وزیر علوم در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت":

برگزاری مراسم ۱۶ آذر با حضور رئیس‌جمهور یکی از جلوه‌های فضای امید و نشاط در دانشگاه‌ها است

کدخبر: 2059946

وزیر علوم گفت: یکی از جلوه‌های فضای امید و نشاط را هرساله در مراسم ۱۶ آذر شاهد هستیم که با مشارکت شخص رئیس جمهور رقم می‌خورد و ۱۶ آذر در سه سال اخیر جلوه و نمایش مناسبی از مردم سالاری و مشارکت در جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، محمد فرهادی وزیر علوم در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید" در سخنانی گفت: تقویت هویت اسلامی و ایرانی، ارتقای آگاهی و افزایش امید و نشاط اجتماعی از مهمترین محورهای سیاست فرهنگی دولت یازدهم است. بر این اساس راهبرد اساسی ما برای تحقق اهداف فرهنگی در دولت یازدهم به ویژه در وزارت علوم که مخاطبان آن نخبگان علمی و نسل جوان هستند، ارتقای مشارکت و تقویت گفتگوی همدلانه و سازنده با شعار امید، آگاهی و نشاط است.

وی افزود: ما به جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور نه به مثابه تهدید، بلکه به مثابه فرصت و سرمایه نگاه می کنیم و باور داریم که قاطبه نسل جوان دانشگاهی ما معتقد به آرمان های والای نظام و مصالح عالیه کشور هستند.

وزیر علوم ادامه داد: راه درست مقابله با تهدیدهای فرهنگیِ خارجی نه تنگ کردن و محدودکردن عرصه بر جوانان کشور بلکه برعکس گشودن فضا، تسهیل گری، تقویت اعتماد به نفس، اعتماد کردن به جامعه دانشگاهی و ارتقای مشارکت اجتماعی است و شاهد این مدعا برگزاری سالانه بیش از یکصد هزار برنامه فرهنگی در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم است به گونه ای که فقط در سال 1394 بیش از 110 هزار برنامه اجرا شده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: ما انقلابی هستیم و امام راحل این انقلاب را با اتکاء به مشارکت همین مردم به پیش برد. همین مردم قهرمان ایران و نخبگان علمی آن بودند که یاری گر انقلاب خواه در هنگام پیروزی و خواه در عرصه های بعدی چون دفاع مقدس و پس از آن بودند.

وی اضافه کرد: اتکای به مردم و اعتماد به مردم جزئی از رویکرد انقلابی ماست که از امام راحل و مقام معظم رهبری آموخته ایم و جامعه دانشگاهی نیز به گواه مطالعات و پیمایش های موجود یکی از سالم ترین و توانمندترین اقشار جامعه هستند. اگرچه متاسفانه در برخی دوره ها به سبب سیاست های نادرست اتخاذ شده، جامعه نتوانسته است آنچنان که شایسته است از توانمندی ها و پتانسیل موجود در نهاد علم در کشور بهره مند شود، از این روست که این دولت تلاش کرد تا با دمیدن فضای امید در دانشگاه و تامین آرامش جهت کارهای علمی و فرهنگی، نواقص پیش آمده را برطرف کند

وزیر علوم یادآور شد: وزارت علوم برای دستیابی به اهداف دولت تدبیر و امید در دانشگاه ها در چند محور فعالیت کرده است که یکی از مهم ترین آنها، توسعه کرسی های آزاداندیشی است که در این زمینه، وزارت علوم با اصلاح آیین نامه، تغییر رویکردها، کارهای تبلیغی و ترویجی و همچنین حمایت های مادی و معنوی از کارهای ابتکاری مانند جریان «مناظرات دانشجویی»، فضای گفتگو را در دانشگاهها تقویت کرده و توانسته است فرصتهای مناسبی در محیط های دانشگاهی برای صاحب نظران جهت طرح دیدگاه های خویش فراهم آورد، به گونه ای که شاهد رشد 20 درصدی برگزاری کرسی های آزاداندیشی در سال 94 نسبت به سال 93 بودیم و تنها در این دو سال 735 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه های مختلف کشور برگزار شده است.

فرهادی متذکر شد: نشریات دانشجویی نیز در دولت یازدهم به عنوان بستری برای گفتگوی نوشتاری مورد حمایت و پشتیبانی ویژه قرار گرفته و هم اکنون قابل مقایسه با سه سال پیش نیستند و وزارت علوم در این زمینه از طریق فعال سازی جشنواره نشریات دانشجویی هم در سطح مناطق و هم در سطح ملی توانسته است تحولی جدی را در عرصه مطبوعات دانشجویی ایجاد کند که خود را در جشنواره نهم، هم به جهت کمی و هم کیفی نشان داد و با رشد 37 درصدی که در نشریات دانشجویی در سال 94 نسبت به سال 92 اتفاق افتاد، هم اکنون بیش از 4300 نشریه در دانشگاه های سراسر کشور وجود دارد که خود سرمایه فرهنگی ارزشمندی محسوب می شود.

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری عرصه دیگری بود که وزارت علوم آن را مورد توجه ویژه قرار داد و در طول سه سال با برگزاری «جشنواره رویش» و حمایت ها و تسهیل گری های صورت گرفته در این عرصه سبب شکوفاسازی کانون ها شد، به گونه ای که رشد بیش از 90 درصدی در آثار و دستاوردهای کانون ها در سال 94 نسبت به سال 92 رخ داد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تقویت روحیه خلاقیت و مسئولیت پذیری دانشجویان، ارتقای مهارت های زندگی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی هدف بنیادی ای بوده که از این طریق کانون های فرهنگی دنبال شده است و هم اکنون با رشد 47 درصدی که در تعداد کانون ها طی سال های 92 تا 94 شکل گرفته است، شاهد فعالیت بیش از 3100 کانون فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی در دانشگاه های کشور هستیم که خود سرمایه ای اجتماعی برای دانشگاه ها محسوب می شود.

فرهادی اضافه کرد: بر این اساس انجمن های علمی دانشجویی نیز به سبب سیاست های اتخاذ شده تحول جدی رخ داده است. هم اکنون رقابت سازنده ای بین دانشجویانی که کارها و تولیدات علمی دارند شکل گرفته است و درحال حاضر هشت هزار و 555 انجمن علمی در دانشگاه ها به ثبت رسیده است و به ازای هر رشته تحصیلی یک انجمن علمی در دانشگاه ها داریم و از جهت تعداد انجمن ها، بین سال های 92 تا 94 شاهد رشد متوسط 37 درصدی بودیم و دو هزار و 850 انجمن علمی دانشجویی جدید در دانشگاه های کشور در این مدت تاسیس شده است

وی افزود: از جشنواره هشتم رویش که در مشهد برگزار شد شاهد شرکت انجمن های دانشجویی بین المللی هستیم و گروههای خارجی از کشورهای اسلامی، منطقه و اروپا در این جشنواره شرکت کردند و امسال هم از طریق یونسکو از دانشگاههای مختلف دنیا دعوت کردیم که شاهد موجی از استقبال در سطح بین المللی هستیم. اقدام مهم دیگر وزارت علوم حمایت از شکل گیری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی بود به گونه ای که رشد 340 درصدی در سال 94 نسبت به سال 93 رخ داده است.

وزیر علوم ادامه داد: رویکرد تسهیل گرایانه اتخاذ شده توسط وزارت علوم سبب شد تا تصویر امروز دانشگاه به جهت مشارکت و امید و نشاط غیرقابل مقایسه با سه سال قبل باشد و در سال تحصیلی پیش رو نیز این روند ادامه داشته و امیدواریم شاهد جهش خوبی در این زمینه خواهیم بود. احترام به آزادی بیان و اندیشه، قانون مداری، حفظ کرامت و حقوق دانشگاهیان و پایبندی به فرهنگ نقد و نقدپذیری و حمایت از تشکل های انقلابی اصولی بوده اند که سرمشق وزارت علوم در این حوزه بوده اند.

فرهادی خاطرنشان کرد: یکی از جلوه های این فضای امید و نشاط را هرساله درمراسم 16 آذرشاهد هستیم که با مشارکت شخص رئیس جمهور دکترحسن روحانی رقم می خورد و 16 آذر در سه سال اخیر جلوه و نمایش مناسبی از مردم سالاری و مشارکت در جمهوری اسلامی ایران است. فضای نقادانه، پرشور و گفتگویی این مراسم در حضور مقام عالی ریاست جمهوری بی شک یکی از نشانه های بارز توفیقات بدست آمده در زمینه دگرگونی فضای دانشگاه و سپری کردن فضای نامناسب در دوره قبلی است.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات ابتکاری این وزارت اجرای طرح نهضت رضوی است. که موجی از فعالیت های هنری، فرهنگی علمی و زیارتی را در دانشگاه ها برانگیخته است. فعالیت ها و جشنواره های متعدد علمی و هنری که در ذیل طرح نهضت رضوی ایجاد شد حرکت بزرگی را در دانشگاه ایجاد کرده است. به گونه ای که تقدیر ویژه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) را سبب گشته و معاون فرهنگی وزارت علوم به عنوان خادم رضوی معرفی و مورد تقدیر ویژه قرار گرفته است.

وزیر علوم افزود: در ذیل طرح اصلی چشنواره رضوی، 45 جشنواره ملی علمی- فرهنگی و هنری رضوی در دانشگاه های سراسر کشور برگزار شده و برای اولین بار کانون های رضوی در سراسر کشور شکل گرفته اند. همچنین دو طرح طریق رضوی(پیاده روی تا حرم در ایام خاص مذهبی) و تشرف رضوی(اعزام دهها هزار دانشجوی دانشگاههای سراسر کشور به زیارت رضوی) نیز در این دوره اجرا شده است.

فرهادی تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی بیش از 60 نشست علمی در دانشگاههای مختلف برگزار شده که یکی ازخروجی های آن چاپ دو جلد کتاب در این زمینه است.

وی ادامه داد: برنامه های و طرح های متعددی نیز در زمینه قرآن و عترت انجام گرفته است که نمونه متاخر آن جشنواره سراسری قرآن و عترت است که در همین هفته با مشارکت بالای جامعه دانشجویی کشور در زاهدان برگزار می شود. بنابراین بحمدالله شاهد رشد کمی و کیفی در حوزه فعالیت های دینی در دانشگاهها هستیم. برای نمونه اکنون 254 کانون مذهبی توسط دانشجویان در دانشگاه های کشور فعال است و یا شاهد رشد 14 درصدی در آثار دریافت شده در جشنواره پایان نامه های قرآنی در سال 94 نسبت به سال 92 بودیم. جشنواره قرآن و عترت نیز در سال 94 با رشد 27 درصدی تعداد شرکت کنندگان، نسبت به سال 93 همراه بود. همچنین در جشنواره غدیر در سال 94 در قیاس با سال 92 ، شاهد رشد 54 درصدی در آثار دریافت شده هستیم.

وزیر علوم در پایان گفت: از دیگر سیاست های اتخاذ شده توسط وزارت علوم در دولت یازدهم، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی دانشگاه بود که یکی از اقدامات مورد توجه در این زمینه تشکیل اتاق های فکر استانی بود. این اقدام به شکل گیری شبکه نخبگان در استان ها در قالب اتاق های فکر استانی به مرکزیت دانشگاه مادر هر استان، با حضور بیش از دو هزار نفر از فرهیختگان اعم از نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی، فعالان مدنی و بخش دولتی، منجر شد. برونداد این اتاق های فکر «گزارش های مسئله شناسی» برای استان های کشور است که در بالاترین سطوح اجرایی کشور مورد توجه قرار گرفته و سبب پیوند بخش های دولتی، خصوصی و مدنی با دانشگاه شده است.

ارسال نظر: