رئیس کل بانک مرکزی:

سال گذشته نتوانستیم به رشد اقتصادی مورد نظر برسیم

کدخبر: 2057210

ولی‌الله سیف خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴ به دلیل شوک نفتی نتوانستیم به درصد مورد نظر برای رشد اقتصادی دست بیابیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: ولی‌الله سیف عصر امروز در بیست و یکمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان گلستان اظهار کرد: تفاوتی که در اقدامات دولت یازدهم با دولت‎های گذشته وجود دارد این است که در دولت «تدبیر و امید» از تجربیات گذشته استفاده می‎کنیم و جاهایی که اقدام به نتیجه نرسید و موجب هدررفت منابع شد عوامل را شناسایی و درصدد رفع آن برمی‎آییم.

وی ادامه داد: این بار تصمیم گرفتیم که در مسؤولیت‎های سیاسی یک هدف مشترک را دنبال و منابع محدود بانکی را با تخصیص منابع صحیح توزیع کنیم، چراکه اگر تسهیلات درست توزیع شود، منجر به ایجاد ارزش افزوده و تولید خواهد شد، اما اگر این تسهیلات در مسیر درست قرار نگیرد از هدف اصلی که رشد تولید است دور خواهیم ماند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امسال تصمیم گرفته شد نظام بانکی برای حمایت از رشد و تولید گام بردارد، یادآور شد: در حال حاضر 45 درصد از قدرت تسهیلات بانکی متوقف است و باید از 50 درصد از ظرفیت نظام بانکی استفاده کنیم، بنابراین باید طوری رفتار کنیم که به هدف اصلی یعنی رشد تولید دست یابیم.

* نظام بانکی، ظرفیت خود را در جهت تولید متمرکز کند

سیف با بیان اینکه سال 95 یک سال حساس از لحاظ اقتصادی برای کشور محسوب می‎شود، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند و در فرمایشات خود توجه ویژه به بنگاه‌های کوچک و متوسط داشتند.

وی تأکید کرد: وقتی جهت‌گیری برای توسعه کشور می‎کنیم اذهان به سمت واحدهای بزرگ میل می‎کند، در حالی‌ که تثبیت اشتغال در اقصی نقاط کشور می‎تواند توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شود و فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط می‎تواند ما را به عدالت اجتماعی، رشد و تحرک اقتصادی نزدیک‌تر کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی منفی کشور در سال‌های 1391 و 1392 تبیین کرد: در سال 1393 رشد اقتصادی کشور تبدیل به رشد مثبت شد و یکی از مهم‌ترین دلایل این امر جهت‎گیری بانک‎ها در رابطه با ارائه تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدها بود که بر این اساس حداقل 60 درصد تسهیلات نظام بانکی در جهت تأمین سرمایه در گردش واحدها اختصاص می‎یافت؛ با این وجود در سال 1394 به دلیل شوک نفتی نتوانستیم به درصد مورد نظر برای رشد اقتصادی دست بیابیم.

سیف بیان کرد: بانک مرکزی و نظام بانکی کشور مصمم است با تمام توان، ظرفیت خود را در جهت تولید متمرکز کند.

وی تشریح کرد: اوایل سال گذشته گزارشی ارائه شد مبنی بر اینکه 7 هزار و 500 واحد کوچک و متوسط در کشور با تخصیص 16 هزار میلیارد تومان می‎توانند از رکود خارج و به تحقق رشد اقتصادی کمک کنند و از سویی ظرفیت نظام بانکی کشور نشان می‎داد که توان پرداخت تسهیلات با این رقم را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال 1394 حجم اعتبارات پرداختی به واحدهای کوچک و متوسط 417 هزار میلیارد ریال بود، افزود: تخصیص 16 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش مهمی همچون بنگاه‌های کوچک و متوسط می‎تواند در جهت رشد اشتغال، افزایش ارزش افزوده و محرک رشد برای کشور نقش به‌سزایی داشته باشد، از این رو از همه همکاران بانکی درخواست می‌کنم با دقت این اولویت مهم را در نظر داشته باشند.

سیف در پایان مطرح کرد: گلستان ظرفیت‎های بی‌شماری دارد و اگر بانک‎ها همکاری لازم با واحدهای صنعتی را داشته باشند می‎توان شاهد دستاوردهای بزرگی در این استان بود.

ارسال نظر: