گزارش «نسیم آنلاین»: همه منتظر اقدام وزیر روحانی؛

آقای چیت‌چیان! مناقصه‌ای که وعده دادید را چه زمانی برگزار می‌کنید؟/ شایعات درباره "یونیت" را با این مناقصه پایان دهید

کدخبر: 2058949

با توجه به اعلام آمادگی وزارت نیرو برای انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی برای احداث نیروگاه در شرایط یکسان با شرکت یونیت اینترنشنال، لازم است هر چه سریعتر مناقصه پروژه شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال برگزار شود.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: تلاش وزارت نیرو در ماه های اخیر برای انعقاد قرارداد 3 میلیارد دلاری با شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه در کشور انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. به گزارش «نسیم آنلاین»، با اجرای این قرارداد و در اختیار قرار دادن روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز (معادل ۸۰ درصد میزان کل صادرات گاز کشور) به این شرکت ترکیه ای، ظرفیت تولید برق حرارتی کشور ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. سندیکای شرکتهای تولیدکننده برق، شرکت مپنا، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) و کارشناسان اقتصادی با انتشار نامه و یا در مصاحبه‌ با رسانه مختلف، ایرادات و مشکلات انعقاد این قرارداد را مطرح کرده اند.

واگذاری احداث نیروگاه به صورت ترک تشریفات بدون برگزاری مناقصه، تضمین خرید برق به مدت 6 سال، اعطای تضمین های ویژه برای بازگشت پول خرید برق به این شرکت برخلاف قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از جمله تبعیض‌ها و ایرادات وارد به این قرار داد 3 میلیارد دلاری است.

با این وجود، با بالا گرفتن انتقادات به این قرارداد، اوایل هفته گذشته (31 مردادماه)، حمید چیت چیان، وزیر نیرو در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام آمادگی وزارت نیرو برای انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه با شرکت‌های خصوصی داخلی گفت: «وزارت نیرو خود را متعهد به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی داخلی با همان شرایط قرارداد شرکت یونیت می‌داند و از تمام شرکت‌های داخلی دعوت می‌کنیم با همین شرایط در عرصه نیروگاه‌سازی وارد شوند».

همچنین روز پنج شنبه هفته گذشته (4 شهریورماه) هم محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد ضمن تأکید بر افزایش اقبال به پروژه‌های نیروگاهی ایران گفت: «ما در رابطه با پروژه شرکت یونیت اینترنشنال و پروژه‌های جدیدمان در حال حرکت به سمت برگزاری مناقصه هستیم».

با توجه به این اظهارات وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی انتظار می رود در آینده نزدیک، مناقصه پروژه شرکت ترکیه ای یونیت اینترنشنال برگزار شود تا امکان واگذاری طرح‌های احداث نیروگاه در شرایطی یکسان برای شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم گردد. اتفاقی که اگر محقق شود، آبی بر آتش انتقادات فعالان صنعت برق و کارشناسان درباره قرارداد 3 میلیارد دلاری وزارت نیرو با این شرکت ترکیه ای خواهد بود و بار دیگر، امیدواری ها درباره اعتقاد عملی مسئولان این وزارتخانه به حمایت از توان داخلی را افزایش خواهد داد. حال باید صبر کرد و دید که چه زمانی این قضیه محقق خواهد شد؟

ارسال نظر: