نشست خبری دانشجویی بررسی IPC در حاشیه دوره خط امام

عادلی نژاد: از نگاه دولت، مجلس در موارد متعدد نامحرم است/ آزاد: حاکمیت ملی در این قراردادهای نفتی نقض شده است

کدخبر: 2057104

نشست خبری بررسی قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC با حضور چند تن از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها در حاشیه سومین نشست خط امام مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، نشست خبری بررسی قراردادهای جدید نفتی موسوم بهipc با حضور چند تن از مسئولین بسیج دانشجویی در حاشیه سومین نشست خط امام مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای کشور در آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست محسن عادلی نژاد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه از مدت روی کارآمدن دولت یازدهم با جدی نگرفتن شفافیت و اطلاع رسانی درست به مردم و نمایندگان مواجه هستیم گفت:برجام در عرض 10دقیقه تصویب می شود و قراردهای نفتی هم علیرغم تاکیدات و درخواستهای منتقدان در جلسه ای غیرعلنی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود:متأسفانه مجلس شورای اسلامی که باید وظیفه تحقیق و تفحص در قراردادهای خارجی و نظارت بر آن را داشته باشد به عنوان نهادی که وظیفه قانون گذاری و نظارت بر قراردادها دارد در موارد متعدد نامحرم شناخته می شود.

عادلی نژاد ادامه داد:موضوع قراردادهای نفتی مسأله شوخی برداری نیست که بهره برداری از ذخایر نفتی را به مدتهای طولانی ده الی سی ساله به شرکتهای خارجی بسپاریم.

وی خاطرنشان کرد:توان داخلی کشور در طول بیش از 60سال کسب تجربه در حوزه اکتشاف و استخراج و بهره برداری از نفت آن قدر بالا است که نیازی نیست بهره برداری از مخازن جدید را به خارجی ها بسپاریم.

عادلی نژاد تاکید کرد: اتفاقاً دکتر روحانی هم در گفتگوی خود با مردم به این موضوع اشاره کردند که امروز در حوزه نفتی مشکلی نداریم و به نقاط خوبی رسیده ایم،پس چرا با این وجود پای شرکتهای خارجی را به این مساله باز می کنید؟

وی در پایان افزود:امیدواریم در یکسال باقی مانده از عمر دولت سنت شکنی رخ دهد و شفافیت در مورد قراردادهای خارجی سرلوحه عمل دولتمردان باشد نه مخفی کاری به گونه ای که از حدود 130صفحه قرارداد کلاً چهار صفحه در اختیار نمایندگان مردم قرار می گیرد. محسن کشاورزی مسئول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به اعتراضات و نقدهای متعدد کارشناسان و دانشجویان به قراردهای جدید نفتی اظهار داشت:یکی از انتقادها به ipc این است که شرکتهای خصوصی داخلی که ربطی هم به شرکت ملی نفت هم ندارند بعنوان شریک شرکتهای خارجی انتخاب شده اند.

کشاورزی ادامه داد:قرار بود انتقال فناوری در این قراردادها شکل بگیرد، که البته هیچ اشاره ای در ipcبه آن نشده است و شرکتهای خارجی موظف به این مساله نشده اند،و اگر هم صورت بگیرد چون شرکت ملی نفت شراکتی در آن ندار این انتقال فناوری به شرکتهای خصوصی صورت می گیرد که نفعی برای کشور ندارد.

وی با بیان اینکه در این قراردادها آمده است که وظیفه طرف خارجی انتقال فناوری نیست افزود:این طنز بزرگی است که شرکت ملی نفت در ازای عدم انتقال فناوری،دستمزد و انعام هم به طرف خارجی بدهد.

مسئول بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران تصریح کرد:این مساله با اصول اولیه اقتصاد مقاومتی مغایر است،شرکتهای داخلی زیرمجموعه شرکت ملی نفت در این قراردادها جایی ندارند،با اجرای این قراردادها اساسنامه شرکت ملی نفت نقض میشود ، چرا که اصل تجاری بودن این شرکتها رعایت نمی شود.

وی در پایان گفت:طبق قانون در بحث اکتشاف،توسعه،تولید و بهره برداری از ذخایر نفتی کشور باید شرکت ملی نفت ورود پیدا کند نه شرکتهای خصوصی و خارجی.

بهنام آزاد دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان هم در این نشست با بیان اینکه عدم شفافیت و پاسخگویی دولت و نامحرم دانستن نمایندگان مردم مشکل بزرگ و جدی دولتمردان است گفت:اینکه نمایندگان مردم که باید جزو اولین کسانی باشند که بتوانند با اطلاع از قراردادهای بین المللی بحث نظارت را بدرستی انجام دهند نامحرم بمانند درست نیست، چرا که مطالبه حق قانونی مردم به حاشیه می رود.

وی گفت:از چندین صفحه قرارداد تعداد انگشت شماری صفحه در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت،تجربه محرمانه بودن و پشت درهای بسته قرارداد امضا کردن در موضوع برجام دیدیم.

آزاد اظهار داشت:چرا اصلاحاتی که به آن تاکید شده است توسط دولت پیگیری جدی نمی شود،چرا در این قراردادها اصلاحات صوری صورت می گیرد ، اگر به طور جد بدنبال اصلاح ایرادات بودند چرا به انتقادات کارشناسان و حتی تذکر رهبری هم توجه نشده است؟

وی افزود: نقاط ابهام فراوانی بعد از اصلاحات صوری در این قراردادها وجود دارد که عدم رفع آن و شفاف نبودن دولت باعث رواج این ابهامات نیز شده است.

وی تاکید کرد:منافع ملی به خطر افتاده و حاکمیت ملی در این قراردادها نقض شده است.

آزاد خاطرنشان کرد:وابستگی طولانی که بعضا تا 50سال هم طول می کشد کاملاً جدی است،وابستگی به شرکتهای خارجی ،عدم درآمدزایی از محل درآمدهای مستقیم و حتی ملزم نبودن به پرداخت مالیات از ایرادات این قراردادها است.

وی عنوان داشت:نکته مهم دیگر در این قراردادها نبود مکانیزمی برای تنبیه و یا تشویق پیمانکاران است،و این موارد خسارات جبران ناپذیری در مورد منابع نفتی کشور به دنبال خواهد داشت.

محمدصادق شالچیان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دیگر دانشجویی بود که در این نشست به بیان نظرات خود پرداخت.

وی گفت:یکی از موارد مشکوک در این قراردادها اصرار بر واگذاری اولین بخش آن به total است.

شالچیان اظهار داشت:روند انتقال فناوری در ipc مبهم است، نقض حاکمیت ملی و تضاد با روح کلیات اقتصاد مقاومتی از پیامدهای این قراردادها است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی نیز نبود نظام تنبیه و تشویق را از ایرادات این قراردادها دانست و خاطرنشان کرد:ادامه روند خام فروشی نفت با حضور سرمایه گذاران خارجی و عدم تقویت ظرفیت پالایش نفت اشکال دیگر این قرادادها است.

شالچیان گفت:طبق سیاستهای کلی نظام و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بندهای 13 و15 و رهنمودهای مقام معظم رهبری ، صنعت عظیم نفت و گاز الزاماً باید از خام فروشی فاصله بگیرد،اکنون با توجه انعقاد قراردادهای بالادستی دراین صنعت و حضور سرمایه گذاران و شرکت های نفتی خارجی تولید نفت خام افزایش می یابد درخالی که ظرفیت پالایشگاهی تغییری نمی کند.

وی افزود:سوال اساسی ما از نمایندگان مجلس این است که مگر می شود نمایندگان ملت انحراف و آسیبی که در عملکرد دولتمردان وجود دارد را نبینند و به وظیفه نمایندگی خود عمل نکنند؟

برگزاری غیرعلنی جلسات در محلس شورای اسلامی و در غیاب منتقدین کارشناس و یا هرگونه تصمیم گیری از جنس سیاسی ، تامین کننده منافع ملت نخواهد بود.

وی در پایان خطاب به مسئولین گفت:آیندگان قضاوت کننده عملکردها در نظام اسلامی خواهند بود.

ارسال نظر: