ورود رئیس‌جمهور به دعوای هنرمندان و پزشکان

کفران نعمت نکنید، مگر از پزشکان خدوم‌تر هم داریم؟

کدخبر: 2057187

پس از کش و قوس‌های فراوان در ماجرای درگذشت عباس کیارستمی و در شرایطی که می‌رفت که التهاب درگیری بین پزشکان و هنرمندان فروکش کند، صبح روز دوشنبه رئیس‌جمهور در مراسم روز پزشک مجددا به این مسئله ورود کرد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ عباس کیارستمی که درگذشت، خانواده او ماجرای قصور پزشکی در پرونده پدرشان را مطرح کردند و هنرمندانی چون حامد بهداد و داریوش مهرجویی پیگیر ماجرا شدند و بویژه در فضای مجازی خواهان پاسخگویی پزشکان در مورد این مسئله شدند.

پیگیری هنرمندان که البته در مواردی با تندی هایی هم همراه شد ماجرای علت فوت عباس کیارستمی را خیلی زود به یک چالش جدی میان جامعه هنرمندان و پزشکان تبدیل کرد و حتی پای آن به تجمع های خیابانی در مقابل بیمارستان جم از سوی تعدادی از هنرمندان و سپس طرح شکایت در قوه قضائیه هم رسید.

حجت‌الله ایوبی معاون سینمایی وزارت ارشاد اولین مسئولی بود که پایش به این ماجرا باز شد. او با انتشار قسمتی از روزنوشت های خود گفت: جامعه پزشکی گناه نابخشودنی بی تفاوتی را برنخواهد تافت.

این اظهارنظر او اما به التیام این ماجرا کمکی نکرد و با مشاهده تجمع تعدادی از هنرمندان مقابل بیمارستان جم، یکی از پزشکان این بیمارستان با انتشار عکس هایی جنجالی از خود در حالی که پلاکاردهایی با مضمون‌هایی از جمله "ادب از که آموختی؟" هنرمندان منتقد را مورد خطاب قرار داد که البته به عنوان پاسخی به تندی های آنها نیز قلمداد شد.

انتشار این تصاویر که مانند بنزین بر آتشی نیمه افروخته بود باعث شد تا داریوش مهرجویی در واکنش این اقدام اظهارات تندی را بیان کند.

مهرجویی خطاب به این پزشک و دیگر پزشکان بیمارستان جم اظهار داشت: سعى نکنید بی‌لیاقتی، بی‌کفایتى و بی‌مسئولیتی خود و برخی همکارانتان را زیر نقاب الفاظی نظیر صنعتی سنتی که فقط خودتان معنای آن را می‌دانید و احتمالا سخت گرفتارش هستید پنهان نمایید. حیف از روپوش سفید پاکى که بر تن شماست

.

او گفت: بهتر بود به‌جای این دلقک‌بازی‌ها خود شما به عنوان یک پزشک هرچه زود‌تر آشکار می‌کردید که چه کسی و چه کسانی باعث مرگ دلخراش کیارستمی عزیز ما شدند .

پس از مهرجویی دیگر هنرمندان و بازیگران هم با او همراهی کردند و با عباراتی چون "پزشکان شلاق به دست" و "اقتدارگرایی جامعه پزشکی" فضای تنش را تندتر کردند. 6 هزار نفر از هنرمندان از سویی با نامه سرگشاده و 400 چهره فرهنگی هم با تقاضانامه ای خواهان رسیدگی به پرونده فوت کیارستمی شدند.

در پاسخ به مهرجویی رئیس نظام پزشکی کشور اولین واکنش را نشان داد و گفت: پس از درگذشت مرحوم کیارستمی شاهد توهین و بی‌حرمتی به جامعه پزشکی بودیم. این کار آسیب بزرگی به جامعه وارد می‌کند و باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود که قطعاً مورد قبول و پسندیده نیست .

پس از رئیس نظام پزشکی جراحان هم در مورد اظهارات مهرجویی بیانیه‌ تندی آماده کردند که البته با وساطت وزیر بهداشت از انتشار آن جلوگیری شد که البته پیش بینی می شد در صورت انتشار چالش بین این قشر به شدت تعمیق پیدا کند.

این شرایط آنقدر پیش رفت که وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس هم پایشان به ماجرا باز شد و با تشکیل کمیته هایی قرار بر آن شد که ماجرای درگذشت عباس کیارستمی به صورت جدی بررسی شود.

مدتی بعد با تشکیل این کمیته و بررسی های صورت گرفته نهایتا مشخص شد که قصور پزشکی در دو مورد در بیمارستان های "جم" و "آراد" صورت گرفته است و پرونده‌ای هم برای آنها تشکیل شده است.

اما پس از این کش و قوس‌های فراوان در ماجرای درگذشت عباس کیارستمی و در شرایطی که می رفت که التهاب درگیری بین پزشکان و هنرمندان فروکش کند، صبح امروز رئیس جمهور در مراسم روز پزشک مجددا به این مسئله ورود کرد.

حسن روحانی صبح امروز که در جمع تعدادی از پزشکان سخن می گفت با تکریم زیادی که از جامعه پزشکی کشور داشت گریزی هم به برخورد اخیر هنرمندان با آنها زد و به صورت تلویحی از بازیگران و هنرمندان بابت رفتارهای اخیرشان انتقاد کرد.

رئیس جمهور صبح امروز گفت: جامعه ای که قدردان آدم های مخلص، پاک، زحمتکش و بزرگان و عالمان و مخلصان خودش نباشد آن جامعه دچار مشکل می شود .

او سخنان خود را اینگونه ادامه داد که: چرا کفران نعمت می کنید؟ دیگر از جامعه پزشکی، جامعه ای خدوم تر (وجود ندارد) و در کنار تخت بیمار بودن کار آسانی نیست .

رئیس جمهور در این مراسم گفت: نمی توانیم زحمات این پزشکان را فراموش کنیم حالا در یک گوشه ای ممکن است اشکالی هم بوجود بیاید، ما که معصوم نیستیم و در زندگی همه ما مشکلات و اشکالاتی وجود دارد.

ارسال نظر: