در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر عنوان شد

وزیر علوم: رشد علمی داشتیم اما شتاب، نه

کدخبر: 2058589

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در سال‌های گذشته رشد علمی داشته است اما به دلیل رقابت با کشورهای بزرگ از میزان شتاب علمی کشور کاسته شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد فرهادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص شتاب و رشد علمی کشور گفت: وضعیت آموزش عالی بعد از انقلاب رشد داشته است بطوریکه درحال حاضر تعداد مراکز آموزش عالی 25 برابر گذشته شده است .

وی تصریح کرد : بیش از 2800 دانشگاه، 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در حال حاضر درکشور داریم .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: رشد کمی در زمینه توسعه مراکز آموزش عالی داشته ایم و فعالیت های علمی ما شتاب بالایی داشتند و درحال حاضر در جایگاه مناسبی قرار داریم.

فرهادی تأکید کرد: بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس ایران درجایگاه شانزدهم جهان در زمینه تولید علم و سهم ما از تولید علم جهان 1/52 درصد است.

وی افزود: در پایگاه استنادی isi ایران در سال 92 در رتبه 22 بوده که درحال حاضر جایگاه ما در رتبه 16 است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رتبه ایران در زمینه تولید علم در منطقه و جهان اسلام اول است و در سال جاری به استناد پایگاه جهانی isi ایران 11/5 درصد رشد علمی داشته که بعد از روسیه دومین کشور در جهان است.

وی با اشاره به لزوم افزایش شتاب علمی در کشور افزود: باید با افزایش امکانات علمی وآزمایشگاهی این هدف میسر شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: در این راستا اقدام به تأسیس آزمایشگاه های مرکزی در کشور کرده ایم که تا به حال 50 عدد از این آزمایشگاه ها به بهره برداری رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: باید کارهای تیمی و همکاری با مراکز علمی دیگر کشورها افزایش یابد که در این زمینه رشد 7 درصدی داشته ایم و 141 پروژه مشترک با مراکز علمی دنیا در دست داریم.

وی افزود: تعداد مقاله های علمی ایران 40 هزار مقاله است که تعداد مقاله های داغ و پر استناد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

فرهادی درخصوص ارتباط صنعت با دانشگاه ها تصریح کرد: در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده است که از جمله آن همکاری 20 میدان نفتی با 9 دانشگاه است که بالغ بر صد میلیارد تومان قرارداد در این زمینه منعقد شده است.

وی ادامه داد: در زمینه برنامه های درسی که عمری بالای ده سال داشته اند بازنگری انجام شده و 500 برنامه جدید معرفی شده است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: سطح بندی دانشگاه ها، نظام جامع پذیرش دانشجو مأموریت گرا کردن دانشگاه ها و آمایش آموزش عالی از دیگر برنامه های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.

فرهادی با اشاره به اهمیت تبدیل ایده به محصول در دانشگاه ها تأکید کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علمی و فناوری به 946 شرکت رسیده است که بالغ بر 70 درصد کارکنان این شرکت ها از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

وی افزود: این امکان را برای اساتید دانشگاه ها فراهم آورده ایم که بتوانند شرکت های دانش بنیان تأسیس کرده و وظایف آموزشی خود را در این شرکت ها به انجام برسانند.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در خصوص گنجاندن دانشگاه آزاد در طرح آمایش آموزش عالی گفت: طرح آمایش آموزش عالی بعد از مطالعات گسترده در 10 منطقه ارائه شده و قرار است دانشگاه آزاد طرح خود را در این ساختار معرفی کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در صورت بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور، در کمتر از یک سال مراحل اداری و استخدامی آنان باید طی شود ضمن اینکه در طول این یکسال حقوق یک تازه استخدام شده عضو هیئت علمی دانشگاه ها را دریافت می کنند.

محمد فرهادی درباره نخبگان ایرانی خارج از کشور افزود: دولت در سه ماه اخیر تصویب کرد که نخبگان ایرانی که در دانشگاه های معتبر و تراز اول جهان تحصیل کردند در صورت بازگشت به کشور با همکاری بنیاد نخبگان به دانشگاه های کشور معرفی می شوند.

فرهادی با بیان اینکه تعداد بورسیه های دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور، کم شده است ادامه داد: معمولا در رشته هایی که جدید هستند و زمینه های تحصیل آن در کشور، کم است یا وجود ندارد بورسیه داریم.

وی با بیان اینکه دوره های تحصیلی مشترک با دانشگاه های خارج از کشور را در دستور کار داریم گفت: پارسال 354 نفر از نخبه های ایرانی خارج از کشور به میهن بازگشتند که بیشتر آن ها در کشور ماندگار شدند.

فرهادی افزود: در طول سال های 92 و 93 هم 246 نفر از نخبه ها به کشورمان بازگشتند.

وی افزود: علاوه بر حقوق و مزایای خوب باید امکانات تخصصی هم برای آن ها فراهم شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آئین نامه ارتقای اساتید در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در این آئین نامه وزن مناسب به تحقیقات کاربردی داده نشده است گفت: این گونه نیست.

فرهادی افزود: در این آئین نامه، امتیازهای علمی تحقیقاتی محدود به داشتن مقاله علمی معتبر یا تألیف و ترجمه کتاب نیست بلکه همه فعالیت های علمی، تحقیقاتی، نوآوری، فناوری، تأسیس شرکت دانش بنیان و بیان ایده های علمی و نو و انجام تحقیقات مشترک، امتیاز دارد.

وی اضافه کرد: به تحقیقات کاربردی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه وزن بیشتری داده ایم.

فرهادی با اشاره به اینکه وضعیت جذب هیئت علمی، خوب است گفت: حدود 24 هزار نفر از اساتید، فرم درخواست جذب در هیئت علمی را پر کرده اند.

وی افزود: در 5 سال گذشته حدود 7 هزار و 500 ردیف استخدامی برای جذب هیئت علمی دانشگاه ها داده شده است که این تعداد، جذب شده اند و در حال رایزنی هستیم که برای تعداد بیشتری مجوز بگیریم.

فرهادی گفت: اکنون به طور میانگین به ازای هر 27 دانشجو، یک استاد داریم که هدف گذاری بر این است این رقم به 22 دانشجو به ازای هر استاد برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این نسبت در رشته های غیر پزشکی باید به ازای هر استاد به 18 دانشجو و در رشته های پزشکی به 12 تا حداکثر ، 16 دانشجو برسد.

فرهادی با بیان اینکه دبیر هیئت عالی جذب معتقد است که در 7 سال گذشته حدود 30 هزار نفر، هیئت علمی جذب شده است گفت: تبدیل اعضای هئیت علمی از رتبه استادیاری به دانش یاری و استادی هم در دو سال گذشته هم در جهت ارتقای کیفیت بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بیش از 500 عضو هیئت علمی از دانشیاری به مرتبه استادی و حدود 800 استادیار به دانشیاری ارتقاء یافتند.

فرهادی گفت: دانشگاه ها اکنون حدود 40 درصد از اعتبارات خود را از درآمدهایشان کسب می کنند که باید به سمت تولید دانش و فناوری و فروش آن پیش بروند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توجه به دانش های مهارتی یک اصل است اضافه کرد: طراحی نظام آموزش مهارتی در دستور کار است که اکنون دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی آموزش های مهارتی دارند.

فرهادی در پاسخ به این پرسش که سخت ترین جلسه هیئت دولت کدام بود؟ گفت: جلسات برنامه و بودجه از جمله جلسات سخت بود.

وی با اشاره به اینکه همه وزارتخانه ها به خوبی در حال فعالیتند افزود: انسجام و هماهنگی میان وزارت خانه ها و مجموعه دولت از نقاط قوت کابینه دولت یازدهم بوده است.

ارسال نظر: