مخبر دزفولی خبر داد

بررسی آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور/ متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی با علایق دانشجویان

کدخبر: 2060739

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: آسیب‌های فرهنگی در دانشگاه می‌تواند به روند پرشتاب پیشرفت علمی در کشور لطمه بزند که نباید بگذاریم این موانع به پیشرفت علمی کشور آسیب بزند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، جلسه 784 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی در زمینه مصوبات این جلسه اظهار داشت: بحث اصلی این جلسه مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور بود که گزارشی را یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه آماده کرده بود که در جلسه ارائه شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پس از گزارش ارائه شده نظرات و گزارش‌های خود را در زمینه آسیب‌های فرهنگی ارائه کردند.

وی افزود: آمارهای مختلفی نیز در این زمینه در جلسه ارائه شد که به دلیل اختلاف نظری که در این زمینه وجود داشت و همچنین اهمیتی که موضوعات دانشگاهی دارد و با توجه به در پیش بودن سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و ضرورت عدم غفلت از آسیب‌های فرهنگی دانشگاه ها و نشاط دانشجویان برای انجام دادن فعالیت های علمی و فرهنگی خود در دانشگاه؛ قرار شد بررسی جامعی در این زمینه توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

مخبردزفولی افزود: آسیب‌های فرهنگی در دانشگاه می‌تواند به روند پرشتاب پیشرفت علمی در کشور لطمه بزند که نباید بگذاریم این موانع و مشکلات به پیشرفت علمی کشور و فضای پرنشاط دانشگاه آسیب بزند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قرار شد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سه ماه آینده مطالعه و گزارش خود را در این زمینه با کمک مراکز آماری از طریق نظرسنجی میدانی انجام دهد و نتیجه نهایی آن در جلسه شورا مطرح شود و متناظر با آسیب‌هایی که در این گزارش مطرح می‌شود برنامه ریزی متناسبی از جانب دستگاه‌های ذی ربط انجام گیرد تا شاهد نشاط و پیشرفت روزافزون در دانشگاه باشیم.

مخبردزفولی تصریح کرد: یکی از نکات مهم مطرح شده در این زمینه عدم علاقه و رغبت برخی دانشجویان به رشته تحصیلی خود در دانشگاه بود که ممکن است آینده شغلی مناسبی نداشته باشند و این موضوع به آسیب‌های اجتماعی فرهنگی در دانشگاه دامن می‌زند و باید برنامه کاری در این زمینه ارائه شود.

وی افزود: مصوبه قبلی شورا در این زمینه مصوبه آمایش آموزش عالی است که متناسب سازی رشته‌های تحصیلی با علایق دانشجویان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت تا در زمینه یکی از علل آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه اقدام جدی صورت گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به تصویب سند آمایش آموزش عالی حوزه سلامت در سال گذشته در شورا گفت: در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی اولین گزارش موفقیت‌ها و دستاوردهای اجرایی شدن این طرح در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خواهد شد.

مخبردزفولی گفت: متناسب شدن میزان پذیرش دانشجو با امکانات نسبی هر بخش جغرافیایی کشور، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در کشور، همگرا کردن مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی، جهت گیری‌های جدید برای پذیرش دانشجویان خارجی از اهم محورهای این سند بود که گزارش مفصل آن در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

ارسال نظر: