بسیج دانشجویی دانشگاه شریف:

دم خروس بیرون زد!/ وزارت بهداشت پشت پرده توزیع داروهای ضد بارداری است

کدخبر: 2057352

در پی انتشار گزارشی با عنوان "چه کسی می‌خواهد زنان جنوبی‌ترین خراسان ایران را عقیم کند؟/ گزارش یک خیانت" و پس از آن واکنش تند دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به این گزارش؛ بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان گروه پیگیر این موضوع در منطقه، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در پی انتشار گزارشی با عنوان «چه کسی می خواهد زنان جنوبی ترین خراسان ایران را عقیم کند؟/ گزارش یک خیانت» و پس از آن واکنش تند دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به این گزارش؛ بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان گروه پیگیر این موضوع در منطقه، بیانیه ای صادر کرده و مواضع خود در این خصوص را مطرح نموده است. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا»

ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻓﻘﺮ، ﻧﻜﺸﻴﺪ! ﻣﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﻯ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻛﺸﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ!(سوره اسرا آیه ۳۱

. . . مسئله‌ی نسل که من رویش خیلی تکیه دارم [مهم است]. باز من همین‌جا هم به آقای وزیر محترم بهداشت عرض میکنم؛ گزارشهایی به من میرسد که آن خواسته‌ی شما که همان خواسته‌ی ما است، [یعنی] مسئله‌ی جلوگیری از منع باروری -که منع باروری یک سیاستی بود؛ بنا بر این گذاشته شد که از این سیاست جلوگیری بشود- درست انجام نمیگیرد؛ بعضی جاها همچنان در بر پاشنه‌ی قبل میگردد.

(بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) دردیدار با جمعی ازدانشجویان 20/04/1394 )

گروه جهادی شهید وزوایی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف از اسفند ماه سال 94 تا به امروز فعالیت خود را در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی آغاز و ارتباط مستمر خود را با منطقه حفظ کرده است. در این مدت علاوه بر اردوهای چندروزه آموزشی و شناسایی، 2 اردوی پرجمعیت در بازه های عید و تابستان برگزار شد. در اردوی تابستان بیش از 100 نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در اردو شرکت داشته که محدوده فعالیت آنهادر حوزه عمرانی، آموزشی و فرهنگی، 5 روستای محمدآباد، حسین آباد ، بقرایی، همت آباد و چشمه بید بود.

فعالیت های پزشکی گروه نیز توسط تیم های پزشکی شامل پزشک، دام پزشک و دندان پزشک انجام شد که با توجه به فقر شدید منطقه به لحاظ پزشکی، استقبال از گروه پزشکی مخصوصا گروه دندانپزشکی چشمگیر بود.

تیم پزشکی در ۱۲ روستای چاه عمیق ،چاه الله داد، ملکی، چشمه بید، گزخت، تجنود، آهنگران، دارج سفلی، کرت آباد، محمدآباد، حسین آباد و همت آباد دهگردشی کرده و به دو مسئله فراگیر بر خورد:

۱- یکی از مشکلات عمده ، مشکل فقر ویتامین مردم منطقه بود؛ به طوریکه با توزیع بیش از ۲2۰۰ قرص مولتی ویتامین تنها نیاز یک ماه، آن هم فقط بیماران خاص، تسکین داده شد.

۲- مشکل حاد دیگر این منطقه سیاست های کنترل جمعیت و توزیع گسترده داروهای ضدباروری در مراکز و خانه های بهداشت این روستاها بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در این جا لازم است از همکاری تمام ارگان ها و مجموعه هایی که برای پیشبرد این امور یاری رساندند خصوصا شبکه بهداشت حاجی آباد، هلال احمر، سپاه شهرستان زیرکوه و فرمانداری منطقه صمیمانه تقدیر و تشکر می نماییم.

همان طور که در بالا به آن اشاره شد یکی از مسائل بسیار مهم گروه ، برخورد با مسئله تحدید نسل در منطقه بود.

توزیع گسترده آمپول های ضد باروری درخانه های بهداشت مسئله ای نبود که تیم پزشکی گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به راحتی بتواند از کنار آن عبور کند؛ بسیج دانشجویی وظیفه خود می داند که در راستای پیگیری آرمان های رهبری این مسئله را تا رسیدن به سرانجام لازم پیگیری کند.

در ادامه لازم به ذکر است پس از بررسی های انجام گرفته، تیم پزشکی متوجه شد که این داروها به صورت نظام مند و برنامه ریزی شده و مطابق با قوانین و دستور العمل های وزارتی و ملّی توزیع می شود. با توجه به این مسئله گروه جهادی پی برد که این مسئله محدود به این منطقه از کشور نیست و کل کشور با این مشکل دست به گریبان هستند بنابراین تصمیم گرفت در سطح کلان کشور این مسئله را پیگیری نماید.

در این اثنا، گزارشی از این مسئله در فضای رسانه ای منتشر شد که با واکنش شدید و توهین آمیز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مواجه گردید؛ انتقاد به گزارش منتشر شده توسط یکی از خبرگزاری‌ها و تهمت و افترا به گروه جهادی که قبل از هرچیز نشان‌دهنده دست پاچگی این نهاد است اما در این جا لازم به ذکر است که گروه جهادی هیچ مسئولیتی در قبال محتواهای منتشر شده بر روی فضای مجازی نداشته و این اطلاعات لزوما مورد تایید یا رد بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیست ومواضع رسمی صرفا از طریق بیانیه در اختیار رسانه های گروهی قرار خواهد گرفت.

لکن با هدف تنویر افکار عمومی صرفا به یک بند از این بیانیه پاسخ خواهیم داد.

در بخشی از این جوابیه آمده است: « موضوع کنترل جمعیت و شعار فرزند کمتر،زندگی بهتر بیش از ده سال است که از تبلیغات وزارت بهداشت خارج و خدمات مربوطه در قالب برنامه های با هدف ارتقای سلامت مادر و کودک بر اساس دستورالعملهای ارسالی از دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس اجرا می شده است.» و«مستندات دال بر جمع آوری کلیه رسانه های آموزشی (پوستر - پمفلت - روزنامه دیواری و ....) که به نحوی محدودیت تعداد فرزند را در ذهن مخاطب تداعی می نماید ، موجود می باشد.»

در پاسخ به این مورد توجه شما را به تصویر زیر جلب میکنیم؛ این تصویرحدود یک هفته پیش توسط یکی از بسیجیان منطقه برای گروه جهادی ارسال شد.

این عکس و سایر مشاهدات و مستندات جمع آوری شده(که به مرور در اختیار رسانه ها و مراجع ذیربط قرارخواهدگرفت) نشان دهنده این است که سایر گزارش کارهای ارائه شده توسط این نهاد پیرامون مسئله مطروحه دارای نواقص جدی است.

همان طور که در بیانیه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز آمده است :« کلیه دارو ها براساس دارو نامه مربوطه کارشناسی شده ابلاغی از وزارت متبوع خریداری ، توزیع مصرف می شود» بنابراین بسیج دانشجویی شریف ضمن تایید این گزاره اعلام می کند معضل اصلی دستور العمل ها، قوانین وآیین نامه های موجود در وزارت بهداشت است.

مجددا تاکید می شود که گروه جهادی واقف است مسئولین منطقه تابع قوانین بوده و صرفا اجرا کننده سیاست ها و دستورالعمل های ملی هستند و از این حیث ، انتقاد و اتهامی به این افراد وارد نیست.

به نظر می‌رسد با وجود تغییر سیاست های کلان جمعیتی ، همچنان مقررات قبلی بر ادارات حاکم است و نکته مهم تر آن که حتی پس از تاکید صریح رهبری و تذکر جدی ایشان به وزیر بهداشت در تیرماه ۱۳۹۴ (که در ابتدای بیانیه بخشی از آن آورده شده است) و پس از گذشت بیش از یک سال از این بیانات هیچ گونه تغییر روند محسوسی، مشاهده نمی شود و برخلاف اظهارات برخی از مسئولین وزارت بهداشت در دفتر سلامت جمعیت و خانواده و مدارس مبنی بر تغییر سیاست ها ، مشاهدات عینی و اذعان بیانیه دانشگاه علوم پزشکی بر انجام امور کنترل جمیعتی مبتنی بر دستور العمل وزارت بهداشت ،نشان دهنده دم خروس دفتر مربوطه در وزارت بهداشت است.

لازم به ذکر است شش ماه پیش نیز بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران در نامه‌ای به وزیر بهداشت ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مقابله با سیاست‌های کاهش جمعیت خواستار اصلاح این قوانین و پیشگیری از بحران سالخوردگی و پیامدهای خطرناک آن در کشور شدند. وزیر محترم بهداشت نیز در پاسخ به این نامه فرمودند: «موضوع را شخصا پیگیری خواهم کرد.» لذا از وزیر بسیجی و ولایتمدار بهداشت ، درخواست میکنیم با توجه به قول ۶ ماه گذشته ، پیگیری جدی تری نسبت به این مسئله در سراسر کشور داشته باشند.با توجه به سابقه روشن وزیر محترم بهداشت امید است ایشان باردیگر ولایتمداری خود در پیگیری منویات رهبری اثبات کرده و مسئله مذکور را به نحو احسن پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه دهد.

لازم به ذکر است تمامی مواضع رسمی بسیج دانشجویی شریف از طریق بیانیه رسمی اعلام خواهد شد و بسیج دانشجویی شریف مسئولیتی در قبال رد یا تایید سایر محتواهای منتشر شده بر روی رسانه‌ها و فضای مجازی ندارد. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با توجه به مشاهدات حاصل شده و اسناد و مدارک جمع‌آوری شده مشغول تکمیل مستندات وآماده سازی نامه جهت اطلاع وضعیت کنترل جمعیت در کشور به مقامات ارشد کشور همچون دفتر مقام معظم رهبری ، قوه قضاییه و سایر نهادهای انقلابی است و نتایج حاصل از این پیگیری ها را از طریق رسانه های عمومی و در قالب بیانیه های رسمی به سمع و نظر مردم خواهد رساند.

ذکر این نکته ضروری است ، بسیج دانشجویی شریف ضمن تشکر از پیگیری رسانه های گروهی کشور که تاکنون پیگیر این مسئله بوده‌اند ، همچنان از تمامی رسانه ها دعوت می‌کند نسبت به این مسئله مهم بی تفاوت نبوده و به هر نحو که صلاح می ‌دانند ، اقدام به پیگیری این مسئله نمایند.

ارسال نظر: