کاظم جلالی در دیدار رئیس مجلس ملی فرانسه:

سعودی‌ها رویکردهای خصمانه‌ای را در منطقه در پیش گرفته‌اند

کدخبر: 2060866

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: هیئت حاکمه جدید عربستان سعودی رویکردهای خصمانه‌ای را در منطقه در پیش گرفته است که نمونه آن را در اقدامات خشونت‌آمیز این کشور در یمن و بحرین می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ "کلود بارتون" رییس مجلس ملی فرانسه که در راس هیاتی پارلمانی به ایران سفر کرده است صبح امروز (چهارشنبه 17 شهریور ماه) با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار و گفتگو کرد.

جلالی در این نشست با بیان پیشینه روابط جمهوری اسلامی ایران و فرانسه گفت: امیدواریم تا با تعاملات دو جانبه به‌ویژه در حوزه پارلمانی روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف علمی، فنی و اقتصادی توسعه یابد.

وی افزود: با مواضع مشترکی که جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در خصوص برخی مسائل به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم دارند می‌توان در جهت رفع مشکلات منطقه و مسائل بین‌المللی همکاری‌های کارآمدی را اتخاذ کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 تصریح کرد: ظرفیت‌های مناسبی جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه وجود دارد که باید از آنها در جهت گسترش روابط استفاده کرد.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی رخ داده در فرانسه، این حوادث را تاسف‌بار دانست و تاکید کرد: فرانسه آسیب دیده از ناحیه تروریسم می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای در مبارزه با تروریست‌ها ایفا کند.

جلالی در ادامه با اشاره به شرایط منطقه، یادآور شد: منطقه با همکاری‌های منطقه‌ای و همکاری کشور آن باید به سمت آرامش پیش رود.

وی با اشاره به رخدادهای منطقه به ویژه حضور تروریست‌ها و فجایع صورت گرفته از جانب آنها، خاطرنشان کرد: ما به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه هستیم و در این راه از تمامی راهکارهای دیپلماسی استفاده می کنیم.

جلالی یادآور شد: متاسفانه بعد از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، عربستان سعودی به صورت جدی راهکار انزوای ایران را دنبال می‌کند، در حالیکه ما به دنبال صلح و آرامش منطقه و کشورهای همسایه و گفتگو در سطح بین‌الملل هستیم.

وی افزود: متاسفانه هیئت حاکمه جدید عربستان سعودی رویکردهای خصمانه ای را در منطقه در پیش گرفته است که نمونه آنرا در اقدامات خشونت آمیز این کشور در یمن و بحرین می توان مشاهده کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل همواره آماده گفتگو و تعامل در جهت رفع مسائل مشکلات است.

جلالی تروریسم و ترانزیت مواد مخدر را از مشکلات مهم منطقه دانست و تاکید کرد: مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و فرانسه می‌تواند به رفع این مشکلات در منطقه کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توافق هسته‌ای صورت گرفته و روند اجرای برجام، تصریح کرد: اجرای دقیق برجام در مسیر اعتمادسازی بسیار می تواند موثر باشد و نقش فرانسه به عنوان یکی از کشورهای مذاکره کننده در این میان بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به همکاری‌های پارلمانی در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی، گفت: تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی می‌تواند در تعمیق روابط دو جانبه و همچنین انتقال تجربیات پارلمانی موثر باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به عملکرد این مرکز در ارائه خدمات به مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی دارد تا در خصوص انتقال تجربیات پژوهش پارلمانی با مجلس فرانسه همکاری نماید.

جلالی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: زمینه‌های همکاری گسترده ای درحوزه های انرژی، محیط زیست ، بهداشت و فناوری‌های نوین بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه وجود دارد که می‌تواند به توسعه روابط دو‌جانبه منتهی شود.

ارسال نظر: