عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجلاس سراسری بسیج اساتید:

رئیس‌جمهور به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان اعتقاد ندارد

کدخبر: 2059161

کبکانیان گفت: نظر رئیس جمهوری در ارائه گزارش جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد شرکت‌های دانش بنیان این بود که به جایی نمی‌رسند و پیشنهاد دادند که آنها را در قالب شرکت‌های بزرگ فعال کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، منصور کبکانیان امشب در اجلاس سراسری بسیج اساتید که در سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان یکی از بحث‌های اصلی سند توسعه علمی کشور است اما برنامه‌هایی که ما برای توسعه 5 ساله چیده‌ایم در دقیقه 90 مورد مخالفت قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در سند توسعه علمی کشور با الگوی نظری مشخص و اهداف وضعیت مطلوب مشخص شده و اولویت‌های علم و فناوری طراحی شده و 224 اقدام مشخص در نقشه علمی وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما از ابتدا پرهیز داشتیم از اینکه حرف‌های خوبی زده شده و روی طاقچه گذاشته شود، تصریح کرد: نقشه جامع علمی کشور طراحی بسیار پویایی داشته و 65 ضعف و تهدید کلان و 49 فرصت شناسایی شده و در ارتباط با اقتدار و اقتصاد کشور نیز وضعیت مطلوب را طراحی کردیم که دستیابی به آن نیز دور و غیرقابل تصور نبود.

کبکانیان با بیان اینکه در حوزه‌های علم انسانی سکولاریسم نفوذ بیشتری در دانشگاه‌ها دارد، تأکید کرد: برای این موضوع راهبردهای کلان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری وظیفه ندارند که موارد مورد نظر خود را باز و اجرایی کرده و به مسئولان ارائه دهند، اظهار کرد: نظر رئیس جمهوری در ارائه گزارش جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد شرکت‌های دانش بنیان این بود که به جایی نمی‌رسند و پیشنهاد دادند که آنها را در قالب شرکت‌های بزرگ فعال کنیم و این در حالی است که شرکت‌های بزرگ به خودشان رحم ندارند چه رسد به شرکت‌های دانش بنیان ما که معمولا از جوانان تحصیلکرده و بدون تمکن مالی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برخی این را فراموش کرده‌اند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند قانون بوده و رئیس جمهوری اصرار ‌دارند که اسناد ملی سابق این شورا‌ تغییر کند‌ که ما به آن انتقاد داریم از جمله این درخواست‌ها در اسناد ملی هوافضا بوده که با آن مخالفت شد.

کبکانیان با بیان اینکه برای هر کدام از بندهای سند توسعه علمی کشور چندین راهکار اجرایی ارائه داده شده است، خاطرنشان کرد: از حوزه اقتصاد مقاومتی تا شیلات و آب‌های جنوبی در این سند موارد بسیاری مطرح شده و چالش‌هایی داریم اما راهکار پیگیری آن نیز گفته شده است.

وی ادامه داد: تا کنون برای برخی از مشکلات در کشور چالش داشتیم زیرا راهبرد مورد نظر وجود نداشت به عنوان مثال در حوزه اطلاعات و اینترنت مشکل داریم زیرا همانطور که اینترنت در نیویورک وجود داشت آن را در روستاهای کشور خودمان بردیم و این مسئله چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون در انرژی هسته‌ای سندی نداریم، اظهار داشت: هر دولتی که می‌آید یک اقدام متفاوت انجام می‌دهد.

کبکانیان با اشاره به مقاومت‌هایی که در برابر سند توسعه علم و فناوری وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون اسناد توسعه دانش بنیان استان‌ها در نقشه جامع علمی تدوین شده و روند اجرای آن از استان‌های جنوبی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اراده جدی برای تغییرات در حوزه علمی وجود ندارد، تأکید کرد: در این حوزه تنگناهایی وجود دارد و کمک به گفتمان سازی دارای آسیب بوده و باید به رشته‌های تخصصی توجه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید در تدوین اسناد ملی دقت کرده و از اساتید مؤمن به انقلاب خواست تا گفتمان امام و رهبری را در کشور نهادینه کرده و سازمان بسیج اساتید باید از دیگر مجموعه‌های انقلابی نیز در این مسیر حمایت کند.

ارسال نظر: