رتبه هفتم ایران در میراث دیداری و شنیداری یونسکو

کدخبر: 2058257

به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، بخش دوم گزارش عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دولت تدبیر و امید منتشر شد که در آن از کسب رتبه هفتم ایران در میراث دیداری و شنیداری یونسکو خبر داده شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در بخشی از این گزارش عملکرد، به مواردی از جمله کسب رتبه هفتم ایران در میراث دیداری و شنیداری یونسکو و برگزاری ۵۶۱ نشست در اندیشگاه کتابخانه ملی ایران از سال ۱۳۹۳ تاکنون اشاره شده است.

در بخش توسعه فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌المللی از اسفند ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۳۹۵ مهم‌ترین کارهای صورت گرفته به این شرح است:

۱-ایجاد زمینه‌های همکاری با سایر کشورها از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با کتابخانه‌ها و آرشیوهای ملی

۲- برگزاری نمایشگاه‌های معرفی میراث فرهنگی، مکتوب و مستند ایران در کتابخانه‌های ملی سایر کشورها

۳-تبادل نسخه دیجیتال نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی با کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی سایر کشورها

۴-برگزاری نشست‌های مشترک علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی

ایفای نقش مؤثرتر در ثبت میراث دیداری و شنیداری ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو از دیگر بخش‌های این گزارش عملکرد است، چرا که کتابخانه ملی ایران مسئولیت دبیرخانه برنامه حافظه جهانی یونسکو در ایران را بر عهده دارد.

تاکنون ۹ اثر در فهرست جهانی، ۵ اثردر فهرست منطقه‌ای و ۴۵ اثر در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و از این نظر جمهوری اسلامی ایران جایگاه هفتم را در رتبه‌بندی کشورها در برنامه حافظه جهانی یونسکو کسب نموده است.

ایجاد اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی از دیگر دستاوردهای این سازمان در دولت تدبیر و امید بود که مورد توجه رئیس جمهوری نیز قرار گرفت. دکتر حسن روحانی در جلسه بیستم تیرماه سال جاری هیات دولت که بخشی از آن به بررسی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اختصاص داشت، بر استفاده از فضای کتابخانه ملی برای اجتماع اندیشمندان و آمد و شد آنان تأکید و اظهار امیدواری کرد کتابخانه ملی مرجعی برای تبادلات علمی قشر اندیشمند، پژوهشگر و صاحب‌نظر باشد.

در بخش گزارش عملکرد در خصوص اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی آمده است:

۱-توسعه کرسی‌های آزاداندیشی و آشتی با نخبگان از طریق تأسیس اندیشگاه فرهنگی

۲- اندیشگاه فرهنگی در راستای کرسی‌های آزاداندیشی در سال ۱۳۹۳ تشکیل و در این مدت تعداد ۵۶۱ نشست با موضوعات مختلف در آن برگزار شده است.

۳- راه‌اندازی اندیشگاه در مراکز استانی (فارس، کرمان، مازندران و غیره)

ارسال نظر: