پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی رویکرد اصلی سفرنامه سلامت و امید سال جاری/ اینجا امید ادامه دارد

کدخبر: 2060065

رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی چندی است که در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته و هرکدام برنامه‌ای را در این خصوص ارائه داده‌اند.

گروه جامعه «نسیم آنلاین»: وقتی رئیس جمعیت هلال‌احمر در بازدید از سازمان داوطلبان به اهمیت موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد مشخص بود که این مسئله یکی از دغدغه‌هایی است که می‌توان با تکیه‌بر ظرفیت، تعهد و مسئولیت اجتماعی داوطلبان، مسیر درمان و پیشگیری از آن را امید داد.

ازاین‌رو سفرنامه‌های سلامت وامید امسال بیش‌ازپیش دو رویکرد کاملاً متفاوت برای مواجه با آسیب‌های اجتماعی را در حوزه هدف‌گذاری این برنامه ملی اتخاذ کرد. یک رویکرد ایجاد ساختار جدید را اقدامی ضروری برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و دیگری بر ضرورت گفتمان سازی و تغییر رویکردهای سیاستی تمرکز دارد.شعار این سازمان این است که برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بیش از آنکه بر تشکیل ساختار جدید و تمرکز بر ساختارها وقت صرف شود باید به سمت گفتمان سازی و تغییر نگاه‌ها پیش رفت.

بی‌تردید برای برداشتن گام‌های مؤثر در مواجه با آسیب‌های اجتماعی باید خواست عمومی و باور عمومی شکل گیرد و به‌این‌ترتیب مردم هم بازیگر اصلی شوند، علل بروز آسیب‌های اجتماعی متفاوت در مناطق مختلف مشخص شود، دستگاه‌های مسئول نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری یابند، بین دستگاه‌های مختلف و کنشگران متفاوت یک تفاهم نظری و اجرایی پدید آید، صدای محرومان و گروه‌های آسیب‌پذیر شنیده شود و در سیاست‌گذاری موردتوجه قرار گیرد و برای چالش‌های موجود در سبک زندگی تدبیر اندیشیده شود .

همه این موارد تنها با تمرکز بر ایجاد گفتمان و تغییر رویکردها امکان‌پذیر است و در این میان سازمان داوطلبان باهم افزایی و جلب مشارکت‌های سمن‌های فعال درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی، در پانزدهمین دور از سفرنامه سلامت وامید در استان قزوین، سعی بر آن داشت تا ثابت کنند مبتلایان به این نوع آسیب‌ها در مسیر مبارزه با دردها و غم‌هایشان تنها نیستند.

تصویر سفرنامه سلامت وامید در شهرهای قزوین

پزشکان متخصص، جراحان و دندان‌پزشکان داوطلب جمعیت هلال‌احمر از 10-8 شهریورماه هم‌زمان با گرامی داشت هفته دولت در شهرهای اقبالیه، تاکستان و البرز استان قزوین، ساعت‌ها در تونل‌ها سلامت، مراجعه‌کنندگان و رهگذران را ویزیت کرد تا به قول خودشان درحرکتی نمادین، یاد مردم و مسئولان بیندازد که ایرانی‌ها چکاب و پیشگیری از بیماری‌هایشان را فراموش کرده‌اند و فقط وقتی یاد پزشک می‌افتند که درد به آن‌ها می‌فهماند باید به‌سرعت درمان خود را شروع کنند و زمان طلایی را برای گرفتن بهترین نتیجه درمان ازدست‌داده‌اند.

همین بی‌خیالی و بی‌اعتقادی به بررسی پیشگیرانه بیماری‌های، باعث شده است بسیاری از بیماری‌های شایع در این استان و حتی خطرناک مانند سرطان پوست و سنگ‌های کلیه سالانه تعداد زیادی از آن‌ها را با مشکلات درمانی و بردن به پشت خط فقر روبرو کند و در نیمی از مشکلات، بیماران هیچ اطلاعی از بیماری‌شان نداشته باشند و تا زمانی که بیماری‌شان عمیق و سخت و فراگیر نشده و درد مجبورشان نکرده، به دکتر مراجعه نکنند.

حرف‌های پزشکان داوطلب را نمی‌شود منکر شد اما علاوه بر ناآگاهی، باید جیب خالی تنگدستان را در مراجعه نکردنشان به مراکز درمان دید. در جریان سفرنامه‌های سلامت وامید که از سال 93 تاکنون در استان‌های مختلف در حال اجراست، خیلی از مراجعه‌کنندگان به پزشکان گفتند که دستشان تنگ است و حتی این اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر زیر چتر هیچ بیمه‌ای نیستند. به همین خاطر هم خیرین و داوطلبان نیکوکار با حمایت تمام‌قد از این بیماران، اقدامات ارزشمندی را درباره تأمین هزینه انجام اعمال جراحی، دارو و درمان، انتقال بیماران به مراکز درمانی، ساخت خانه‌های هلال و پایگاه‌های امداد جاده‌ای رقم زدند.

اینجا امید ادامه دارد

در کنار تمام اقدامات تأثیرگذار سفرنامه سلامت و امید در قزوین، برپایی باشگاه HIV مثبت‌ها برای آگاه‌سازی خانواده‌ها، بسیار منحصربه‌فرد بود. عده‌ای از افراد که خود ناقل این بیماری بودند، با حضور در غرفه‌ها و توزیع بروشورهای آموزشی می‌خواستند نگرش جامعه را نسبت به این بیماری هراس‌انگیز عوض کنند و امیدوار بودند روزی برسد که آرزوی بیماران و ناقلان مبتلابه این ویروس، از بودن یا نبودن به چگونه زیستن در آینده تغییر کند.

از ویژگی‌های پانزدهمین سفرنامه سلامت وامید، در کنار هم قرار گرفتن هنرمندانی از تاتر و عکس گرفته تا نقالی بود که علاوه بر فعالیت حرفه‌ای‌شان به مسئولیت اجتماعی نیز توجه داشته و همواره دغدغه کمک به همنوع را در نمایش آثارشان همراه کردند تا پرده‌هایی از اهداف و فرهنگ انجام کارهای عام‌المنفعه و انسان دوستانه جمعیت هلال‌احمر را برای انعطاف نظر مردمی به تصویر کشند.

همچنین نوع فعالیت‌های داوطلبی در این سفرنامه، نشان از اجتماع رویکردهای متفاوت اقشار مختلف فارغ از صرف توان مالی داشت. از اهدای زمین و تأمین هزینه ساخت پایگاه‌های امداد جاده‌ای و خانه‌های هلال از سوی خیرین و مسئولان شهری گرفته تا پرداخت هزینه‌های دارویی و درمانی بیماران نیازمند، تهیه سبدهای غذایی برای مستمندان و مشارکت داوطلبان در برداشت انگورهای تاکستان تا جایی که عواید حاصل از فروش، به محرومان تعلق گیرد .

در سفرنامه سلامت وامید استان قزوین، افرادی گرده‌ام آمدند تا راهی باشند برای نشاندن خنده بر لب خانواده‌ها و جمع شدن قطره‌قطره کمک‌هایی که می‌تواند با توکل به خدا مرهمی باشد بر دل خانواده‌هایی که مشکلات بسیاری گریبان گیرشان شده است. اگرچه هرکدام از زاویه خود به موضوع نگاه می‌کنند اما همه افراد این جمع که تعداد زیادی هم داشتند با کمک دیگر افراد نیکوکار، باایمان به خدا، سایبانی مهربان برای تعدادی از خانواده‌های نیازمند بناکرده‌اند وزندگی خود و آن‌ها را رنگی دیگر بخشیدند.

ارسال نظر: