مقام پاکستانی:

بدون حل مناقشه "کشمیر" به صلح دست نخواهیم یافت

کدخبر: 2058182

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان اظهار کرد، صلح دائمی در منطقه جنوب آسیا در صورتی که مناقشه چندین دهه‌ای کشمیر حل و فصل نشود ممکن است "برای چندین سال نوری" نیز به دست نیاید.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ "سرتاج عزیز"، مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان گفت که معتقد است حل و فصل مناقشه ادامه‌دار کشمیر برای صلح و امنیت در منطقه ضروری است.

سرتاج عزیز در سخنانی خطاب به سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا در اسلام آباد اظهار کرد، صلح وابسته به حل و فصل مناقشه کلیدی کشمیر با هند است اما دهلی نو برای مذاکره بر سر این مساله اکراه دارد.

این اظهار نظر سرتاج عزیز یک روز بعد از آن مطرح می‌شود که هند جواب رد به یک پیشنهاد دیگر پاکستان برای مذاکره بر سر کشمیر داد.

اس. جایشانکار، قائم مقام وزارت خارجه هند در پاسخ به یک نامه اعزاز احمد چودری، همتای پاکستانی خود تاکید کرد هند تنها درباره مساله "تروریسم فرامرزی" که "نگرانی اصلی" خود است مذاکره و بحث خواهد کرد.

چندی پیش نیز احمد چودری در نامه‌ای دیگر به منظور درخواست چنین مذاکره ای یک پاسخ مشابه از سوی جایشانکار دریافت کرده بود.

سرتاج عزیز از جامعه بین‌المللی خواست تا به ایفای نقش خود برای متوقف کردن نقض فاحش حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی هند در منطقه "کشمیر اشغالی" بپردازد.

وی تاکید کرد، این مایه تاسف است که هند پیشنهاد مذاکره بر سر کشمیر را رد می‌کند.

وی همچنین نسبت به اعمال زور بی رحمانه سربازان هندی علیه مردم بی دفاع کشمیر نیز اظهار تاسف کرد. سرتاج عزیز گفت، این سرکوبگری‌ها تاکنون جان 80 نفر را گرفته است.

سرتاج عزیز خاطر نشان کرد پاکستان از گفت‌وگو با هند رویگردان نمی‌شود و می‌خواهد همه مسائل پای میز مذاکره حلو فصل شوند.

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان که جایگاه وزیر خارجه این کشور را دارد، همچنین اظهار کرد این هند بوده که از آمدن به پای میز مذاکره به دلیل موضع ضعیفش در قبال کشمیر خودداری کرده است.

وی افزود: هند باید گامی به جلو بردارد و از مذاکرات فرار نکند، هند سالهاست که علاقه‌ای به آغاز مذاکره نشان نداده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: