گلایه معاون ربیعی از بی توجهی به وضع کارگران در دولت یازدهم

هفده‌تن: تغییری در معیشت کارگران ایجاد نشده است/ قدرت خرید کارگران روز به روز کاهش می‌یابد

کدخبر: 2060491

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تغییر چندانی در معیشت کارگران احساس نمی‌کنیم، گفت: نیروی کار باید حداقل ۵۰ درصد از حقوقش را پس‌انداز کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید حسن هفده‌تن صبح امروز در نشست علمی تخصصی منتخبان تشکل‌های کارگری و کار فرمایی، اظهار داشت: اگر تشکل‌هایمان قوی و قدرتمند بودند و امروز می‌توانستند در کنار نهادهای تصمیم‌گیری دولت حضور پررنگی داشته باشند به طور قطع قوانین و مقرراتی که اصلاح می‌شد میران اثر بخشی‌شان در رشد اقتصاد کشور بسیار بالاتر بود.

وی با بیان اینکه کار در حوزه تشکل‌ها سه جانبه گرایی است، افزود: ما تا از طریق اغنا سازی و اجماع‌سازی تا به تصمیم‌گیری نهایی نرسیم در شورای عالی حفاظت فنی و شورای عالی کار به طور قطع هیچ چیزی را به دولت نمی‌فرستیم.

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز اگر ضعف‌های اساسی در اقتصاد کشور دیده می‌شود و می‌بینیم که اقتصاد کشور ما از سال 84 به لحاظ شاخص‌های آماری و به دلیل تجربه رشد منفی و نواسانات سینوسی کوچک مانده است و به یک اقتصاد 500 میلیارد لاری می‌رسد به خاطر سیاست اشتباه در اقتصاد کلان کشور است.

هفده‌تن ادامه داد: اگر کشور با همان رشد 4.6 درصد سال 84 دچار انحراف نمی‌شد و همان رشد را ادامه می‌داد شاید امروز ما یک اقتصاد 3 یا 4 هزار میلیارد دلاری را تجربه می‌کردیم.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مهم کوچک ماندن اقتصاد کشور غل و زنجیرهایی است که در طول سه دهه گذشته به پای اقتصاد تولید و خلاقیت و بهره‌وری نیروی کار آویزان شده است.

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: امروزه 182 هزار قانون و مقررات دستور‌العمل و آیین‌نامه همچون غل و زنجیر بر پیکره اقتصاد نحیف و زخم‌خورده کشور آویزان است و جای تحرک به اقتصاد کشور را نمی‌دهد.

هفده‌تن با بیان اینکه یکی از دلایلی که قوانین و مقررات ما اثربخش و کار آمد نیست عدم حضور نمایندگان تشکل‌های عالی کاری کارگری و کارفرمایی در نهادهای تصمیم‌سازی دولت است، اضافه کرد: ما خیلی فرق می‌گذاریم بین تشکل‌های کاری و کارفرمایی با احزاب سیاسی و این در حالی است که احزاب سیاسی ریشه چندانی در دل مردم و جامعه ندارند.

وی ادامه داد: احزاب سیاسی عمر اثر بخش آنها مثل سبزی‌کاری می‌ماند اما اثر‌بخشی تشکل‌ها به دلیل اینکه ریشه در جامعه دارند ریشه در دل مردم و ریشه در دل کار تولید دارند وجودشان و اثربخشی آنها اصلا با احزاب قابل مقایسه نیست.

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اذعان داشت: ما به دنبال این هستیم که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را به گونه‌ای سامان‌دهی و اصلاح ساختار کنیم که این تشکل‌ها تشکل‌های قدرتمندی باشند.

هفده‌تن افزود: توسعه کمی تشکل‌ها هر چند که ارزشمند و قابل تغییر است اما اتم‌یزه کردن تشکل‌ها نمی‌تواند قدرت لازم را در تشکل‌ها ایجاد کند به طوری که دولت از این تشکل‌ها حساب ببرد.

وی با بیان اینکه ما نباید به دنبال حمایت صرف از نیروی کارگر باشیم، تصریح کرد: حمایت‌های صرف نه تنها به عزت و کرامت نیروی کار کمکی نمی‌کند بلکه نیروی کار را ضعیف نگه می‌دارد و ما باید نیروی کار را به درجه‌ای از توانمندی به لحاظ مهارت و خلاقیت برسانیم که کارفرما دربه‌در به دنبال کارگر باشد.

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: دستمزد کارگران از سال 84 تاکنون 67 درصد قدرت خریدش را از دست داده است یعنی یک‌هزار تومانی که نیروی کار به دست می‌آورد به اندازه 300 تومان سال 84 قدرت خرید ندارد و این اشتباه دولت‌مردان در تنظیم اقتصاد کلان کشور بوده است که امروزه جبران آن، کار بسیار مشکلی است.

هفده‌تن با اشاره به اینکه بعد از گذشت سه دهه تغییر چندانی در معیشت کارگران احساس نمی‌کنیم، افزود: ما وقتی می‌توانیم به خود ببالیم و افتخار کنیم که نیروی کار حداقل 50 درصد از حقوقش را پس‌انداز بکند.

وی اضافه کرد: ما در بخش روابط کار تلاش‌های زیادی کردیم و حداقل هشت برنامه دستاورد‌محور، برنامه‌هایی که برای اقتصاد کشور دستاورد داشته باشد طراحی کردیم که امید است به زودی اجرایی شود.

معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اذعان داشت: اگر کره جنوبی امروزه تنه به تنه ژاپن حرکت می‌کند و بهره‌وری عوامل تولید آن 6 برابر بهره‌وری عوامل تولید ما و نزدیک به بهره‌وری ژاپن و آمریکا است ظرف برنامه‌ریزی 20 سالی است که صورت گرفته و همین کار را ما می‌توانیم انجام دهیم.

هفده‌تن خاطرنشان کرد: قرار بود رشد بهره‌وری نیروی کار ما سالانه 3.5 درصد رشد داشته باشد اما در طول چهار برنامه در پنج‌ سال گذشته رشد بهره‌وری نیروی کار ما کمتر از یک درصد بوده است.

ارسال نظر: