به لحاظ دینی داریم، باعث می شود تا کنسرت در شهر مشهد برگزار نشود، تا الان مجوزی برای مشهد نداشتیم که لغو شود.

وی افزود: در برخی شهرها از قبل از انقلاب اسلامی و تا الان کنسرتی برگزار نشده است و حتی تقاضایی هم نبوده است در مورد شهر مشهد هم عقب نشینی نبوده، بلکه احترام به امام رضا (ع) بوده است.

نماینده اسکار تاکنون مشخص نشده است

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص نماینده ایران در اسکار گفت: تا الان نماینده ما در اسکار مشخص نشده است.

نوش آبادی در خصوص حضور نداشتن هیچ کدام از افراد لیست امید در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مجلس در خصوص کمیسیون ها تصمیم می گیرد و دولت دخالتی ندارد، البته این نگرانی وجود داشت که از بین 290 نماینده فقط 4 نفر برای این کمیسیون ثبت نام کردند و بعد از پیگیری ها این تعداد به 20 نفر رسید ما از این ترکیب جدید به نسبت قبل راضی هستیم و ترکیب خوبی داریم. همچنین چشم انداز مثبت و افق امیدوارکننده ای را برای مجلس می بینیم.

ارسال نظر: