خرید تضمینی گندم کشاورزان از ۱۱مرز میلیون تن گذشت

کدخبر: 2058518

شهید زاده گفت: تامین منابع برای پرداخت وجوه گندم با حمایت دولت و تلاش بانک کشاورزی از محل اعتبارات دولتی، فروش اوراق سلف موازی و فروش گندم تا پایان شهریور تامین خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: این بانک قبل از برجام با چهار بانک خارجی روابط کارگزاری داشت ولی پس از برجام این تعداد به 78 عدد رسید و افزود: تا کنون بیش از چهار میلیارد دلار گشایش LC انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این رقم به بیش از پنج میلیارد دلار برسد.

مرتضی شهیدزاده درجمع خبرنگاران با اشاره به این که بالاترین رقم رشد اقتصادی کشور متعلق به بخش کشاورزی است، ادامه حمایت دولت و توجه ویژه به بخش کشاورزی را ضامن تامین امنیت غذایی و رسیدن به خودکفایی دانست.

رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی، با اشاره به بحران منابع آبی و راندمان پایین مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از اولویت های بانک کشاورزی را حمایت از طرح های پرورش ماهی در قفس با نرخ تولید پنج برابر و مصرف آب دریا برشمرد و آمادگی بانک کشاورزی را برای انجام تعهدات 200 هزار تنی دولت در برنامه توسعه اعلام کرد. وی افزود: برای توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار 500 میلیون دلار ارز در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

شهیدزاده همچنین اولویت دیگر بانک کشاورزی در این زمینه را تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه ها با توجه به کاهش 90 درصدی مصرف آب در آن ها اعلام کرد و گفت: هدف ما تحقق تعهدات 1800 هکتاری کشت گلخانه ای است و اخیرا برای احداث 750 هکتار مجتمع گلخانه ای کشت هایدروپونیک در کرمان به روش اروپای غربی ، اقدامات اولیه وحمایت مالی و کارشناسی آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به این که دولت در پایان سال 1394 مبلغ 51050 میلیارد ریال از بدهی صندوق بیمه به بانک کشاورزی را به عهده گرفته است گفت: اگرچه طلب بانک از دولت مربوط به دولت های قبل است ولی دولت حاضر تمام تلاش خود را برای تسویه این بدهی انجام داده است.

شهیدزاده درباره افزایش سرمایه بانک کشاورزی گفت: دولت 5000 میلیارد ریال از رقم بودجه سال 1394 و 30 هزار میلیارد ریال از اعتبار افزایش سرمایه بانک ها در سال 95 را برای افزایش سرمایه بانک کشاورزی اختصاص داده است.

شهیدزاده در ادامه افزایش سرمایه این بانک را به دلیل تاثیر مستقیم و پنج برابری در پرداخت تسهیلات، موجب اشتعالزایی، تولید و کاهش تورم و رکود اقتصادی دانست.

وی، میزان خرید گندم مازاد کشاورزان در سال جاری را بیش از پیش بینی انجام شده و تا کنون 11 میلیون و 100 هزار تن به ارزش 140 هزار میلیارد ریال اعلام کرد وافزود: تامین منابع برای پرداخت وجوه گندم با حمایت دولت و تلاش بانک کشاورزی از محل اعتبارات دولتی، فروش اوراق سلف موازی و فروش گندم تا پایان شهریور تامین خواهد شد.

ارسال نظر: