تحقیقات سازمان ملل درباره میلیون‌ها قطعه سلاح در لیبی

کدخبر: 2060426

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی اعلام کرد، سازمان ملل تحقیقی را درباره گروه‌هایی که سلاح به لیبی وارد می‌کنند، آغاز کرده و نتایجش را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "مارتین کوبلر"،فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با عبدالقادر مساهل، وزیر الجزایر در امور کشورهای مغرب عربی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عربکو گفت: سازمان ملل تحقیقاتی را درباره طرف‌هایی که به لیبی سلاح وارد می‌کنند آغاز کرده است و به محض اینکه پایان یابد نتایجش به شورای امنیت ارائه خواهد شد.

به گفته کوبلر، در حال حاضر ۲۶ میلیون قبضه اسلحه در دست شش میلیون لیبیایی است به شکلی که بازگشت امنیت و صلح به این کشور را مختل ساخته است و اینجا سوال مطرح است که این اسلحه‌ها از کجا آمده‌اند.

وی تاکید کرد: سازمان ملل تحقیقاتی را درباره منبع این اسلحه‌ها آغاز کرده‌ تا مشخص شود که آنها چه از راه دریا و چه زمینی از کجا تامین می‌شوند و سازمان ملل به صورت شفاف مسئولان این امر را اعلام خواهد کرد و آنها را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.

کوبلر در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر وزارت خارجه الجزایر از طرف‌های لیبیایی خواست به تعلیق پارلمان (پارلمان طبرق) پایان دهند تا در روند تایید لیست جدید کابینه دولت توافق ملی از سوی پارلمان و نیز دادن رای اعتماد به دولت تسریع شود.

کوبلر در این راستا تاکید کرد، منافع ملی لیبی رویکردی است که همه مردم لیبی و گروه‌های لیبیایی باید در راستای تحقق‌ آن بکوشند.

کوبلر در ادامه از تلاش‌های شورای ریاستی لیبی تقدیر کرد و گفت: تصمیم برای بازگرداندن تمرکز به طرابلس با وجود خطرات امنیتی، تصمیمی شجاعانه بود و البته این تصمیم برای بهبود شرایط سیاسی و امنیتی لیبی بسیار با اهمیت است.

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی تاکید کرد پس از حدود هشت ماه از امضای توافقنامه آشتی در لیبی می‌توان گفت که در بعد سیاسی پیشرفت سیاسی قابل توجهی حاصل شده که کشور با آن توانست از شرایط سخت عبور کند.

وی با ستایش پیروزی‌های ارتش لیبی بر داعش در محورهای مختلف تاکید کرد، اولین چالشی که مردم لیبی در حال حاضر با آن مواجه هستند، مبارزه با تروریسم است.

کوبلر اظهار داشت: سازمان ملل توجه بسیاری به بعد امنیتی این بحران دارد که خواسته همه مردم لیبی نیز هست و در حال حاضر خلأ ساختاری وجود دارد و آن راهکاری مناسب برای ادغام نیروهای مسلحی است که در عملیات‌های تروریستی شرکت نکرده‌اند مانند آنچه که در توافقنامه صلح آمده است.

کوبلر شنبه برای سفری دو روزه وارد الجزایر شد و در این کشور به بررسی تحولات اخیر بحران لیبی با مسئولان الجزایر نشست.

از سوی دیگر، هیات سازمان ملل در حمایت از لیبی با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری نشستی مشورتی در امروز و فردا (سه‌شنبه) (پنجم و ششم سپتامبر جاری) با حضور اعضای گفت‌وگوی سیاسی لیبی جهت بررسی آخرین تحولات این کشور و اجرای توافقنامه سیاسی صخیرات خبر داد.

این نشست در قمرت در حومه شمالی پایتخت تونس برگزار می‌شود.

اعضای گفت‌وگو سیاسی لیبی پیش از این در روزهای ۱۷ و ۱۸ ژوئیه نیز نشستی مشورتی با حضور فایز السراج، نخست وزیر مکلف دولت توافق ملی داشتند و طی آن مساله تشکیل ارتش متحد در لیبی و مقابله با چالش‌های مختلف در این کشور و نیز مساله از سرگیری صادرات نفت و حل مشکل برق را بررسی کردند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: