مسعود بارزانی: تحولات بسیار مهمی در منطقه در حال وقوع است

کدخبر: 2057818

رئیس اقلیم کردستان عراق در دومین روز سفر خود به آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر توافقات بین آنکارا و اقلیم کردستان عراق در خصوص مبارزه با داعش گفت: تحولات بسیار مهمی در منطقه در حال وقوع است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مسعود بارزانی روز گذشته وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و دیگر مقامات بلند پایه ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. او امروز در دومین روز از سفر خود با شماری از اصحاب رسانه های فعال در اقلیم کردستان عراق گفت و گو کرد .

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی نتایج گفت و گوهای خود با اردوغان و بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه را مفید و سازنده توصیف کرد و گفت: در دیدار با اردوغان موضوع فعالیت مدارس فتح الله گولن بحث شد و نظر بر این است که این مساله بدون ضرر رساندن به دانش آموزان و دانشجویان شاغل در مدارس یاشده حل و فصل شود .

وی با تبریک پیروزی دولت در غلبه بر کودتاگران اضافه کرده که منطقه از فرایند بسیار حساسی عبور می کند و از این فرصت باید برای مدیریت بهینه دوران گذار استفاده کرد .

بارزانی یکی از مهمترین محورهای گفت و گو با رهبران ترکیه را مبارزه با داعش ذکر کرده و گفته است: با ترکیه در خصوص مبارزه مشترک با داعش به توافق رسیده اند. تصمیم دارند در دوران گذار با همبستگی و همکاری نزدیک حرکت کنند .

رپیس اقلیم کردستان عراق موضوع دیگر را فرایند حل مساله کرد در ترکیه عنوان کرد و گفت: این مساله مهم است ولی مستلزم کار و زمان بیشتری است .

او موضوع دیگر را توسعه همکاریهای تجاری سیاسی و امنیتی ترکیه و اقلیم کردستان عراق ذکر کرد و گفت: در این چارچوب موضوع روابط اربیل - بغداد نیز مذاکره شده است .

مسعود بارزانی مقارن ظهر روز گذشته ( سه شنبه) وارد آنکارا شد و در فرودگاه آنکارا مورد استقبال فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزارت خارجه ترکیه قرار گرفت .

بارزانی در اقامت دو روزه خود در آنکارا علاوه بر اردوغان با اسماعیل قهرمان رئیس مجلس، بینالی یلدریم نخست وزیر، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دیدار و گفت و گو کرد .

وی طبق سفرهای گذشته اولین دیدار خود را با حاکان فیدان در محل سازمان اطلاعات ترکیه (میت) داشت .

سفر بارزانی به آنکارا که یک سفر از پیش اعلام شده است و همزمانی آن با سفر جو بایدن معاون باراک اوباما ، گمانه زنی هایی را در محافل سیاسی و خبری ترکیه به دنبال داشته است .

مسعود بارزانی که روابط نزدیک و همکاری های راهبردی با ترکیه دارد، به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته، از دولت آنکارا اعلام حمایت کرد و در خصوص نظات وزارت آموزش اقلیم کردستان عراق بر مدارس گولن و آن را زیر مجموعه این وزارتخانه در آوردن قول داده است .

موضوع ادامه حضور پ.ک.ک در شمال عراق، عملیات تازه پ.ی.د در شمال سوریه و به دست گیری کنترل منبج و احتمال پیشروی به جرابلس، آنکارا را که عبور پ.ی.د به عنوان ادامه پ.ک.ک به غرب رودخانه فرات در سوریه خط قرمز خود اعلام کرده است، رویکردهای تازه در ترکیه برای حل بحران سوریه با همکاری ایران با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه، موضوع نقش اقلیم کردستان عراق در عملیات آزاد سازی موصل از دست داعش و ادامه و تحکیم همکاری های انرژی و اقتصادی ترکیه و شمال عراق، از جمله مسائل مهم مورد بحث وی در آنکارا بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: