گزارش «نسیم آنلاین» از نشست خبری اعلام برنامه‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا:

موزه شهدای منا در خیابان طالقانی افتتاح می‌شود/ خانواده‌های شهدای منا با رهبری دیدار می‌کنند

کدخبر: 2059847

مسول کمیته مراسمات ستاد بزرگداشت شهدای منا گفت: موزه شهدای منا در خیابان طالقانی افتتاح می شود. همچنین خانواده های شهدای منا ۱۷ شهریورماه با رهبر انقلاب دیدار می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری پیرامون اعلام برنامه های ستاد بزرگداشت شهدا منا با حضور سردار انصاری مسول کمیته مراسمات ستاد بزرگداشت شهدای منا و دکتر اوحدی سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا در سالن رسول زاده بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

احتمال انجام برنامه ریزی برای وقوع این حادثه را منتفی نیست

سردار انصاری در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: بسیاری از کارشناسان احتمال انجام برنامه ریزی برای وقوع این حادثه را منتفی نمی دانند. در حقیقت سوء مدیریت مسولان حج عربستان این شک ها را تقویت می کند.

وی افزود: در حقیقت کشور میزبان این حادثه باید ثابت کند که این فاجعه یک حادثه بوده است. بر این اساس قرار است تا موزه شهدای منا در خیابان طالقانی افتتاح شود.

انصاری ادامه داد: ما برای بزرگداشت و تجلیل از شهدا و تکریم خانواده های آنها و همچنین تاکید بر فلسفه حج از نگاه ایران ستادی با حضور 12 سازمان را تشکیل داده ایم. این سنتاد برنامه هایی را در این راستا برگزار خواهد کرد.

تشکیل ستاد بزرگداشت شهدای منا به ریاست رئیس بنیاد شهید

مسول کمیته مراسمات ستاد بزرگداشت شهدای منا خاطرنشان کرد: این ستاد به ریاست حجت الاسلام شهیدی معاون رییس جهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شده است. این ستاد با حضور آقای قاضی عسگر و آقای اوحدی و 12 سازمان دیگر تشکیل شده و فعالیت می کند.

نامگذاری کاروان پارا المپیک به نام شهدای منا

انصاری اضافه کرد: نکته جالب توجه اینکه کاروان پارا المپیک در مسابقات ریو با نام کاروان شهدای منا نامگذاری شده است. تا بتوانیم خفقانی که در این رابطه ایجاد شده را شکسته و صدا این فاجعه را به گوش جهانیان برسانیم.

وی یادآور شد: ستاد بزرگداشت شهدا منا به ریاست آقای شهیدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شده است. بر این اساس سخنگوی این ستاد نیز بر عهده آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت است و ایشان در طول 10 روز برگزاری این برنامه ها برنامه های درنظر گرفته شده و در حال اجرا را اعلام خواهند کرد.

مسئول کمیته مراسمات ستاد بزرگداشت شهدای منا متذکر شد: خانواده های شهدا منا 2 درخواست مهم دارند. نخستین درخواست دفن بستگان شهید خود در گلزار شهدا و دومین درخواست دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

تمامی شهدای فاجعه منا با عنوان شهید شناخته می شوند

انصاری در پایان گفت: تمامی شهدای فاجعه منا با عنوان شهید شناخته می شوند. همچنین اسامی آنها در سایت بنیاد شهید به عنوان شهید درج شده است. همچنین خدماتی که به شهدا ارائه می دهیم هم به خانواده این عزیزان ارائه می شود و تا امروز 20 نوع خدمت به این خانواده ها ارائه شده است.

اوحدی سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا که در این نشست خبری حضور داشت در سخنانی، گفت: فعالیت های این ستاد از 2 منظر قابل طرح و بررسی است. نخست زنده نگهداشتن یاد و خاطر شهدای منا و دوم بزرگداشت مقام شهدا است.

سرعت عمل تیم امدادی موجب نجات 60 درصد زائران می شد

وی افزود: این رویداد 3 فاجعه داشت. فاجعه نخست اتفاقی بود که به دنبال بی لیاقتی و بی کفایتی مسولان حج عربستان رخ داد. فاجعه دوم نحوه رسیدگی به آسیب دیدگان بود که 2 ساعت بعد از این اتفاق عوامل امدادی به محل حادثه رسیدند. زیرا اگر عوامل امدادی به موقع خدمات رسانی می کردند حداقل 60 درصد شهدا نجات پیدا می کردند. فاجعه سوم هم عدم رسیدگی و آشفتگی مدیریتی بود. در حقیقت رفتار غلط و خارج از آموزه های دینی با پیکر شهدا بود.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا ادامه داد: آنقدر مسئولان عربستانی بی کفایت و بی لیاقت بودند که عوامل اجرایی ما در مکه را که به دنبال خدمات رسانی فعالیت می کردند را بازداشت کردند. آنها برای آماده کردن مسیر رمی جمرات برای فردای حادثه پیکر شهدا را به وضعیتی بسیار بد به کانتینرها انتقال دادند. پیکر شهدا 5 روز در سرخانه هایی واقع در طایف، منا و جده بود به صورتی که در کف تریلی ها 3 میلیمتر خون جمع شده بود. گروه تفحص نیز در این وضعیت به دنبال شناسایی شهدای ایرانی بودند.

اوحدی خاطرنشان کرد: تا امروز هیچ کشوری به غیر از ایران پیکر شهدا را تحویل نگرفته است. در این رابطه جلسه ای با 39 کشور درگیر از این حادثه داشتیم از ما پرسیدند که چگونه توانستیم وضعیت شهدای خود را روشن کنیم.

نهیب رهبری موجب تسهیل روند روشن شدن وضعیت شهدای منا شد

وی اضافه کرد: در ابتدای فاجعه منا 118 پیکر شهید را شناسایی کردیم ولی اجازه طی شدن مراحل قانونی را به ما ندادند اما نهیب رهبر انقلاب در آن سخنرانی معروف ایشالن در نوشهر موجب شد تا ورق برگشته و مسئولان عربستانی مجبور به همکاری با تیم اعزامی ایران به کشور خودشان برای تعیین وضعیت شهدای منا شدند.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا یادآور شد: البته دو عامل موجب شد تا وضعیت شهدای ایرانی در منا روشن شود. نخستین عامل سخنان قدرتمندانه رهبر معظم انقلاب بود که مسئولان عربستانی را وادار به همکاری با طرف ایرانی کرد و آنها 5 هواپیما را برای انتقال پیکر شهدای فاجعه منا به ایران اختصاص دادند. دومین عامل نیز ایثار، گذشت و اعتقادات تیم تفحص اعزامی به کشور عربستان بود.

شهادت 477 زائر ایرانی در حج سال گذشته در عربستان

اوحدی متذکر شد: امسال در اولین سالگرد بزرگداشت فاجعه منا برنامه ریزی بسیار جامعی برای یادبود شهدای منا تدارک شده شده است. بر این اساس تا امروز 477 زائر ایرانی در فاجعه منا به شهادت رسیده اند که 465 شهید برای فاجعه منا و 12 شهید هم برای سقوط جرثقیل قبل از فاجعه منا بوده است. البته 4 زائر هم پس از بازگشت به ایران و به علت وخامت حال به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: از این تعداد شهید 39 شهید در عربستان دفن شده اند و مابقی به ایران بازگشت داده شده اند. پیرامون شهدایی هم که در عربستان دفن شده اند باید عرض کنم که خانواده های این شهدا از دفن آنها در مکه رضایت دارند و 3 خانواده نیز تمایل به بازگشت پیکر به ایران دارند که به دلیل قطع روابط سیاسی ایسران با عربستان این امر محقق نشده است.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا خاطرنشان کرد: تعداد 7 کمیته در ستاد بزرگداشت شهدای منا با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می کنند. مسئول کمیته مراسمات را آقای انصاری بر عهده دارند. 2 کمیته بین الملل داریم که مسئول آن وزارت امور خارجه است. یک کمیته مردم نهاد داریم که سردار فضلی اداره آن را بر عهده دارند. کمیته حقوقی داریم که کار جمع بندی و بررسی های حقوقی این فاجعه را برعهده دارد که این کمیته هم با وزارت امور خارجه است.

اوحدی اضافه کرد: ما در حوزه بین الملل برنامه های این ستاد به دنبال ترتیب اثر و دنبال کردن سخنان رهبری هستیم که ایشان فرمودند چرا در دنیا پیرامون این فاجعه هیچ اطلاع رسانی و اعتراضی رخ نداده است.

دیدار خانواده های شهدای منا با رهبر انقلاب اسلامی

وی یادآور شد: در این راستا بخشی از موزه بنیاد شهید به آثار، دل نوشته ها و دست نوشته های شهداغی منا اختصاص پیدا کرده است. مهمترین برنامه ما که درخواست خانواده های شهدا است دیدار با مقام معظم رهبری است که این دیدار در تاریخ 17 شهریورماه برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا ادامه داد: برگزاری شب های شعر و خاطره با رویکرد شهدای منا در همه استان های کشور خصوصا 15 استانی که بیشترین شهید را دارند، برگزاری شب و شعر و خاطره در حوزه علمیه قم، برگزاری اولین همایش واکاوی فاجعه منا، حرکت کاروان فرهنگی در 5 استان و 6 شهر کشور که از هفته قبل آغاز شده ازجمله برنامه های این ستاد است.

اوحدی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات کمیته بنیاد شهید هماهنگی های بسیار خوبی برای نامگذاری خیابان، کوچه و یا میادین اصلی استان هایی که دارای شهید از فاجعه منا هستند انجام شده است.

وی اضافه کرد: ازجمله دیگر اقدامات فرهنگی این ستاد تهیه و تولید یک سرود توسط کمیته مردم نهاد و با همکاری بسیج و با اجرای 477 نفر از بسیجیان است. این گروه سرود هفته قبل نیز برنامه ای را در بهشت شهداء اجرا کرده اند.

پخش مستندهایی پیرامون فاجعه منا از تلویزیون

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز یک نماهنگ بسیار زیبایی را پیرامون این فاجعه تهیه کرده که آماده پخش خواهد شد. همچنین مستندهای فراوانی توسط موسسه های خصوصی و رسانه ملی نیز تهیه شده که در این ایام پخش می شود.

اوحدی پیرامون دیگر برنامه های تدارک دیده شده نیز گفت: برگزاری نمایشگاه عکس از فاجعه منا، برگزاری مراسم دعای عرفه در سراسر کشور، اعزام خانواده های شهدای منای در قالب کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی کشور، نامگذاری 5 موکب پذیرایی کننده از زائران اربعین حسینی به نام شهدای منا از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده است.

به هیچ خانواده شهدای ایرانی منا دیه پرداخت نشده است

وی در پایان تصریح کرد: تا امروز به هیچ فرد و خانواده ای دیه ای پرداخت نشده است. سوال مهم هم اینجاست که چرا کشور عربستان حاضر به فعالیت کمیته حقیقت یاب برای روشن شدن تمامی ابعاد ماجرا نیست. در حقیقت این کشور تا امروز کوتاهی های بسیار جدی در این زمینه کرده است. بر این اساس وزارت امور خارجه و قوه قضائیه به دنبال پیگیری های خود برای روشن شدن ماجرا هستند.

ارسال نظر: