گزارش «نسیم آنلاین» از بزرگنمایی روحانی و یارانش در بیان دستاوردهای اقتصادی پسابرجام؛

۴ عدد متناقض درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کمتر از ۲۰ روز! / ۲۰۰ هیات خارجی به ایران آمد، سرمایه‌گذاری خارجی افت کرد!

کدخبر: 2058264

به نظر می‌رسد دولت مردان یازدهم در واکنش به انتقادات از بی‌نتیجه بودن سفر هیاتهای خارجی مختلف بعد از برجام به صرافت افتادند تا با ارائه آمارهای تایید نشده در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام، در خصوص تاثیرات این توافق بزرگنمایی کنند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: در سه سال گذشته که دولت تدبیر و امید زمام امور اجرایی کشور را به دست گرفته، اعداد سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شده توسط دولتمردان سیر عجیبی پیدا کرده است. به گزارش «نسیم آنلاین»، حسن روحانی در شرایطی در خرداد ماه 92 به عنوان رئیس دولت یازدهم انتخاب شد که کشور چند سال پیاپی با رشد آمار سرمایه‌گذاری خارجی مواجه شده بود.

طبق گزارش رسمی سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد ( آنکتاد) آخرین میزان سرمایه‌گذاری خارجی کشور در دولت دهم 4 میلیارد و 662 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 385 میلیون دلار رشد داشت. در سال‌های قبل از آن هم کشور با رشد سرمایه‌گذاری خارجی 600 میلیون دلاری و یک میلیارد و سه میلیون دلاری نسبت به سالهای قبلترش رو به رو شده بود و طبق اعلام این سازمان، ایران جز 6 کشور برتر جهان از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی شناخته می‌شد.

اما با آغاز به کار دولت یازدهم علی‌رغم شعارهای فراوان در زمینه ورود سرمایه‌های خارجی برای رونق گرفتن اقتصاد کشور، ایران در مسیر پسرفت سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفت. در سال اول دولت حسن روحانی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با یک میلیارد و 612 میلیون دلار کاهش به 3 میلیارد و 50 میلیون دلار رسید. در سال‌های دوم و سوم دولت یازدهم هم آمار سرمایه‌گذاری خارجی تا میزان دو میلیارد و 105 و دو میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش یافت تا میزان سرمایه گذاری خارجی در دولت حسن روحانی در مجموع 1100 روز و علی رغم اجرای برجام و سفر 200 هیات تجاری به ایران تا میزان 2.5 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

اعلام چهار آمار مختلف درباره سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام در کمتر از 20 روز!

با این وجود با اجرای برجام در آخرین روزهای دی ماه سال 94 حسن روحانی و یارانش مدعی هستند که تحول شگرفی در آمار سرمایه گذاری خارجی در کشور رخ داده و هر کدام از آنها سخن از اعداد عجیب و غریبی درباره سرمایه گذاری خارجی به میان می آورند. چندی پیش حسن روحانی در خلال سفر استانی خود به کهگیلویه و بویر احمد در جلسه سرمایه گذاری و توسعه این استان شرکت کرده و اعلام کرد که بعد از اجرای برجام 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی قطعی جذب اقتصاد کشور شده است!

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت تدبیر و امید هم در یکی از آخرین نشست‌های خبری خود مدعی شد که دولت روحانی بعد از برجام در 66 پروژه اقتصادی 5 میلیارد و 168 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، اما در این بین محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت روحانی آمارهای جالبی را درباره سرمایه گذاری خارجی اعلام کرده است. وی ابتدا در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت ترتیب داده بود اعلام کرد که بخش صنعت کشور 3 میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی تصویب کرده که 1.5 میلیارد آن تحقق یافته است. اما وزیر پیشکسوت حسن روحانی در کمتر از یک هفته در گفتگو با ویژه نامه روزنامه ایران عددی متفاوت را در خصوص سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد و گفت که دولت یازدهم توانسته 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند!

اما عصر جمعه گذشته علی طیب نیا هم درباره آمار سرمایه گذاری خارجی اعداد جدیدی را مطرح کرد. وزیر اقتصاد دولت روحانی در فرودگاه تبریز در جمع خبرنگاران گفت که تنها در سال 95 تا کنون درحدود چهار میلیارد دلار جذب سرمایه های خارجی به صورت سرمایه گذاری مستقیم داشته‌ایم .

تکذیب ادعای طیب نیا توسط سازمان سرمایه گذاری خارجی!

حال و با توجه به اظهارات جدید چهار مقام بلند پایه و دولت تدبیر و امید به خصوص وزیر اقتصاد درباره آمار سرمایه گذاری خارجی در اینجا یک سوال مهم از طیب نیا مطرح است. با توجه به اعلام سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی ایران به عنوان متولی اصلی جذب سرمایه خارجی کل پروژه های تصویب شده در هیات جذب سرمایه خارجی از ابتدای سال تاکنون 4 میلیارد دلار نشده است. بنابراین آقای طیب نیا چگونه مدعی شده که در 5 ماه 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب اقتصاد ایران شده است؟

بهتر است وزیر اقتصاد برای اثبات ادعای جزئیات جذب تنها 10 درصد از این 4 میلیارد دلار را اعلام کند تا مشخص شود که مثلا 400 میلیون دلار از این میزان سرمایه گذاری صرف چه پروژه هایی و در کدام استانها هزینه شده است؟

همچنین نکته دیگری که نباید از آن به سادگی گذشت، سکوت متولی اصلی جذب سرمایه خارجی است. محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی مدتهاست درباره وضعیت نامناسب جذب سرمایه خارجی به خصوص در ماههای بعد از برجام هیچ سخنی را مطرح نکرده است. معاون طیب نیا حتی بعد از گزارش سالانه آنکتاد و کاهش 2.6 درصدی سرمایه گذاری خارجی در سال اجرای برجام هم ترجیح داد سکوت کند. آمارهای مختلف مقامهای بلند پایه دولت تدبیر و امید درباره جذب سرمایه خارجی بعد از برجام هم نه هیچ گاه توسط خزاعی تایید و نه هیچ گاه رد شد.

دستپاچگی یاران روحانی در بیان آمار سرمایه گذاری خارجی پسابرجام

اما اگر از زاویه دیگر به ماجرای آمارهای مختلف سرمایه‌گذاری خارجی در ماه‌های بعد از برجام توجه کنیم نوعی دستپاچگی را در کلام روحانی و یارانش می‌بینیم. به نظر می‌رسد دولتمردان یازدهم در واکنش به انتقادات از بی‌نتیجه بودن سفر هیات‌های خارجی مختلف بعد از برجام به تاکاپو افتادند تا با ارائه آمارهای تایید نشده در خصوص جذب سرمایه‌‎گذاری خارجی بعد از برجام، در خصوص تاثیرات این توافق بزرگنمایی کنند. باید دید این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد و در نهایت سازمان سرمایه گذاری خارجی سکوت خود را در مورد آمار واقعی سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام خواهد شکست یا خیر؟

ارسال نظر: