نامه جمعی از دانشجویان خطاب به محمد خزاعی

به قول حاتمی‌کیا: ادب کارگردان سینمای‌مقاومت، ادب سربازیست که پا بر روی میدان مین می‌گذارد

کدخبر: 2060627

در آستانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت جمعی از دانشجویان کشور برای گسترش و برگزاری تاثیرگذارتر و باشکوه این رویداد فرهنگی خطاب به محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت نامه نوشتند.

به گزارش « نسیم آنلاین » متن نامه جمعی از دانشجویان خطاب به مدیران جشنواره فیلم مقاومت و پیشنهاد این عزیزان به این شرح است:

دبیرمحترم سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

با سلام و احترام به پیشگاه مقدس شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین شهدای مقاومت امت سرافراز اسلام در سرتاسر گیتی، از خرمشهر قهرمان تا بیروت، قانا، صبرا و شتیلا، بعلبک، دمشق، غزه و هزاران نقطه دیگر که زمینش آغوش برای مردم مقاوم گشوده است، و همچنین عرض سلام و خدا قوت محضر جنابعالی و همکارانتان که بی وقفه در تلاش برای برگزاری هرچه باشکوه تر یک اتفاق فرهنگی مغتنم در هفته گرامی داشت دفاع مقدس هستید.

حال که نهال جشنواره فیلم دفاع مقدس برای چهاردهمین بار به ثمر نشسته است، به منظور همراهی چند پیشنهاد جهت هرچه با شکوه تر برگزار شدن این اتفاق فرهنگی ارائه می گردد. اگر چه جنابعالی پس از چندین دوره برگزاری جشنواره های فیلم در سطح ملی و بین المللی به بسیاری از نکات واقف هستید، با این حال لازم دیدیم نکاتی را از منظر خود برای غنای بیشتر جشنواره ارائه کنیم. بدیهی است، از ارائه نکاتی که حضرتعالی از آن مطلع هستید و تا کنون مبنای عمل شما بوده، استنکاف کرده و به اختصار نکاتی را ارائه کرده ایم.

الف) پیشنهادات اجرایی

1. حدالمقدور سعی شود روزهای جشنواره به نام یک واقعه خاص از جنگ تحمیلی یا مقاومت امت اسلامی، یا یکی از شهدا و یا یکی از منسوبین به جنگ تحمیلی مثل مادران شهدا و یا همسران شهدا اختصاص یابد و در صورت صلاحدید در آن روز به تبیین موضوع به وسیله برگزاری نشست های جنبی، تیزر های تبلیغاتی، مصاحبه، نماهنگ و... پرداخته شود.

2. جشنواره فیلم مقاومت، یادگاران از یاد رفته جنگ تحمیلی را فراموش نخواهد کرد! لذا در صورت امکان بستری فراهم شود که عزیزان جانباز قطع نخاعی و شیمیایی نیز بتوانند در سینمای رسانه ها حضور پیدا کرده و ضمن تجلیل از ایشان شاهد آثار جشنواره نیز باشند. تجربه خوب میزبانی ما در دانشگاه صدا وسیما از این عزیزان در زمان اکران فیلم سینمایی«چ» نوید بخش این نکته است که برکت حضور این عزیزان همواره ما را در اثربخش تر کردن جشنواره یاری خواهد کرد.

همچنین حضور این عزیزان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و قدردانی از آنان نیز زینت بخش محفل خواهد بود.

3. همچنین پیشنهاد می شود در صورت امکان بخش تجلی اراده ملی البته متناسب با جشنواره مقاومت، به بخش های اصلی اضافه شده و سازمان های مردم نهاد فرهنگی و هنری، متولی این بخش باشند.

البته این بخش را از آن جهت مهم می دانیم تا علاوه بر انجمن سینمای دفاع مقدس و بنیاد روایت دیگر سازمان های مردم نهاد فرهنگی و هنری نیز بتوانند در امر برگزاری این جشنواره سهیم شوند و بتوانند از نیروی خود برای هر چه بهتر دیده شدن جشنواره کمک کنند.

4. در صورت امکان همزمان با اکران دانشگاهی آثار، که در دانشگاه های سراسر کشور انجام می شود، جایزه ویژه دانشجویی فیلم مقاومت در بخش های مختلف به برگزیده آثار اهدا شود. مکانیزم جایزه ویژه دانشجویی می تواند، به مانند فیلم برگزیده تماشاگران در جشنواره فیلم فجر بوده و در مراسم جداگانه ای در یکی از دانشگاه ها با همکاری تشکل های دانشجویی برگزار و به برگزیدگان اهداء شود.

5. همچنین پیشنهاد می شود در صورت امکان، سینمای رسانه های جشنواره، یک نوع تزئین و آرایش خاص داشته باشد! به عبارت بهتر به قول ابراهیم حاتمی کیا اگر ادب کارگردان روشنفکر قدم زدن روی فرش قرمز است، ادب کارگردان سینمای مقاومت، ادب سربازی است که پای بر روی میدان مین می گذارد؛ لذا شایسته است سینمای رسانه های جشنواره به طور ویژه ای با بهره گیری از المان های ویژه مقاومت و دفاع مقدس تزئین شود. این امر خود می تواند منجر به یک چالش رسانه ای و به قولی بهتر دیده شدن، شود! در این باره استفاده از نظرات متخصصین مجرب حوزه هنرهای تجسمی انقلاب ضروری به نظر می رسد.

6. حضور شخصیت های ویژه و کمتر دیده شده در این گونه برنامه ها، می تواند به جذاب شدن و همچنین برجسته شدن جشنواره کمک به سزایی کند. این دایره می تواند چهره های زیادی را در خود جای دهد. از حضور شخصیت های مذهبی مثل فضلا و علما و همچنین مداحان خاص و مشهور گرفته تا حضور سرداران مقاومت مثل سردار سلیمانی! همچنین می توان در این بخش از خانواده سرداران شهید مقاومت لبنان نیز دعوت به عمل آورد.

دعوت از این افراد حتی اگر برای حضور در سینمای جشنواره و مشاهده برخی از آثار سینمایی یا مستند هم باشد می تواند از لحاظ رسانه ای کمک زیادی به پوشش اخبار آن در رسانه ها کند.

7. جشنواره از چند نفر از سینماگران بزرگ و پیشکسوت تقدیر کند، جشنواره فیلم مقاومت مجال مناسبی است تا از بزرگان و پیشکسوتان عرصه سینمای دفاع مقدس از بازیگر گرفته تا کارگردان و تهیه کننده تجلیل شود.

8. اگر چه کمی سخت و دشوار به نظر می رسد، اما ناممکن نیست! می توان به صورت ویدئو کنفرانس حضور سید حسن نصرالله به عنوان علمدار مقاومت در منطقه را در جشنواره داشته باشیم.

۹. ضروری است رسانه ملی با تعامل جدی تر، بستری فراهم نماید تا در طول ایام جشنواره و پیش از آن باکس های متعددی از آنتن تلویزیون و به طور ویژه برنامه های هفت و ققنوس- سینِما ایران- و ... هر شب، به صورت زنده به بررسی اتفاقات جشنواره و همچنین ارزیابی کارنامه سینمای مقاومت در جمهوری اسلامی، بپردازد.

۱۰. همچنین استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و فعالین این شبکه برای ورود به بحث سینمای دفاع مقدس در طول ایام جشنواره با اتخاذ راهبردهای مطلوب ضروری به نظر می رسد.

۱۱. جشنواره مقاومت اتفاقی منحصر بفرد است همتنطور که متعلق به جایی و جریانی نیست باید همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی آستین همت بالا بزنند و به رونق این بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی انقلاب بپردازند. پس ضروری است با مشارکت شهرداری ها و سازمان زیباسازی فضاسازی محیطی در سراسر شهر در سطح معابر و خیابان ها برای دنبال کردن عموم مردم مهیا گردد.

۱۲.جشنواره مقاومت در سال‌های اخیر از جایگاه بین‌المللی و منطقه ای برخوردار شده است پس لازم است در راستای پوشش بین المللی، برای حضور رسانه های تصویری بین المللی همسو، برنامه‌ریزی شود.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای حضرتعالی و همکارانتان در طول ایام جشنواره از خداوند منان توفیق روز افزون حضرتعالی را مسئلت می نمائیم.

ارسال نظر: