دیده‌بان حقوق بشر:

آزار و اذیت روحانیون شیعه در بحرین هدفمند است

کدخبر: 2057373

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مقامات بحرینی روحانیون شیعی را به صورت نظام‌مند مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و حقوق آنها برای آزادی بیان، برگزاری اجتماعات و آزادی‌های مذهبی را نقض می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دادگاهی در بحرین در تاریخ 18 آگوست 2016 (28 مرداد 1395) شیخ علی حمیدان را به اتهام «اجتماع غیرقانونی» به یک سال حبس محکوم کرد؛ وی در اجتماعی مسالمت آمیز مقابل خانه شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب بحرین که حق شهروندی‌اش چندی پیش از آن توسط مقامات منامه لغو شده بود، بازداشت شد.

دیده بان حقوق بشر با 4 روحانی شیعی که به اتهام اجتماع غیرقانونی و حضور در اعتراضات ضد رژیم بازداشت شده و همچنین 3 روحانی دیگر که مورد بازجویی قرار گرفته بودند، گفتگو کرده است.

پرس تی وی نوشت: "جو استورک" معاون خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: «اکنون که مقامات بحرینی مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی را روانه زندان کرده، ساکت کرده یا تبعید کرده‌اند، آنها به (سرکوب) جامعه رهبران مذهبی شیعیان روی آورده‌اند.»

وی گفت: «به نظر می‌آید بحرین عمدا و بدون ملاحظه بر آتش فرقه گرایی دامن می‌زند.»

گزارش‌های منتشره حاکی است دستکم 8 تن دیگر از روحانیون شیعی در بحرین با اتهاماتی روبرو هستند و حقوق آنها نقض شده است. منابع محلی موثق به دیده بان حقوق بشر گفتند مقامات بحرینی از ماه ژوئن تاکنون دستکم 56 روحانی شیعی را مورد بازجویی قرار داده یا اتهاماتی علیه آنان مطرح کرده‌اند؛ این در حالی است که دیده بان حقوق بشر این موضوع را تایید نکرده است.

مقامات بحرینی پس از آنکه حزب الوفاق مهمترین حزب مخالف رژیم آل خلیفه را در تاریخ 14 ژوئن (29 خرداد) منحل کردند، حق تابعیت شیخ عیسی قاسم را نیز در تاریخ 20 ژوئن (31 خرداد) لغو کردند.

همچنین در ماه می دادگاه عالی بحرین اتهام شیخ علی سلمان دبیر کل الوفاق را تایید کرد و حبس وی را به 9 سال افزایش داد.

لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم موجب شد تا اعتراضات گسترده‌ای سراسر بحرین به ویژه منطقه الدراز در بحرین را در بر گیرد.

شیخ میثم السلمان یکی از روحانیون برجسته بحرینی است که در تاریخ 14 آگوست (24 مرداد) به پاسگاه پلیس احضار شده است. نیروهای پلیس به درخواست وی برای داشتن وکیل بی توجهی کردند و وی را به مدت 26 ساعت در اتاق بازجویی نگه داشتند و به وی اجازه خوابیدن ندادند.

به گزارش رسانه‌های محلی، شیخ حمزه الدیری، شیخ محمد سنکور، شیخ منیر المتوک، شیخ محمد جواد الشهابی، شیخ یاسین الموسوی، شیخ عزیز الخدران، شیخ عیسی المومن، شیخ هانی علی احمد باسرا از جمله روحانیون شیعی بحرینی هستند که همگی با اتهام اجتماع غیرقانونی روبرو می‌باشند.

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که بحرین نیز آن را تایید کرده است، از حق اجتماع مسالمت آمیز مردمی، آزادی مذهبی و آزادی بیان حمایت می‌کند ولی عملا رژیم بحرین این میثاق را نقض کرده است.

ارسال نظر: