ایران از هند ۱۵۰ هزار تن ریل وارد کرد / راه آهن ۲۰۰ میلیارد تومان از ذوب آهن اصفهان طلبکار است

کدخبر: 2058542

پورسید آقایی گفت: تا آخر سال ۲۳۵ واگن جدید وارد شبکه ریلی خواهد شد که برخی از این واگن‌ها جدید و برخی دیگر در سال های گذشته و در دولت قبل مجوز گرفته بودند که به صورت دست دوم توسط شرکت‌های خصوصی وارد شده بودند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیرعامل راه‌آهن گفت: ایران از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه داشت، اما در دولت یازدهم بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت که ۸۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال جاری تحویل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن پورسید آقایی، اظهار داشت: اعتباراتی که در سال ۹۲ و ۹۳ به حمل و نقل ریلی اختصاص یافته معادل اعتبارات کل ۱۰ سال قبل از آن است؛ علی رغم اینکه دولت دو سال سخت مالی را پشت سر گذاشته است و در آن ۱۰سال دولت وقت در وفور نعمت به سر می‌برد.

وی با اشاره به برنامه راه اهن برای توسعه خطوط حومه ای گفت: خطوط حومه ای تا قبل از دولت هیچ اقدامی نشده است و حالا بیش از ۷۰ کیلومتر خطوط حومه ای در دست احداث است که شامل تهران-گرمسار، تهران-کرج، اهواز-سربند به صورت چهارخطه و مسیر قزوین نیز دو خطه خواهد شد. که برای اولین بار اولین بار عملیاتی شده است.

مدیر عامل راه آهن با اشاره به اقدامات فنی و زیربنایی گفت: امروز تمام شبکه راه آهن کشور به سیستم کنترل اتوماتیک ATC مجهز شده است که می تواند هر قطار که از سرعت مجاز تجاوز کرد به صورت اتوماتیک سرعت آن را کاهش دهد. در این راستا ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شدند و ۱۰۲ ایستگاه تا پایان سال مجهز خواهند شد.

مدیر عامل شرکت راه آهن خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ رشد بار در حمل ونقل ریلی ، ۹.۲ درصد و در جاده ۴ درصد بوده است. همچنین در سال ۹۴ نیز سهم ما ۲.۲ درصد و رشد بار در حمل ونقل جاده ای به منفی ۷ درصد رسید که دلیل اصلی آن کاهش قیمت سنگ آهن محسوب می شود.

به گفته پورسید آقایی تا ۵ ماه اول سال جاری راه آهن ۸ درصد رشد داشته است درحالی که سهم کل کشور بالغ بر ۴ درصد بوده است.

وی، افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تمام قطارها و واگن هایی که بالای ۵۵ سال عمر دارند از رده خارج شدند و با توجه به این استاندارد سال گذشته ۱۵۰ واگن از بخش خصوصی کنار گذاشته شد. همچنین تصریح کردیم که واگن‌هایی که بالای ۵۵ سال عمر دارند تحت هیچ شرایطی استفاده نشوند.

وی ادامه داد: ما قبلا اعلام کردیم که سال ۹۵ ما واگن‌های بالای ۴۵ سال را هم از بخش خصوصی خارج می‌کنیم و اجازه سیر به آن‌ها نمی دهیم به این دلیل که سطح خدمات این واگن ها هم پایین است.

معاون وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: این حرف را ما سه سال پیش اعلام کردیم که شرکت‌ها نگویند که چرا یک دفعه اعلام شد تا واگن‌های فرسوده و خارج از استاندارد از رده خارج شوند. با این همه در آذر ماه امسال حدود ۳۵۰ واگن بالای ۴۵ سال را از بخش خصوصی از رده خارج می کنیم.

وی با اشاره به این که داریم شرکت‌های خصوصی را به توسعه و خرید ناوگان جدید تشویق کنیم؛ افزود: تا آخر سال ۲۳۵ واگن جدید وارد شبکه ریلی خواهد شد که برخی از این واگن‌ها جدید و برخی دیگر در سال های گذشته و در دولت قبل مجوز گرفته بودند که به صورت دست دوم توسط شرکت‌های خصوصی وارد شده بودند. البته شرکت‌های خصوصی مشغول نوسازی این واگن ها هستند تا به سیر اضافه شوند.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: ما امیدواریم بتوانیم با این کارها میانگین سن واگن‌های کشور را در نهایت به ۱۵ سال برسانیم.

پورسید آقایی با بیان اینکه در حاضر در کشور ریل نمی‌سازیم گفت: ما عملا در کشور ریل کافی برای ریل گذاری نداریم این در حالی است که شرایط برای ایجاد ریل گذاری داریم اما ریل کافی نداریم.

وی ادامه داد: تصمیمی که در این دولت برای حل مشکل کمبود ریل گرفتیم این بود که نباید به امید ساخت ریل در داخل، خرید ریل متوقف شود و همینطور نباید طوری ریل بخریم که به ساخت داخل صدمه بخورد. ما با استفاده از فاینانس و وام دوازده ساله از هند ریل خریدیم برای اینکه بتوانیم نیاز حال حاضر کشور را رفع کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: چون وام دوازده ساله بود فقط ما ۵ درصد مبلغ را از کل مبلغ که ۲۰ میلیارد تومان بود پرداخت کردیم و توانستیم با این کار ریل مورد نیاز کشور را فراهم کنیم. ما با ۲۰ میلیارد تومان توانستیم ۱۵۰ هزار تن ریل را از هند وارد کشور کنیم.

پورسید آقایی ادامه داد: اگر ما می خواستیم این مبلغ را در کشور سرمایه گذاری کنیم، حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم برای خرید چنین ریلی بود. ولی ما شرکت ذوب آهن را تشویق کردیم تا خط تولید ریل خود را راه بیاندازد و بخشی از هزینه ساخت کارخانه ریل را راه‌آهن می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکاریم و ما اصلا سودی از این مطالبات نمی‌گیریم. ذوب آهن با پول راه‌آهن خط ریل خود را راه انداخته است. اخیرا هم قرادادی را با ذوب آهن عقد کردیم که شامل ۴۰ هزار تن ریل است که مجوز این کار از سازمان مدیریت گرفته شده و در حال مبادله هستیم که ریل‌های خریداری شده از ذوب‌آهن قیمتش ۳۰ یورو از کشورهای اروپایی بیشتر باشد.

پورسید آقایی اشاره به مطالعه برای ساخت ایستگاه راه‌آهن در میدان آزادی تهران کرد و گفت: این حرف فقط در حد یک نظریه بوده و بیشتر یک ایده است که اصلا کارشناسی نشده است. ما ایستگاه تهران را توسعه می‌دهیم ولی در مورد میدان آزادی داریم بررسی می‌کنیم و باید دید در کدام نقاط از تهران می‌توانیم ریل را به هم متصل کنیم؛ یعنی ایده‌مان برای میدان آزادی این است که خطی که از سمت کرج به تهران می آید را بتوانیم با ساخت یک تونل زیرزمینی از زیر فرودگاه به سمت میدان آزادی ببریم.

ارسال نظر: