سفر وزیر خارجه آمریکا به بنگلادش و هند

کدخبر: 2058656

وزیر خارجه آمریکا به منظور دیدار و گفتگو با نخست‌وزیر بنگلادش درباره برخورد با شبه‌نظامیان محلی وارد این کشور شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، انتظار می‌رود جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار یک روزه خود با شیخه حسینه واجد، نخست‌وزیر بنگلادش و رهبران مدنی و اپوزیسیون این کشور دیدار و گفتگو کند.

کری قرار است پس از بنگلادش راهی هند شود.

در تازه‌ترین حمله تروریستی که ماه گذشته در داکا، پایتخت بنگلادش رخ داد 20 تن از جمله 17 خارجی در یکی از رستوران‌های مشهور این شهر کشته شدند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت اما مقامات بنگلادش تاکید دارند که یکی از گروه‌های ممنوع محلی موسوم به جماعت المجاهدین بنگلادش این حمله را صورت داده است.

کری در نخستین سفرش به بنگلادش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا قصد داشت درباره همکاری‌های مقابله با تروریسم و همچنین تحولات اقتصادی و حقوق بشری صحبت کند.

پلیس روز شنبه اعلام کرد که سه شبه نظامی مظنون از جمله مغز متفکر حمله به این رستوران را کشته است. حملات دو سال گذشته جان وبلاگ نویسان، امدادگران خارجی و اقلیت‌های مذهبی مولحد را گرفته است.

کری در سفر هند قصد دارد در هفتمین نشست استراتژیک آمریکا ـ هند شرکت کند.

این مذاکرات درحالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه کشمیر افزایش یافته است.

از اوایل ژوئیه سال جاری میلادی دست کم 67 غیرنظامی درکشمیر کشته و هزاران تن توسط نیروهای دولت که به طرف معترضان شلیک می‌کردند زخمی شدند.

هند و پاکستان کنترل بخش‌هایی از منطقه کشمیر را برعهده دارد و بر کل آن ادعای حق مالکیت دارند.

مقامات آمریکایی می‌گویند کری باز هم بر برقراری مذاکرات میان هند و پاکستان حول محور کشمیر تاکید خواهد کرد.

بسیاری از مردم کشمیر خواهان پایان سلطه هند و استقلال یا پیوستن به پاکستان هستند.

کری که قصد دارد در جریان سفر دو روزه‌اش به هند روابط اقتصادی آمریکا با دهلی نو را بیش از پیش تقویت کند به همراه پنی پریتزکر، وزیر بازرگانی آمریکا و مقامات ارشد از 12 موسسه و آژانس دولتی کشورش به هند سفر خواهد کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: