میگل لیتین در نشست خبری دستاورهای سفر به ایران عنوان کرد:

منش شهید رجایی من را مجذوب خود کرده است/جشنواره عمار در دنیا معروف خواهد شد

کدخبر: 2059368

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی گفت: وقتی عکس شهید رجایی را برای اولین بار مشاهده کردم به همسرم گفتم شبیه مارکز در دوره خودش است و نگاه و منش این شهید بزرگوار من را مجذوب خود کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری دستاورهای سفر "میگل لیتین" به تهران ظهر امروز در خانه و موزه شهید رجایی واقع در میدان شهدا خیابان مجاهدین اسلام با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی برگزار شد.

میگل لیتین فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی در این نشست خبری و در جمع خبرنگاران در سخنانی، گفت: به عنوان یک کارگردان و فیلمساز همیشه به کارگردانان جوان پیشنهاد می کنم که باید همیشه به احساسی که دارند وفادار باشند.

توانایی به تصور کشیدن اتفاقات را داشته باشید

وی افزود: کارگردانان جوان باید یک کارگردان خوب باشند و این توانایی را داشته باشند تا وقایع و اتفاقات جامعه را به خوبی به تصویر بکشند. آنها باید خیلی خوب و عمیق ببینند و همانند یک ابزار فیلمبرداری عمل نکنند.

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی ادامه داد: اگر بخواهم پیرامون شخصیت های آزادی خواه کشورهای آمریکای لاتین صحبت کنم باید بگویم که آنها افراد سرزنده ای بودند. آنها تمام زندگی خود را وقف مردم کشور های خود می کردند. البته هرکدام با روش خود این کار را انجام می دادند.

لیتین خاطرنشان کرد: انقلاب همانند گیاهی است که در همه جا رشد می کند. اگر مقامات آن به این گیاه که همان انقلاب است احترام بگذارند موجب پیشرفت آن خواهند شد. برای نمونه باید عرض کنم که "فیدل کاسترو" و "آلنده" شخصیت هایی بودند که تاثیرات بسیار فراوانی را بر جوامع خود و حتی دنیا گذاشتند.

جشنواره عمار در دنیا معروف خواهد شد

وی پیرامون جشنواره فیلم عمار اضافه کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار با دیگر جشنواره های فیلمی که در سراسر دنیا برگزار می شود بسیار متفاوت است. بر این اساس اگر مسئولان آن به این صورت جلو بروند حتما در دنیا معروف و موفق خواهند شد.

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی اضافه کرد: زمانی که جریان انقلاب در ایران آغاز شد من در کشور فرانسه حضور داشتم. باید این نکته را بیان کنم که انقلاب شما به قدر بزرگ بود که همه دنیا در جریان آن قرار گرفته بودند. انقلاب اسلامی در ایران رویداد بسیار بزرگ و تاثیرگذاری بود که همه دنیا و معادلات آن را تحت تاثیر خود قرار داد.

انقلاب و امام خمینی (ره) را به خوبی می شناسم

لیتین یادآور شد: من در طول زندگی خود سفرهای فراوانی به کشور های مختلف دنیا داشته ام. اما باید بگویم که در مورد انقلاب اسلامی ایران تحقیق های فروانی انجام داده ام. به همین دلیل هم از این انقلاب و رهبر آن امام خمینی (ره) شناخت بسیار خوبی دارم.

وی متذکر شد: من در مدت زمانی که در کشور ایران حضور داشتم در خیابان ها و کوجه های این شهر گذر کردم و نحوه زندگی مردم شما را به دقت بررسی کردم. باید بگویم که ایران سرزمین فوق العاده ای است و سفر من به این کشور خارق العاده بود.

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی ادامه داد: برای من مهم نیست که در بازگشت به کشور خود مورد بازخواست و بازجویی مقامات قرار بگیرم زیرا انتقادات آنها اصلا برای من مهم نیست. در حقیقت من هرجایی که دوست دارم سفر می کنم و فکر کنم که همه دنیا می دانند که من دائما در حال سفر کردن هستم.

نگرانی از بابت بازگشت به شیلی ندارم

لیتین افزود: البته زمزمه های انتقاد آمیزی به گوش من برای سفر به ایران رسیده است ولی از آنجایی که من روح آزاده ای دارم می دانم که چگونه پاسخ این انتقادات را بدهم. در حقیقت به هیچ عنوان نگرانی از بابت بازگشت به شیلی ندارم.

وی خاطرنشان کرد: من در جوانی به کوبا سفر کردم، در نیکاراگوئه فیلم برداری کرده ام، در دوران جنگ السالوادور در این کشور حضور داشتم و حتی در مکزیک هم فیلم برداری داشته ام و خداوند را شکر می کنم که این امکان برای من فراهم بود تا به همه جای دنیا سفر کنم.

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی تصریح کرد: من در زمان شوروی سابق به این کشور چندین مرتبه سفر کرده ام. حتی بعد از اینکه به روسیه فعلی نیز تبدیل شد باز هم در این سرزمین حاضر شده و در آنجا دوربین به دست گرفتم. من حتی چند وقت قبل از حضور در ایران در کنفرانسی در نیویورک آمریکا حضور پیدا کردم.

وظیفه هنرمندان نزدیک کردن ملت ها به یکدیگر است

لیتین یادآور شد: انسان ها در همه جای دنیا همانند یکدیگر هستند و در این میان وظیفه ما هنرمندان این است که با فعالیت و عملکرد خود زمینه نزدیکی مردم و ملت ها را با یکدیگر فراهم کنیم. ما می توانیم با فیلم سازی فرهنگ کشورهای را به هم نزدیک کنیم.

وی متذکر شد: دنیا امروز قدم در یک راه باریک گذاشته است و باید برای مقابله با استبداد با آنها مبارزه کرده و برای نزدیکی ملت ها با هم گفتگو کنیم. اعتقاد دارم غرب بدون شرق نمی تواند باشد و شرق هم به همین صورت است.

حضور در تهران من را شگفت زده کرد

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی در مورد حضور در شهر تهران نیز گفت: وقتی تهران را دیدم این شهر من را شگفت زده کرد. زمانی که در سطح شهر و در بازارهای آن قدم زدم و زمانی که در بهشت زهراء تهران حضور پیدا کردم خیلی تحت تاثیر محیط آن قرار گرفتم. من در آنجا عکس های فراوانی از مزار شهدا گرفتم.

خانه ساده شهید رجایی نشان از قلب بزرگ او دارد

لیتین پیرامون حضور امروز خود در خانه موزه شهید رجایی افزود: خانه بسیار ساده شهید رجایی من را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است. در حقیقت این خانه ساده نشان از قلب بزرگ این شهید بزرگوار است. باید بگویم که این خانه من را شگفت زده کرد و از حضور در اینجا بسیار لذت بردم.

وی ادامه داد: در حال مذاکره برای همکاری با ایران در زمینه فیلم‌سازی مخصوصا با کارگردانان جوان و پرشور ایرانی هستم که این موضوع می‌تواند هم برای من و هم کشور ایران درب‌های خوبی را به سوی آینده باز کند.

این فیلمساز مطرح ضدکودتای شیلیایی در پایان تصریح کرد: وقتی عکس شهید رجایی را برای اولین بار مشاهده کردم به همسرم گفتم شبیه مارکز در دوره خودش است و نگاه و منش این شهید بزرگوار من را مجذوب خود کرده است.

ارسال نظر: