دیدار روسای جمهوری چین و آمریکا/ اوباما به پکن هشدار داد

کدخبر: 2059967

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ملاقات با "شی جین پینگ" همتای چینی خود، به پکن هشدار داد که باید مراقب رفتارها و اقدامات خود در دریای جنوبی باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ملاقات با "شی جین پینگ»" همتای چینی خود، به پکن هشدار داد که باید مراقب رفتارها و اقدامات خود در دریای جنوبی باشد.

این دیدار روز شنبه به دنبال ورود اوباما به شهر هانگ جو در شرق چین محل برگزاری اجلاس سران گروه «جی 20» انجام شد.

دو رئیس جمهوری اگرچه سعی داشتند محور گفت و گوها را بر مسائل اقتصادی متمرکز کنند اما اختلافات آنها در این دیدار بار دیگر سر باز کرد.

آنطور که گزارش شده است رئیس جمهوری چین تاکید کرده است دو کشور نباید اجازه دهند میان آنها رویارویی و مناقشه رخ دهد.

خبرگزاری شین هوا گزارش کرده است که بر اساس درخواست رئیس جمهوری چین دو کشور باید اصول جلوگیری از افزایش منازعات و رویارویی را مراعات کنند.

با این وصف اوباما به چین هشدار داده است، در صورتی که به عنوان یک کشور مسئول رفتار نکند باید منتظر عواقب اقداماتش باشد.

مهمترین بخش از این گفت و گوها به منازعات دریای جنوبی اختصاص داشت و در جریان آن رئیس جمهور آمریکا گفت که انتظار دارد چین به مانند یک کشور مسئول و امضای کننده معاهدات بین المللی حقوق بین الملل را مراعات کند.

وی پیشتر نیز در گفت و گویی با سی ان ان با اشاره تلویحی به رای اخیر دیوان لاهه به نفع ویتنام و فیلیپین درباره منازعات دریای جنوبی گفت که وقتی کشورها امضا کننده اسناد حقوقی بین المللی هستند باید آنها را مراعات کنند.

اوباما افزود که وقتی یک سند بین المللی و حقوقی در باره مسائل دریایی منتشر و امضا می شود لازم نیست که دیگر کشوری زور و بازوی نظامی خود را به رخ بکشد در غیر این صورت این عواقبی برای پکن خواهد داشت.

او به سی ان ان نیز تاکید کرده بود که وقتی با شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین دیدار کند این مسائل را به او خواهد گفت.

گزارش رسانه های چین نیز حاکی است که طرفین در باره بیماری های مسری در آفریقا، حملات سایبری، محورهای اجلاس گروه جی بیست، توسعه اقتصادی و همکاری های تجاری بیشتر میان دو کشور از جمله اختلافات فی مابین گفت و گو کرده اند.

اجلاس سران گروه «جی 20» از فردا به مدت دو روز به میزبانی شهر هانگ جو مرکز استان جه جیانگ در شرق چین برگزار می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: