سردار انصاری در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید:

پرداخت مطالبات جامعه ایثارگری از سال ۹۷ به روز می شود

کدخبر: 2059974

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تا امروز بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان از معوقات ایثارگران پرداخت شده و تا پایان سال جاری معوقات سال ۹۱ ایثارگران نیز پرداخت خواهد شد و پیش بینی می‌شود در سال آینده معوقات سال ۹۳ نیز پرداخت شده و از سال ۹۷ پرداخت مطالبات جامعه ایثارگری به روز شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید در سخنانی، گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بسیار لازم و ضروری است. بر این اساس بنیاد همواره توسعه فرهنگی را سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار داده‌ و این موضوع موجب تولید توان نرم جمهوری اسلامی شده است.

وی افزود: مجموعه اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در عرصه توسعه فرهنگی با سه رویکرد توانمندسازی، تکریمی و تدریجی است. بر این اساس ما در بحث توانمندسازی مسائل را در زمینه‌های مختلف اعم از فکری و فرهنگی پیگیری می‌کنیم.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: برای نخستین بار در جمهوری اسلامی ایران قانون جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگری در دولت یازدهم و با حمایت این دولت شکل گرفته است. بنیاد شهید و امور ایثارگران در فصل هفتم این قانون امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را محور قرار داده است

انصاری خاطرنشان کرد: در حوزه اقدامات آموزشی این بنیاد در عرصه دانشجویی و دانشگاهی نیز باید عرض کنم که بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به نیازها و شرایط جامعه امروزی تحول در روند هدایت‌های تحصیلی خود را مدنظر قرار داده است. بر این اساس میزان پذیرفته شدگان در دانشگاه‌های سراسری 8 درصد افزایش، میزان پذیرفته شدگان در دانشگاه‌های شهریه‌ای 4 درصد کاهش و در نهایت میزان پذیرفته شدگان در رشته‌های پرمخاطب نیز 4 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: پیرامون موضوع به عضویت درآمدن ایثارگران نخبه در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها نیز باید عرض کنم که در 35 سال گذشته حدود 1700 ایثارگر به عضویت هیئت علمی درآمدند و این در حالی است که فقط در 3 سال گذشته 318 نفر دیگر از نخبگان ایثارگر جذب هیئت‌های علمی شده است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: بنابر آمار موجود در وزارت کشور تا پایان سال 92 قریب به 30 تشکل ایثارگری به ثبت رسیده و فعالیت داشتند که با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران این تشکل‌ها تا مرز 70 مجموعه در سطح ملی و 150 مجموعه در سطح استانی افزایش پیدا کرد.

انصاری متذکر شد: ساخت و راه اندازی مراکز توانبخشی در سراسر کشور را از دیگر برنامه‌های مهم بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره اخیر است. بر این اساس از سال 92 تاکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران 22 مرکز را راه اندازی کرده است که در این مراکز خدمات مختلف در کنار موضوعات توانبخشی از جمله آب درمانی، سلامت جسمی و مباحث و مسائل فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص اقدامات بنیاد در زمینه تکریم جامعه ایثارگری نیز باید اعلام کنیم که با مجموعه اقداماتی که بنیاد در خصوص روز شهید و همچنین توجه و تکریم شهدا در جامعه داشت اطلاع و آگاهی مردم نسبت به روز شهید از 1 درصد در پایان سال 92 به 45 درصد در سال 95 افزایش یافته است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: طرح سپاس و دیدار مسئولان کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران از دیگر برنامه‌های اصلی بنیاد است و تا امروز رئیس جمهور با بیش از 101 خانواده ایثارگر دیدار کرده‌اند. بر این اساس در مجموع مقامات دولتی و مسئولان بنیاد با 400 هزار خانواده ایثارگر دیدار و سپاسگزاری کرده‌اند که این موضوع نسبت به دوره زمانی مشابه در دوره قبل پیزی در حدود 100 هزار دیدار در سال افزایش داشته است.

انصاری اضافه کرد: یکی از برنامه‌های بنیاد در حوزه فرهنگی استفاده از فضای مراکز فرهنگی و حسینیه‌های شهید جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است به صورتی که در سال بیشتر از 40 هزار برنامه در مراکز فرهنگی و بیش از 150 هزار برنامه در حسینیه‌های شهید اجرا می‌شود و بنیاد به طور میانگین در سال 23 هزار یادواره در سطح مرکز استان، شهر، شهرستان و روستا برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های مهم فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز فعالیت شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است. بر این اساس یکی از اقدامات بنیاد تشکیل دبیرخانه شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت بر اساس ماده 63 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بوده است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: مهمترین موفقیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت معوقات جامعه ایثارگری در دوره اخیر است. بر این اساس تا امروز بیش از 2500 میلیارد تومان از معوقات ایثارگران پرداخت شده و تا پایان سال جاری معوقات سال 91 ایثارگران نیز پرداخت خواهد شد و پیش بینی می‌شود در سال آینده معوقات سال 93 نیز پرداخت شده و از سال 97 پرداخت مطالبات جامعه ایثارگری به روز شود.

ارسال نظر: