رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران:

عزم ملی برای رفع آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد/ ۴ تا ۸ کودک در معرض آسیب به ازای هر مادر معتاد

کدخبر: 2057111

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از وضعیت مادران معتاد و کودکاانشان در شهرهایی همچون تهران انتقاد کرد و گفت: اگر امروز شاهد وضعیت اسف بار این مادران و کودکان هستیم غفلت مسوولان و به ویژه نمایندگان مجلس سبب بروز این مشکلات شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فاطمه دانشور درنشست خبری موسسه مهرآفرینان با اصحاب رسانه از شناسایی و ارزیابی وضعیت 200 مادر معتاد در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: مادران و کودکان معتاد شهر تهران امروز نیازمند کمک‌های خاص ما هستند. اگر امروز به آنان توجه نکنیم بی شک جامعه‌ای را متضرر خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه نوزادان مادران معتاد از زمان جنینی خود شاهد خشونت‌های رفتاری و جسمی مادرانشان بودند که بالطبع به آنان منتقل شده است، عنوان کرد: رهایی از بدرفتاری، تغذیه مناسب، مراقبت والدین و داشتن یک خانواده سالم ازحقوق اولیه این نوزادان است اما شاهد هستیم که در سنوات گذشته به این آسیب‌های اجتماعی کمتر پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه مادران و کودکان معتادشان محل و جایگاهی برای اسکان و حمایت های مادی و معنوی ندارند، گفت: آمار این جامعه آسیب پذیر رو به افزایش است. از آبان ماه سال گذشته با منابع مالی موسسه مهرآفرین شروع به پذیرش مادران معتاد و فرزندانشان کردیم و تا امروز یک جامعه 200 نفره از این مادران را شناسایی کرده ایم.

وی ادامه داد: از جامعه 200 نفره مادران معتاد شناسایی شده به طور متوسط از هرمادر بین 4 الی 8 کودک که در معرض انواع آسیب ها هستند شناسایی شدند و جامعه کودکان آسیب دیده ای که امروز تعیین وضعیت شده اند حدود 600 نفر است که اکثرا حتی تا سنین 12یا 13 سالگی شناسنامه ندارند.

رئیس موسسه مهرآفرین با انتقاد از اینکه این کودکان شناسایی شده اکثرا ناشی از ازدواج‌های موقت یا ثبت نشده مادران معتاد هستند، افزود: بیشتر این کودکان واکسیناسیون نشده اند، سوءتغذیه و کم وزنی دارند . مادران معتاد برای جلوگیری از گریه و بیقراری کودکانشان از جیره مواد مخدری که دارند به فرزندانشان می دهند و آنان را به نوعی معتاد می‌کنند. این کودکان به مدرسه نمی روند و در نتیجه به آمار جامعه بی سوادی کشور می‌افزایند و درانواع مشاغل سخت و پنهان همچون خرده فروشی‌های مواد مخدر مشغول به فعالیت می‌شوند.

دانشور با بیان اینکه مادران معتاد اکثرا بارداری های متعدد با فواصل کم زمانی حداکثر یک ساله را تجربه می کنند، گفت: تلاش های موسسه مهرآفرین و مکاتباتش با وزارت بهداشت منتج به ابلاغیه ای از سمت معاون بهداشت وزارت بهداشت به معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های سراسر کشور شد که براساس آن طی مراجعه مادران معتاد مسوولان بیمارستان‌ها می‌بایست مراقبت از نوزاد با سندرم پرهیز نوزادی را اعمال کنند. بدین معنا که نوزاد معتاد متولد شده می‌بایست 3 الی 5 روز در بخش سم زدایی بیمارستان نگهداری شود تا سم اعتیاد از بدنش خارج شود، اما شاهد هستیم که این ابلاغیه وزارت بهداشت از سوی بیمارستان‌ها شکل اجرایی به خود نمی‌گیرد.

دانشور با انتقاد از اینکه نهادهای حاکمیتی و سازمان های متولی در زمینه رفع مشکلات مادران معتاد و نوزادانشان دچار نوعی غفلت و کم توجهی هستند، گفت: عدم یکپارچگی و هماهنگی میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه ، سازمان بهزیستی و نهادهای مجری قانون سبب شده وحدت رویه مداخلات اجتماعی به چالش کشیده شود. به طوری که نه مددکاران اورژانس اجتماعی و بهزیستی توان قضایی برخورد با مادران معتاد را دارند و نه مددکاران شهرداری تهران . درواقع خلاهای قانونی به آسیب های اجتماعی مادران معتاد دامن زده اند.

وی با انتقاد از اینکه تعداد مددکاران اورژانس اجتماعی پهنه های جنوب و جنوب شرق تهران که دارای بیشترین آسیب های اجتماعی هستند 5 الی 6 نفر هستند، گفت: درخصوص مادران معتاد باردار یا کودکانشان نگاه استراتژیک و بلند مدت وجود ندارد و عمده خدمات به صورت مقطعی وکوتاه مدت به آنان ارایه می شود که این سوال را مطرح می کند که چقدر سلامت جسمی و روانی این نوازادان در سنین بعدی کودکی تامین می شود و این موضوع برعهده چه کسی است.

دانشور با تاکید براینکه تنها راه حل این مشکل در گرو تقویت بخش مددکاری اجتماعی چه در بیمارستان ها و چه در بطن شهر است، گفت: امروز شاهد هستیم که برخی از بیمارستان ها فاقد مددکاری اجتماعی هستند. به طوری که مادران معتاد پس از زایمان می توانند نوزادانشان را تحویل بگیرند بدون آنکه تمهیدات درمانی و روند سم زدایی برای این نوزادان در نظر گرفته شود حال آنکه مددکاران اجتماعی می توانند با مداخلات قضایی مانع تحویل این نوزادان به مادران و بازگشتشان به بستر آسیب های اجتماعی شوند.

وی از انفعال نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در خصوص آسیب های اجتماعی در خصوص اصلاح بی توجهی در برنامه ششم توسعه دولت به آسیب های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: به نظر می رسد عزم ملی و جهادی در دولت و به ویژه سازمان هایی از جمله بهزیستی و نیز مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

دانشور با تاکید براینکه کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تلاش کرده است با رصد وضعیت زنان معتاد در محلاتی همچون هرندی وضعیت را با سازمان های متولی در میان بگذارد، گفت: تنها وزارت بهداشت تا کنون تعاملات خوبی داشته هرچند که نگاه حمایتی در بیمارستان ها به زنان معتاد نیز وجود ندارد.

ارسال نظر: