جان کری: کردهای سوریه به شرق فرات برمی‌گردند

کدخبر: 2057847

منابع تُرک می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا در تماس با همتای تُرک خود از بازگشت مبارزان کُردِ گروه یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) به شرق رود فرات خبر داده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در وزارت امور خارجۀ ترکیه نوشت جان کری، وزیر خارجۀ امریکا، صبح روز پنج‌شنبه (4 شهریور) با مولود چاووش‌اغلو، همتای تُرک خود، تماس تلفنی برقرار کرده است .

به گفته این منابع، کری در این مکالمه گفته است که نیروهای کُردِ تحت حمایت امریکا در حال عقب‌ ‎ نشینی به سمت شرق رود فرات هستند .

براساس این گزارش، وزرای خارجۀ امریکا و ترکیه همچنین بر تداوم همکاری میان واشنگتن و آنکارا در مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه تأکید کردند .

به گزارش پرس تی وی ، کری در حالی از عقب‌نشینیِ کُردها خبر داده است که گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه از پیشروی 8 کیلومتریِ شبه‌نظامیانِ کُردِ مخالفِ آنکارا به سمت مناطق شمالیِ سوریه خبر داده است .

براساس گزارش این گروه دیده‌بان که در لندن مستقر است، پیکارجویانِ کُردِ حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (پی.وای.دی) از سوی شهر منبج در استان حلب به سمت شهر جرابلس پیش رفتند .

در این گزارش آمده است که نیروهای کُرد در حال حاضر کنترل هفت روستا را در 20 کیلومتریِ شمال شرقِ شهر منبج به دست گرفته ‎ اند .

این گزارش می‌افزاید مبارزان کُرد با شبه‌نظامیان گروه معارضِ دولت سوریه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» که از مرز ترکیه و با پشتیبانیِ ائتلافِ تحت امر امریکا وارد شهر جرابلس شدند، مبارزه می‌کنند .

وزیر امور خارجۀ ترکیه روز چهارشنبه با هشدار به نیروهای کُردِ داخل سوریه اعلام کرد در صورتی که به شرق رود فرات برنگردند، ترکیه اقدامات لازم را برای مقابله با آن‌ها صورت خواهد داد .

جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، نیز که روز چهارشنبه به آنکارا سفر کرده بود، در دیدار با نخست وزیر ترکیه بن‌علی ییلدریم دربارۀ حضور شبه‌نظامیان کُرد در مناطق شمالی سوریه و ادامۀ حمایت واشنگتن از آنان گفت، امریکا به نیروهای کُرد در سوریه گفته است که از غرب رودخانه فرات عبور نکنند.

ارسال نظر: