ارائه طرح در کنگره برای ممنوعیت صادرات هواپیماهای دارای قطعه آمریکایی به ایران

کدخبر: 2060937

کنگره آمریکا طرحی آماده به رأی‌گیری دارد که در صورت تصویب آن، صادرات همه هواپیماهای آمریکایی و هر هواپیمایی که قطعه آمریکایی در آن به کار رفته، به مقصد ایران ممنوع خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: جمعی از قانون‌گذاران مجلس نماینگان آمریکا با ارائه طرحی، ممنوعیت ارائه مجوز موردی برای صادرات هواپیما و قطعات آمریکایی از هر کشوری به مقصد ایران را خواستار شدند.

پیش از مدیر ارتباطات رسانه‌ای اعلام کرده بود که بخش قابل توجهی از قطعات ایرباس در آمریکا تولید می‌شود و بدون صدور مجوز دولت آمریکا، تحویل ایرباس های خریداری شده به ایران، امکان‌پذیر نیست.

دولت ایران با ایرباس، بوئینگ و میتسوبیشی برای خرید هواپیمای مسافربری، قرارداد امضاء کرده است.

در این میان، آنطور که اداره اطلاع‌رسانی کنگره اعلام کرده، سناتور «مارکو روبیو» که از مخالفان سرسخت برجام بود، حالا طرحی را به «کمیته امور بانکی، مسکن و شهرسازی» ارائه داده که در صورت تصویب آن در مجلس و سنا و تأیید نهایی توسط رئیس‌جمهور آمریکا، فروش هر هواپیمایی با قطعه آمریکایی به ایران، ممنوع خواهد بود.

آنطور که در ماه‌های نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفته می‌شد، بنا بود یکی از گشایش‌های برجام، تسهیل خرید هواپیمای نو برای ایران باشد.

از همین رو بود که چند ماه پس از اعلام توفیق مذاکره کنندگان، حسن روحانی زمستان سال گذشته با چند وزیر اقتصادی خود به فرانسه رفت و قرارداد 25 میلیارد دلاری خرید ایرباس امضا شد.

حال باید منتظر بود و دید این هواپیماهای نو در فرودگاه‌های ایران به زمین می‌نشینند یا حرف قانون‌گذاران آمریکایی به کرسی.

ارسال نظر: