سرتاج عزیز:

با افتتاح خط لوله "صلح" تجارت با ایران به پنج میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: 2060603

"سرتاج عزیز" مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان گفت: سیستم بانکی میان ایران و پاکستان عملیاتی شده و همچنین کار بر روی خط لوله گاز ایران-پاکستان آغاز شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "سرتاج عزیز" مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان با حضور در جلسه مجلس ملی این کشور گفت: سیستم بانکی میان ایران و پاکستان عملیاتی شده و همچنین کار بر روی خط لوله گاز ایران-پاکستان آغاز شده است. عزیز تأکید کرد: حجم مبادلات تجاری دوجانبه میان ایران و پاکستان قبل از تحریم، به یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده بود اما در طول تحریم‌ها، این رقم به چند صد میلیون دلار کاهش یافت. وی افزود: نواز شریف نخست وزیر پاکستان و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدارهایی که با یکدیگر داشتند، بر ضرورت ارتقای حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تاکید و توافق کردند. هفته گذشته روز چهارشنبه توافقنامه بانکی بین بانک مرکزی پاکستان و بانک مرکزی ایران امضا شد و طبق گفته سرتاج عزیز تهاتر بانکی بین 2 کشور اجرایی شده است.

چندی پیش رسانه‌های اردو زبان اعلام کردند،پاکستان و ایران برای هموار کردن مسیر تجارت آزاد با یکدیگر وارد مذاکره شده‌ و به زودی شاهد توافقات تجاری و تهاتر بانکی بین 2 کشور خواهیم بود.

اسلام‌آباد در تاریخ 10 ژوئن پیشنهادات خود را برای تجارت آزاد به تهران ارسال کرد و بعد از دریافت پاسخ مثبت مذاکره برای هموار کردن گسترش روابط تجاری را آغاز کرد.

طبق قرارداد تجارت آزاد بین 2 کشور 80 درصد واردات و صادرات بین 2 کشور با رعایت و تخفیف ویژه گمرکی صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر 18 درصد واردات و صادرات بین 2 کشور شامل تخفیف گمرکی است که از این بین 338 مورد کالاهای ایرانی و 309 مورد کالاهای پاکستانی می‌باشد.

حجم تجارت بین پاکستان و ایران تا 5 سال آینده به بیش از 5 میلیارد دلار می‌رسد بنابراین 2 کشور ناگزیر بودند که در زمینه تهاتر بانکی با هم به توافق برسند.

ارسال نظر: