میگل لیتین؛ فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی:

مشکل اصلی گروه‌های انقلابی دنیا، نداشتن رسانه‌های قوی است

کدخبر: 2059043

میگل لیتین، میهمان ویژه بخش بین‌الملل جشنواره عمار گفت: امروزه، مشکل اصلی گروه‌های انقلابی در دنیا، نداشتن رسانه‌های قوی و ارتباطات موثر است.

به گزارش گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، «میگل لیتین»، فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی که به عنوان میهمان ویژه سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار به ایران آمده است، با حضور در مرکز تحقیقات و برنامه‌ریزی «خانه آمریکای لاتین»، با عبدالحمید شهرابی، مسئول این مرکز دیدار کرد.

شهرابی در ابتدای این دیدار کوتاه، با اشاره به برخی فعالیت‌های خود در حوزه امریکای لاتین، از تغییر شیوه کودتاگران در این کشورها گفت و بیان کرد: برخلاف گذشته که از طریق کودتاهای نظامی، دولتهای کشورهای این منطقه، ساقط می شدند، امروز روشهای دیگری برای تغییر در حکومتهای این منطقه استفاده می شود.

میگل لیتین، فیلمساز شیلیایی در پاسخ به شهرابی گفت: در حال حاضر، کودتای نرم، جدیدترین روشی است امپریالیسم از آن برای سرنگونی دولتهای امریکای لاتین مثل آرژانتین و هندوراس استفاده می‌کند، به عنوان مثال، طرفی که در انتخابات با اختلاف کمی بازنده شده است، از این طریق، خود را حاکم می کنند.

این فیلمساز ضدکودتای شیلیایی اظهار داشت: مشکل اصلی گروه های انقلابی در دنیا، نداشتن رسانه‌های قوی و ارتباطات موثر است.

لیتین که در ادامه حضورش در تهران، به مناطق مرفه‌نشین این شهر رفته بود، پس از بازدید از امکانات رفاهی این مناطق بیان کرد: برخلاف ایران، در کشورهایی مثل کوبا، داشتن خانه‌ها و مراکز تجاری بزرگ ممنوع است که این موضوع، به نظر من، اشتباه است چرا که چنین مسائلی، شرایطی ایجاد می‌کند که طبقات مرفه بهانه گیری و مشکلاتی ایجاد کنند.

وی در همین باره ادامه داد: در اتفاقات بزرگ، معمولا مردم عادی که اکثریت جامعه را هم تشکیل می‌دهند، از حکومت دولت حمایت می‌کنند.

لیتین درباره اتفاقات دوران بعد از پیروزی علیه کودتاگران در شیلی با اشاره به تداوم روحیه انقلابی در مردم این کشور اظهار داشت: به طور مثال در اولین اکران فیلم سینمایی «آلنده در پیچ‌وخم‌ها» در شیلی که در سالن تئاتر 5000 نفری صورت گرفت، ورودیه حضور در سالن را همراه داشتن یک شاخه گل اعلام کرده بودیم و در روز برنامه، قبل از آغاز پخش فیلم، سرود حماسی «مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد»( El pueblo unido jamás será vencido ) را پخش کردیم که همه جمعیت آن را همخوانی کردند.

پس از بیان این خاطره، حشمت الله رهنما از همراهان لیتین که خود به مدت 20 سال در آرژانتین و امریکای لاتین حضور داشته است، سرود حماسی «مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد» را پخش کرد که با تاثر این فیلمساز شیلیایی همراه شد به صورتی که او در موقع پخش این سرود، با مشتهای گره کرده، با سرود همخوانی می‌کرد.

رهنما در ادامه سرود «بر پا خیز» را که با الهام از سرود شیلیایی «مردم متحد»، در سالهای اول انقلاب اسلامی ساخته شده است، برای میگل لیتین پخش کرد که با شگفت زدگی او همراه شد و این فیلمساز شیلیایی درباره آن گفت: این خارق العاده است که سرودی را که ما در شیلی خوانده‌ایم در ایران هم از آن الگوبرداری کردند.

ارسال نظر: