یک بام و دو هوای تهیه کنندگان ؛

چرا عدم رعایت قانون از طرف سینماگران، موجب ورود قوای انضباطی در مسئله می‌شود؟

کدخبر: 2060503

در تاریخ نقل شده است که هنگام جنگ صفین، ابو هریره (یکی از جاعلین احادیث پیامبر اعظم) نماز را به امامت علی ابن ابیطالب می‌خواند و بعد غذا را بر سر سفره معاویه می‌نشست...

به گزارش « نسیم آنلاین » ، در تاریخ نقل شده است که هنگام جنگ صفین، ابو هریره (یکی از جاعلین احادیث پیامبر اعظم) نماز را به امامت علی ابن ابیطالب می‌خواند و بعد غذا را بر سر سفره معاویه می‌نشست. از او در این خصوص سوال کردند و وی گفت: نماز پشت سر علی کامل‌تر است و غذای سر سفره معاویه چرب‌تر و دوری از جنگ برای حفظ جان بهتر!

تکرار داستان ابوهریره، شده است ماجرای این روزهای سینمای ایران و شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان. بسیاری فروش میلیونی سینما در آغاز امسال را مدیون شبکه‌های ماهواره‌ای دانسته‌اند. چنان که بارها در ابتدای سال و در شبکه‌های مجازی، مجلات و نشریات از آن یاد کرده و با تمسخر سیمای ملی، ماهواره را سند نجات سینما معرفی کرده‌اند. این شرایط دیری نپایید تا قوه قضائیه به عنوان نهاد انظباطی و در پی انفعال وزارت ارشاد (با وجود قانون منع پخش تبلیغات ماهواره‌ای در آیین نامه این وزارتخانه) در این مسئله ورود پیدا کرد. چرا که بهره برداری از شبکه های ماهواره ای به موجب قانون مجلس شورای اسلامی جرم بوده و با افرادی که با آن شبکه‌ها همکاری کنند به موجب قانون برخورد می‌گردد.

ورود جدی قوه قضائیه، آه از نهاد بسیاری برآورده و گله گذاری تا پیش ریاست محترم جمهوری هم ادامه پیدا کرده است. این شکایت‌ها و نارضایتی‌ها در حالی صورت می‌گرفت که همه مدعی بودند، هیچ‌کدام مبلغی برای تبلیغات به این شبکه‌ها پرداخت نکرده و آن شبکه‌های فارسی زبان، تبلیغشان را خود سرانه و رایگان پخش کرده است! نکته جالب این است که اگر بپذیریم پولی پرداخت نشده، تهیه کننده‌ها هم از پخش رایگان تیزرهای خود از این شبکه‌ها شکایتی نداشته و از روند بخش تیزرها رضایت دارند. اما حالا که قوه قضائیه به مسئله ورود کرده است، همگی صف می‌کشند و خود را در پناه سازمان سینمایی پنهان می‌کنند و مدعی می‌شوند که سفارش تبلیغات نداده‌اند و از این روند خرسند نیستند. در اینجاست که این سوال پیش خواهد آمد که اگر این شبکه‌ها فیلم سینمایی آنها را به صورت کامل پخش کنند، باز هم اعتراض نخواهند کرد؟ یا بهتر نیست برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های بعدی این شبکه‌ها و نمایش بدون حق رایت فیلم‌های آنان، در پی پخش تیزر‌ها، اقدام به شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای کنند؟

تمام این موارد را در کنار این قرار دهید که همواره سینماگران معتقد هستند که خود توانایی رعایت قانون و ملاحظات را در همه ی زمینه‌ها دارند و در این زمینه نیاز به نظارت عالیه نهادهای دیگر ندارند. آنها بارها و در مصاحبه و مطالب متعدد مدعی شده‌اند که به قوانین جمهوری اسلامی ایران پایبند بوده و خود را مقید به آن می‌دانند. این ادعا در حالی است که در همین مورد اخیر، به صراحت اقدامی در خلاف قوانین وزارت ارشاد صورت گرفته و سینماگران به هیچ وجه به دنبال حل موضوع نبوده و شکایت به رییس جمهور می‌برند!

منبع:نقد سینما

ارسال نظر: