معاون شورای فرهنگی- اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برخی مشاوره‌های "ازدواج" بر اساس مدل غرب است

کدخبر: 2059990

معاون شورای فرهنگی- اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی مشاورهای ازدواج به دنبال ترویج مدل غربی است و ما از مدل ایرانی- اسلامی در بحث خانواده و ازدواج بسیار فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فرشته روح افزا در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با عنوان راهکارهای تحقق اجرای سیاست‌های کلی خانواده پخش شد، گفت: ما فرهنگ فاطمی را در مدل خانواده پیاده نکرده‌ایم و در بحث تجمل گرایی، نوع گرایش به زندگی و اشتغال زنان به گونه‌ای عمل نکرده‌ایم که کمترین آسیب به نهاد خانواده وارد شود.

وی افزود: اینکه از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود، خانواده را دچار اضمحلال می کند و سیاست‌هایی که امروز از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سیاست‌های کلی خانواده ابلاغ شد، قبلاً هم تأکید شده بود.

روح افزا با اشاره به اینکه ما در کشور چیزی به نام ازدواج آسان نداریم افزود: مهریه به عنوان اساس محبت به معضل و عامل زندان افتادن تبدیل شده و نوع تعامل خانواده ها به تجمل گرایی تبدیل شده است.

وی گفت: حتی در برخی مشاوره های ازدواج، این گونه القا می کنند که در چهار یا پنج سال اول زندگی بچه دار نشوند که اینها بر اساس مدل ایرانی- اسلامی نیست و الگوی غرب مد نظر قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این برنامه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید به سیاست‌هایی که امروز ابلاغ شد افتخار کنیم چرا که این سیاست‌ها در بهترین زمان و در زمانی که خانواده در معرض تهدید قرار گرفته است ابلاغ شد.

سلمان خدادادی با اشاره به اینکه افزایش طلاق و سن ازدواج و همچنین جرایم خانوادگی و ترک نفقه بسیار نگران کننده شده است، افزود: ما هم اکنون 11 میلیون نفر در سن ازدواج داریم که نیاز به کمک برای تشکیل بنای خانواده دارند.

وی گفت: در این شرایط نیازمند هم افزایی همه دستگاه های مسئول هستیم تا جلوی معضلات این بخش گرفته شود.

خدادادی افزود: ما از گذشته ها این گونه آموخته بودیم که طلاق، بنیان خانواده را به لرزه می آورد و در طلاق، عرش خدا به لرزه می افتد اما هم اکنون در فضای مجازی می بینیم که برای جشن طلاق همدیگر را دعوت می کنند و اعتقادشان این است که حال که آزاد شده ایم باید جشن بگیریم.

وی گفت: باورهای دینی ما دچار تغییر شده است و در گذشته ریش سفیدها اجازه نمی دادند طلاق محقق شود اما هم اکنون این گونه نیست و زندگی مجردی به ارزش تبدیل شده است در حالی که معتقدیم انسان در خانواده رشد و تعالی پیدا می کند.

معاون شورای فرهنگی- اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: ما نه در کتاب ها و نه در سینما و تئاتر به زن در لایه های مختلف اجتماع هویت اسلامی نداده ایم و خانم ها هم اکنون مهریه را ضمانتی برای زندگی می دانند و از فرزند آوری خودداری می کنند.

خانم روح افزا افزود: ما به دلیل برخی مسائل که در جوامع بین المللی محکوم نشویم به دنبال حضور زنان و دختران در ورزشگاه ها هستیم و هر سال 10 درصد اشتغال دولتی ها را به خانم‌ها اختصاص می دهیم در صورتی که مگر خانم های شاغل می توانند فرزندپروری داشته باشند؟

وی گفت: جامعه ای که آقایانش بیکارند درست است که به خانمها اشتغال بدهیم و این یعنی چه که خانم‌ها بگویند اشتغال حق ماست در حالی که مرد بیکار داشته باشیم.

روح افزا افزود: مگر شرع اسلام اداره زندگی و تأمین مخارج زندگی را به عهده زنان گذاشته است؟

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث خانواده، تعریف بسته ای خاص در این خصوص در برنامه ششم توسعه بسیار ضروری است.

حمیدرضا حاجی بابایی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه افزود: ابلاغ سیاست های کلی خانواده یکی از راهگشاترین سیاست هاست که می تواند محور همه سیاست های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد.

وی خانواده را اساسی ترین و تأثیرگذارترین واحد اجتماعی خواند و گفت: نباید سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را در جزئیات محصور کنیم و وقتی به خانواده به عنوان نگاه کلیدی نظر می اندازیم باید بدانیم که به بحث اشتغال خانواده و نگاه ویژه به جایگاه اقتصادی مرد و جایگاه معنوی مرد و زن هم باید توجه کنیم.

حاجی بابایی افزود: زمانی که در آموزش و پرورش بحث تعطیلی پنجشنبه ها را در مدارس مطرح کردیم هدفمان این بود که کار و برنامه خانواده ها در این روز حول محور خانواده باشد و به نوعی پنجشنبه ها تفریح خانوادگی شود.

وی گفت: به طور قطع باید بسته ای قانونی تحت عنوان خانواده در برنامه ششم توسعه طراحی شود و از همه کمیسیون های تخصصی، کارشناسان، مراکز پژوهشی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم که پیشنهادهای خود را به طور ملموس ارائه کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم افزود: در این بسته باید به طور دقیق ذکر شود که ما در مدت پنج سال این برنامه سالانه چه تعداد از خانواده های بی سرپرست را تحت پوشش قرار خواهیم داد و همچنین در سال به چه میزان باید ازدواج افزایش و طلاق کاهش داشته باشد.

کارشناس الگوی توسعه اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: باید خانواده محوری در همه پایه های درسی مورد توجه قرار گیرد و بصورت ملموس گسترش یابد.

حجت الاسلام کشوری هم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: به نظر می رسد در این زمینه در پایه های درسی خلا داریم که باید برای آن فکری کرد.

وی ادامه داد: اگر آمارها از طلاق 42 درصدی ازدواج ها در تهران حکایت دارد یکی از مهمترین علت هایش ناآشنایی زوجین از نهاد خانواده است زیرا که آنان در طول سالهای تحصیل از نهاد خانواده و آشنایی با آن در مدارس و دانشگاه ها دور بوده اند و حل این معضل می تواند از تضعیف خانواده جلوگیری کند.

کشوری تسهیل قوانین اشتغال بانوان را از دیگر عوامل موثر در جلوگیری از تضعیف خانواده دانست وگفت: درجمهوری اسلامی نباید بانوان را به هر شغلی سوق داد بلکه شغل آنها محصور در حوزه های خاص با توانمندی های آنها باشد و از سوی دیگر این اشتباه است که مدام بخواهیم میزان جذب اشتغال بانوان را به میزان جذب اشتغال آقایان برسانیم .

وی با بیان اینکه حفظ ماهیت محله ای نیز از دیگر عوامل موثر در مقابله با تضعیف نهاد خانواده است گفت: اگر به دلایل مختلف بخواهیم با ساخت بزرگراه یا گسترش هایپرمارکت‌ها به بخشی از اهداف شهری برسیم اما این موضوع به ماهیت محلات آسیب وارد کند به خطا رفته ایم.

همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز مهمترین راه تقویت نهاد خانواده را عمل دستگاه های مختلف به وظایفشان بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دانشت و گفت: به عنوان نمونه قانون تسهیل ازدواج جوانان سالها قبل به تصویب رسید اما پرسش این است که اکنون چند درصد از این قانون اجرا می شود.

سلمان خدادادی همچنین با اشاره به جایگاه مسجد در تربیت انسان ها خاطر نشان کرد: جوانانی که از انقلاب دفاع کردند و در جنگ تحمیلی مقابل دشمن ایستادند و پس از آن حافظ ارزشها بودند از مساجد تربیت شدند.

معاون شورای فرهنگی- اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به نظر می رسد به دلایل مختلف مساجد از کارکرد تربیت انسان دور شده اند گفت: مسجد باید محل تعبد و خلوت انسان ها با خدا و همچنین محل تقویت نهاد خانواده و ایجاد آرامش افراد باشد اما پرسش اینجاست که روش برخورد در مساجد بسوی این اهداف است.

خانم روح افزا همچنین اشاره ای به وضعیت فرهنگی در مکانهایی همچون بوستان ها ، رستوران ها، سینما وتئاتر اشاره کرد و گفت : آیا واقعا می شود فرزندان ما به رستوران بروند و مسئله ای نبینند؟ آیا بچه‌های حزب الهی و مذهبی به راحتی می توانند در پارک‌ها با آرامش و بدون دیدن برخی ناهنجاری‌ها حضور داشته باشند؟ آیا ممکن است به راحتی به سینما بروند؟

در ادامه رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیز با بیان اینکه مدارس ما باید به سمت تربیت انسان بروند افزود: ما برای خانواده‌ای مستحکم نمی‌توانیم تنها انتظار داشته باشیم که فرزندان ما به جای آموزش و تربیت هدفمند فقط فیزیک و ریاضی یاد بگیرند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،‌ روح افزا با بیان اینکه به نظر می رسد در استفاده از فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان یک رهاشدگی خام وجود دارد گفت: واقعیت این است که در بسیاری از کشورها دانش‌آموزان تا سنین خاصی اجازه استفاده از تلفن همراه و اینترنت ندارند اما در کشور ما از بدو تولد کودک با این فضا آشنا می‌شود و به صورتی که کنترلی بر آن نیست از این فضا بدون محدودیت استفاده می کند.

ارسال نظر: