وزیر آموزش و پرورش در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت":

امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کردیم

کدخبر: 2059954

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت تدبیر و امید تمام تلاشهای خود را انجام دادیم تا امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کنیم، بر این اساس هم در سه سالی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته تلاش کردیم تا زمینه‌های اظهارنظر فرهنگیان و دانش‌آموزان را بیش از پیش فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش "تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید" که در کتابخانه ملی برگزار شد در سخنانی گفت: پیرامون استخدام نیروهای انسانی در این وزارتخانه باید به این نکته اشاره کنم که استخدام و نقل و انتقالات معلمان کاملا بر اساس ضوابط انجام می شود.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید تمام تلاش های خود را انجام دادیم تا امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کنیم. بر این اساس هم در سه سالی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته تلاش کردیم تا زمینه‌های اظهارنظر فرهنگیان و دانش‌آموزان را بیش از پیش فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر این اساس ما در این وزارتخانه با تشکل‌های معلمی و دانش‌آموزی در تعامل بودیم و زمینه توسعه مشارکت‌ها در این بخش را فراهم کردیم . همچنین برگزاری نشست‌های موثر، صریح و صمیمی با تشکل‌های معلمی، تهیه منشور حقوق داوطلبان خدمت در آموزش و پرورش و ابلاغ آن به هسته‌های گزینش از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

فانی خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که ما در این وزارتخانه انجام دادیم این است که برای تغییر رویکرد حراست از نگاه مچ‌گیرانه و تفتیش عقاید به رویکردی مبتنی بر تکریم مخاطبان اقدامات خوبی تا امروز انجام شده است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به نمونه‌هایی از اجرایی کردن سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی اشاره کنم باید به امیدبخشی و امیدآفرینی در جامعه معلمین و جمعیت دانش‌آموزی کشور اشاره کنم .

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پیرامون سیاست توسعه مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری در آموزش و پرورش باید به این موضوع اشاره کنم که آموزش و پرورش به تعبیر مقام معظم رهبری 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد. در حقیقت ما در تمامی نقاط کشور مدرسه داریم و پرچم جمهوری اسلامی بالای سر مدارس در مناطقی است که هیچ نهاد حاکمیتی در آنجا نیست .

فانی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش باید از تمامی توان نهادها استفاده کند. بر این اساس ذیل سیاست توسعه مشارکت‌ها با 25 دستگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم و امکانات خوبی به طرف وزارت آموزش و پرورش سرازیر شده است .

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم افزایش میزان حضور موثر مردم در توسعه مدارس غیردولتی است. بر این اساس در ابتدای دولت سهم دانش‌آموزان مدارس غیردولتی نسبت به کل دانش‌آموزان بیش از 8.5 درصد بود که در حال حاضر به حدود 12 درصد رسیده است .

وزیر آموزش پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش همانند یک نهاد تربیتی است. بر این اساس برگزاری اردوهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با حضور دانش‌آموزان از نقاط مختلف از جمله دانش‌آموزان عشایری برای شکل‌گیری گفتگوهای میان‌ فرهنگی انجام می‌شود.

فانی یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و آیینی با هدف تعمیق فرهنگ ایرانی اسلامی و آموزش آداب و سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر اقدامات فرهنگی آموزش و پرورش است که در حال برگزاری آن هستیم.

وی تصریح کرد: پیرامون مدیریت علمی، حرفه‌ای و کارشناسی در آموزش و پرورش نیز باید بگویم که ما با پرهیز از شتاب‌زدگی و اخذ تصمیمات کارشناسانه به جای تصمیمات خلق‌الساعه و بهره‌گیری از خرد جمعی در این مسیر گام برمی داریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز سند تحول بنیادین مبنای کار ما در آموزش و پرورش قرار گرفته و زیربنا و هدف توسعه در این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه است. همچنین نقشه راه سند تحول آماده شده و بیش از 150 برنامه را در حال پیگیری و اجرا داریم .

فانی خاطرنشان کرد: نشاط‌آفرینی در ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و استقرار نظام مراقبت اجتماعی در مدارس مسئله مهم دیگری است که به آن توجه کرده ایم. بر این اساس توسعه ورزش همگانی، اجرای طرح المپیادهای درون مدرسه‌ای و کانون‌های ورزشی در همین راستا انجام شده و برای نخستین بار کتاب‌هایی چون تفکر و سواد رسانه‌ای و محیط زیست را تدوین کردیم .

وی در پایان گفت: در زمینه تربیت دینی نیز احیای دارالقرآن‌ها، برگزاری مسابقات حفظ موضوعی قرآن، اجرای طرح مصباح‌الهدی، اقامه نماز جماعت در 55 هزار مدرسه و اعزام بیش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور نیز انجام شده است .

ارسال نظر: