واکنش عضو اتاق بازرگانی به کاهش تورم در دولت روحانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

کاهش تورم مقطعی است و دوام نمی‌آورد/ تورم تک رقمی نیست و فقط به درد تبلیغات انتخابات می‌خورد/ فروش مسکن به شدت افت کرد، اجاره افزایش یافت!

کدخبر: 2060214

عضو اتاق بازرگانی با بیان این مطلب که "تورم هیچ وقت قابل ریشه کن شدن نیست" گفت: تا زمانی که شاخصهای اقتصادی رشد داشته باشند، کاهش تورم مقطعی است و به سرعت میتواند به جایگاه قبلی برگردد.

محمدرضا جهان بیگلری رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص کاهش تورم در دولت یازدهم اظهار کرد: برای سنجش واقعی تورم می‌بایست شاخصها مشخص باشد و جابجایی این شاخصها معیار مهار تورم نیست.

وی افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر در رکود بی سابقه ای فرو رفته و محصولات و صنایع با دوام یا غیر ضروری بیشتر این وضعیت را احساس می‌کنند. از جمله آنها می توان به صنعت ساختمان اشاره کرد، که قیمتهای فروش کاهش یافته و راکد است، ولی اجاره افزایش داشته است.

جهان بیگلری گفت: اگر اجاره منزل جایش را با فروش ملک در شاخص سنجش تورم عوض کند، آمارها کاهش در این بخش را نشان می‌دهند، ولی مردم نمی‌توانند این کاهش را لمس کنند. درضمن این کاهش یا ثبات نسبت به سال قبل و یا بصورت نقطه ای ماه قبل بوده است.

این اقتصاددان عنوان کرد: اگر همین شاخص را با سه سال قبل بسنجید، مطمئن باشید افزایش داریم، در نتیجه این آمار سازیها صرفا برای تبلیغات اثر دارد و واقعی نیست، اگر واقعا تصمیم به سنجش تورم است باید یک سری کالاهای مصرفی و ضروری کشور به عنوان شاخص ثابت و اصلی تورم انتخاب شود که قابل تغییر نباشد. آن زمان واقعا می‌شود تشخیص داد که تورم کاهش داشته یا خیر.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با بیان این مطلب که "تورم هیچ وقت قابل ریشه کن شدن نیست" به «نسیم آنلاین» گفت: تا زمانی که شاخصهای اقتصادی رشد داشته باشند، کاهش تورم مقطعی است و به سرعت میتواند به جایگاه قبلی برگردد. حتی میتواند در کوتاهترین زمان سبقت قابل توجه و مهار نشدنی را هم داشته باشد.

جهان بیگلری خاطرنشان کرد: زمانی که شاخصهای اقتصادی بهبود پیدا نماید و تولید داخل به حد انتظار از نظر کیفیت و ظرفیت برسد تا جوابگوی نیازهای کشور باشد، می‌توان تورم را مهار و به اندازه ضرورت در اقتصاد از آن استفاده نمود.

ارسال نظر: