پیام آیت‌الله نوری همدانی به اولین همایش "محله مسجد محور":

جوانانی که مدال زیبای "مدافع حرم" را برگردن انداخته‌اند، از تربیت‌شدگان مسجد هستند

کدخبر: 2057500

آیت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: باید برای حضور جوانان در مسجد برنامه‌ریزی کرد تا این سنگرهای اسلام همچنان مستحکم در مقابل استکبار جهانی و عمال آنها در منطقه از قبیل گروههای تکفیری بایستند؛ جوانان عزیزی که مدال زیبای "مدافع حرم" را برگردن انداخته‌اند، همگی از مساجد برخاسته و از تربیت شدگان مسجد هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، متن پیام آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) به اولین همایش "محله مسجد محور" که عصر امروز، توسط مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن های امام علی(ع) و علامه طباطبایی در حسینیه ارشاد تهران قرائت شد، به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسی‏ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ

(سوره توبه، آیه 18)

در این آیه شریفه تاکید شده است که مساجد خدا را تنها کسانی آباد می کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می کنند و زکات می دهند و جز از خدا نترسیده اند، امید است که آنان از هدایت یافتگان باشند.

جایگاه و اهمیت مسجد در اسلام بسیار مهم است و نقش محوری دارد، در قرآن کریم مجموعاً 28 بار کلمه"مسجد" بکار رفته است که البته 22 بار به صورت مفرد یعنی "مسجد" و 6 بار هم به صورت جمع یعنی "مساجد" ذکر شده است و سه بار هم کلمه مساجد با قید الله (مساجدالله) آمده که می خواهد تاکید کند مساجد خانه های پروردگار هستند و چون خانه خدا بوده و از قداست ذاتی برخوردار می شوند هرکسی توفیق خدمتگذاری به مساجد را ندارد و تنها کسانی موفق به عمران و آبادانی مساجد می شوند که اولا ایمان به خدا و معاد داشته باشند و ثانیا خود اهل نماز و پرداخت زکات باشند و این ایمان چنان در دلهای آنان نفوذ کرده باشد که از هیچ چیز جز خدای قادر قهار نهراسند.

قرآن کریم در جای دیگر در همین سوره توبه ، مشرکان را از آباد کردن مساجد منع می کند و می فرماید:

" ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدینَ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النَّارِ هُمْ خالِدُونَ "

(سوره توبه، آیه 17)

این آیه شریفه نیز بخوبی این معنا را می رساند که مشرکان در حالی که عملکردشان به کفرشان گواهی می دهد، حق ندارند مسجدهای خدا را آباد کنند و اگر هم این کار را بکنند، اعمال آنان تباه است و برای همیشه در آتش دوزخ می مانند.

بنابراین مسجد خانه خداست و جای مومنان و پاکان است و محلی است برای اجتماع مسلمین و رسیدگی به امور مسلمانان و نقشی اساسی و محوری در فعالیتهای دینی، اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی دارد.

مسجد همانطور که امام بزرگوار و عظیم الشان بارها در کلام نورانی شان اشاره فرمودند "که مساجد سنگر است و این سنگرها را باید پرکرد " نقشی حیاتی در حفظ و بقای انقلاب اسلامی دارد.

انقلاب اسلامی ملت ایران از مساجد نشات گرفته و این اثر بخشی مساجد در استمرار انقلاب اسلامی همچنان باید ادامه پیدا کند، امام امت فرمودند: {مساجد باید مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوایدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می کند، چه گرفتاریهایی را حل می کند، اینطور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد، مسجد مرکز تبلیغ است، در صدر اسلام از همین مسجدها جیشها، ارتشها راه می افتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام بوده و هروقت یک گرفتاری را طرح می کردند، صدا می کردند: "الصلوه مع الجماعه"}

امام بزرگوار همواره نگران کم رنگ شدن نقش مساجد و حضور مردم در انقلاب بودند و می فرمودند:{شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محرابهایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق، شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرتها را به هم شکست، نه فقط ابر قدرتها، قدرتهای دیگر را هم به هم شکست، نباید در اسلام سستی کنید! مسجدها را محکم نگهدارید و پر جمعیت کنید! اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد، ترس از فانتومها نداشته باشید، ترس از آمریکا و شوروی و اینها نداشته باشید! آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت کنید به اسلام، پشت کنید به مسجد، ای ملت، مسجدهای خودتان را حفظ کنید! مسجدها را حفظ کنید! بروید به مسجد تا این نهضت به ثمر برسد و مملکت شما نجات پیدا کند!.}

اینها بخشی از بیانات امام راحل(قدس الله نفسه الزکیه) است که از عمق وجود ملت ایران را به حضور در مساجد فرا می خواندند، حال چرا ما عمل به تکلیف نمی کنیم، آیا وضع مساجد ما رضایتبخش است؟!

از 75 هزار مسجدی که در کشور وجود دارد، آمار داده اند نصف از آنها امام جماعت ندارند و آنها هم که دارند بسیاری از آنها هر سه وعده نماز ندارند و یا اگر دارند جمعیت ندارند! همه باید بدانیم غفلت از مساجد جایز نیست و همانطور که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با ائمه مساجد فرمودند: مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیتهای اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد، همه چیز از دست می رود.

ائمه مساجد باید به این سخنان توجه کرده و هسته های مقاومت فرهنگی را در مساجد با کمک جوانان پرشور بسیجی و کانونهای فعال مساجد که مورد تاکید و حمایت رهبری معظم هستند، تشکیل داده و روز بروز بر غنای برنامه های مساجد بیفزایند، آبادانی واقعی مساجد به حضور جوانان انقلابی و متعهد در مساجد است و سازمان بسیج و ستاد کانونهای مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد و یا هر نهاد دیگر مرتبط با مسجد باید برای حضور جوانان در مسجد برنامه ریزی کند تا انشاالله این سنگرهای اسلام همچنان مستحکم در مقابل استکبار جهانی و عمال آنها در منطقه از قبیل گروههای تکفیری تربیت یافته وهابیت سعودی بایستند و باید بدانیم این جوانان عزیزی که مدال زیبای "مدافع حرم" را برگردن انداخته اند، همگی از مساجد برخاسته اند و از تربیت شدگان مسجد هستند، پس این پایگاههای قدرت و معنویت را حفظ کنیم و کار مربوط به مسجد را بزرگ و با اهمیت بشماریم.

اینجانب برخود لازم می دانم از تلاشی که دست اندرکاران قرارگاه فرهنگی شهید میثمی با همکاری شهرداری تهران در برگزاری همایش "محله مسجد محور" مبذول داشته اند ، تشکر و قدردانی نمایم.

دوام سعادت و توفیق همگان را از درگاه احدیت مسئلت می نمایم.

حسین نوری همدانی

ارسال نظر: