مصباحی‌مقدم در نشست خبری:

جامعه روحانیت اقبالی به احمدی‌نژاد و به کاندیدای مورد حمایتش نخواهد داشت/ با قحط الرجال روبرو نیستیم

کدخبر: 2059269

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره حضور احمدی نژاد در انتخابات سال ۹۶ و حمایت جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه روحانیت مبارز نه اقبالی به احمدی نژاد دارد و نه اقبالی به کاندیداهایی که احمدی نژاد معرفی می‌کند. و از نظر ما دوره تاثیرگذاری سیاسی احمدی نژاد به پایان رسیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام مصباحی مقدم در نشست خبری خود در پاسخ به « نسیم آنلاین » در خصوص تفکیک جایگاه حقوقی و حقیقی وی در جریان اظهاراتی مانند حمایت احتمالی اصولگرایان از روحانی در انتخابات آتی و انتقاد بخش هایی از جریان اصولگرا از این سخنان گفت: اشکالی نمی بینم وقتی نظرم را می گویم برخی ناراحت شوند.

وی ادامه داد: بالاخره نمی شود یک سیاست مدار برای خودش موضع نداشته باشد و قطعا موضع این سیاستمدار باعث دلخوری بعضی ها هم خواهد شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در همین رابطه ضمن ابراز امیدواری از برطرف شدن ناراحتی برخی اصولگرایان از مواضع شخصی خود نسبت به حمایت احتمالی اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات آتی گفت: البته سخنگوی یک تشکل باید دیدگاه های جمع را بازتاب دهد و قطعا جایگاه وی روی مواضعش تاثیر می گذارد، به همین خاطر در جلسه جامعه هم گفته ام که سخنگویی بنده هزینه ای بر دوشم می گذارد و من را محدود می کند.

وی در ادامه گفت: شما هم (به عنوان رسانه) بپذیرید وقتی بنده در جایگاه شخصی خودم تحلیلی می کنم بتوانم نظرات خود را داشته باشم.

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود گفت: میرحسین موسوی و کروبی با اعتراض بی معنای سیاسیشان موجب شدند تا هزینه بزرگی به نظام وارد شود؛ در واقع این افراد اعتماد ملی را تخطئه کردند و سبب شدند مطالباتی برای مردم در آن دوران ایجاد شود به گونه ای که واقعا فکر کردند تقلب شده و به همین خاطر اقدام آنها ظلم بزرگی به نظام جمهوری اسلامی که واقعا متکی به آرای مردم است بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بیان داشت: به عنوان سخنگو نمی توانم نفیا یا اثباتا در خصوص آقای روحانی اظهار نظری داشته باشم بنابراین نه عبور از ایشان و نه حمایت از وی با توجه به اینکه هنوز تصمیم گیری از سوی جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است، جایگاهی ندارد.

به گزارش فارس ، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز صبح امروز (چهارشنبه) طی نشست خبری اظهار داشت: در جلسات اخیر جامعه روحانیت مبارز موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در دستور کار قرار گرفته و کمیته سیاسی جامعه جلسات متعددی را با نمایندگان بعضی از احزاب و گروه‌های اصولگرا بنا به تقاضای آنان صورت داده است.

وی افزود: انتظار احزاب اصولگرا از جامعه روحانیت مبارز این بوده که این جامعه فعالیت خود را برای انتخابات سال آینده شروع کند و آنان نیز از جامعه روحانیت حمایت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم تصریح کرد: قرار بر این شده که جامعه روحانیت مبارز با همه احزاب اصولگرا تعامل داشته باشد و از شخصیت‌های اصولگرا نیز مشورت‌های ابتدایی بگیریم و با مشورت شخصیت‌ها و احزاب اصولگرا راهکاری را پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: بنده قطعا برای انتخابات سال 96 کاندیدا نخواهم شد.

حجت السلام مصباحی مقدم درباره دیدار آیت‌الله مصباح یزدی و موحدی کرمانی اظهار داشت: این دیدار در حد پیشنهاد از سوی آقای موحدی کرمانی ارائه شده است. این دیدار در حد پیشنهاد است و بنده بازخورد نگرفته‌ام که آیا تماسی برای این دیدار برقرار شده است یا خیر.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات با آیت‌الله مصباح یزدی نیز جلسه‌ای خواهد داشت یا خیر گفت: ما در انتخابات سال ۹۶ هیچ نشانه‌ای از طرف آیت الله مصباح مبنی بر ورود به انتخابات نداریم و از طرف جامعه روحانیت مبارز نیز نشانه ای وجود ندارد که بخواهیم از ایشان کمک بگیریم. بنای جامعه روحانیت این است که وارد انتخابات شود در صورتی که جامعه مدرسین در گفت‌وگوها اعلام کند که مشترکا این کار را صورت دهیم همکاری دو جامعه را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: آیت‌الله مصباح یزدی برای انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی نیز به میدان نیامدند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد کاندیدای اصولگرایان برای سال ۹۶ نیز تاکید کرد: هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم که بخواهیم در مورد افراد اظهار نظر کنیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا خود شما در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نامزد می‌شوید یا خیر گفت: بنده قطعا کاندیدای ریاست جمهوری دور دوازدهم نخواهم شد.

وی درباره حمایت از روحانیت اظهار داشت: آنچه که قبلا از سوی بنده منتشر شده دیدگاه شخصی بود بنده الان به عنوان سخنگو صحبت می کنم بنابراین از این جهت نمی‌توان نفی و اثبات برای حمایت از روحانی اظهار نظر کنیم چون جمع بندی و گفت‌وگویی نکرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اصلاح طلب مبنی بر اینکه آیا از روحانی عبور می‌کنید گفت: عبور از روحانی وقتی است که ما در این مورد تصمیم گرفته باشیم اما در مورد کاندیداتوری روحانی بحثی را مطرح نکردیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آِیا انتخابات ایران متاثر از انتخابات ایالات متحده آمریکا است گفت: انتخابات ایران تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار نمی گیرد زیرا کشور ما ۳۷ سال است که استقلال کامل سیاسی دارد. آنچه در امریکا در جریان است یک نظام استکباری و آمدن و رفتن جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ماهیت این نظام تاثیری ندارد.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه زمان و جزییات تشکیل شورای ائتلاف و اصولگرایان با محوریت جامعه روحانیت به چه شکل است گفت: هنوز شورا شکل نگرفته و ما در قدم‌های نخستین هستیم. اما امیدواریم در گام‌های ابتدایی بتوانیم ائتلافی را شکل داده و سریعتر به نتیجه برسانیم.

وی درباره حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۹۶ و حمایت جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه روحانیت مبارز نه اقبالی به احمدی نژاد دارد و نه اقبالی به کاندیداهایی که احمدی نژاد معرفی می‌کند. و از نظر ما دوره تاثیرگذاری سیاسی احمدی نژاد به پایان رسیده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: جامعه روحانیت مبارز جریان مستقل و معتدل است و تاریخ نشان می‌دهد این جامعه هیچ گاه تندروی‌ها را برنتابیده اگر جریانات تندرو خود را تعدیل کنند از آنان استقبال می‌کنیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که شنیده شده آقای احمدی نژاد گفته‌اند اگر اصولگرایان از من حمایت کنند دقیقه ۹۰ به نفع نامزد متبوع آنان کناره گیری خواهم کرد خاطرنشان کرد: از ابراز لطف ایشان تشکر می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری بر این اساس که آیا دعوت نامه های شما به آقایان ناطق، هاشمی و روحانی می‌رسد یا خیر گفت: بله دعوتنامه‌ها فرستاده می‌شوند و امیدواریم آقایان هم تشریف بیاورند ما مکرر از آنان دعوت و تقاضا کرده‌ایم که در جلسات جامعه حضور یابند بنابراین برای حضور آنان جز دعوت و تاکید راه حل دیگری را سراغ نداریم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره تحرکات زودهنگام انتخاباتی تصریح کرد: اگر تحرکات زودهنگام انتخاباتی به عنوان مقدمات باشد بدون اشکال است اما اگر اقدام انتخاباتی باشد و فضای جامعه را به سمت انتخابات زود هنگام سوق دهد هم خاصیت خود را از دست می‌دهد و هم اقدام مناسبی نیست.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی بر این اساس که جامعه اصولگرایان از احمدی نژاد حمایت کرده‌اند گفت: جامعه روحانیت مبارز نه در سال ۸۴ و نه در سال ۸۸ از احمدی نژاد حمایت نکرد برخی از احزاب اصولگرا حمایت‌هایی صورت دادند و البته ایشان طی مصاحبه‌ای گفت که کسی از من حمایت نکرد و بعد هم گفت که من اصولگرا نیستم. بنابراین نیازی نیست بر روی احمدی‌نژاد حساب خاصی باز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از افراد اصولگرا این است که اگر مایل بودند نامزد شوند در یک فرایند دست به اقدام بزنند نه اینکه اقدام شخصی کنند. چرا که هر اقدام شخصی کار جمعی را خنثی می‌کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای می‌گویند که حسن روحانی برای انتخابات ۹۶ احتمال دارد رد صلاحیت بشود گفت: من تصور نمی‌کنم که هیچ نشانه جدی وجود داشته باشد که بخواهد صلاحیت آقای روحانی برای انتخابات را زیر سوال ببرد.

مصباحی مقدم با اشاره به سازوکار حمایت جامعه روحانیت مبارز از نامزدهای انتخاباتی گفت: جامعه روحانیت براساس رفتاری که کاندیدا نسبت به جامعه روحانیت از خود نشان می دهند به حمایت از آنان می‌پردازد. ممکن است کاندیدایی از جامعه تقاضای حمایت کند و در نهایت طی گفت‌وگو و نشست به جمع‌بندی خواهیم رسید. بنابراین اگر فردی مستقلا و بدون نظر جامعه روحانیت کاندیدا شود نباید انتظار داشته باشد که ما از وی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه ما در جریان اصولگرایی با قحط الرجال روبرو نیستیم گفت: افراد دیگری نیز در جریان اصولگرایی هستند که ظرفیت و توانایی روحانی را داشته باشند بنابراین اگر فردی تجربه لازم و مدیریتی برای حل مشکلات اقتصادی با سرعت بیشتر را داشته باشد با اقبال بالاتر مردم نیز مواجه خواهد شد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اصولگرایان مسئولیت ۸ سال دولت محمود احمدی نژاد را برعهده نمی‌گیرد گفت: اگر در کشور ما احزاب قدر وجود داشتند قطعا مسئولیت کاندیداتوری افراد را می‌پذیرفتند. بنابراین چون احزاب قدر نداریم و افراد مستقلا به میدان می آیند وضعیت به این گونه است و آقای احمدی نژاد هم با همین فرایند انتخاب شد.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم ادامه داد: هر کسی که دفاع تمام عیار از احمدی نژاد کرده است باید هزینه هشت سال عملکرد وی را بپردازد اما افرادی که دفاعیات نسبی همراه با انتقادات و اعتراضات کرده‌اند نیز به چه دلیلی باید هزینه هشت سال دولت احمدی‌نژاد را پرداخت کنند. بنابراین نمی‌توان عملکرد هشت سال دولت ایشان را به پای جریانی قرار بدهیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از عدم اطلاع‌رسانی درباره پرونده محمود احمدی‌نژاد توسط قوه قضائیه انتقاد و تصریح کرد: می‌گویند پرونده آقای احمدی‌نژاد در جریان است آیا نباید به عموم گزارش بدهند که پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد. ما نمی‌گوییم کارهای قوه قضائیه ضربتی باشد اما مرحله به مرحله به مردم باید اطلاع‌رسانی کنند.

وی درباره انتخابات سال 88 گفت: انتخابات سال 88 انتخابات بسیار خوب و یک حماسه سیاسی بود چرا که 40 میلیون نفر از مردم پای صندوق‌های رأی آمدند. بنابراین اگر آقای میرحسین موسوی نتیجه انتخابات را می‌پذیرفت و در دور بعد کاندیدا می‌شد شک ندارم که به ریاست جمهوری می‌رسید.

وی ادامه داد: اگر موسوی و کروبی با اعتراض بی‌معنای سیاسی خود منجر به هزینه سنگین به جمهوری اسلامی در سطح ملی و منطقه‌ای شدند و این اقدام آنان ظلم بزرگی به نظامی بود که واقعا متکی بر رأی مردم است.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم تأکید کرد‌: در جمهوری اسلامی هیچ کس با سفارش از صندوق‌های رأی بیرون نمی‌آید بنابراین آقایان موسوی و کروبی اعتماد ملی را تخطئه کردند و البته اعتراض برخی از حامیان این افراد نشان داد که می‌خواستند در زیر چتر این اعتراض خواسته‌های خود را دنبال کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضع گیری وی برای انتخابات 96 گفت: نمی شود که سیاست مداری برای خود نظر شخصی نداشته باشد و من امیدوارم دلخوری که بابت نظرم درباره روحانی در انتخابات مطرح کرده ام برای برخی اصولگرایان برطرف شود این موضع شخصی من بوده نه جامعه روحانیت.

ارسال نظر: