مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

مصرف بنزین در حال رکورد زدن است/ احتمال رسیدن به رکورد مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر در روز تا پایان تابستان

کدخبر: 2061314

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان حجم مصرف بنزین کشور در حال ثبت رکوردهای جدیدی است به طوری که به طور متوسط از ابتدای شهریور تا میانه این ماه ۵/۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است و احتمال می‌رود که در روزهای آتی این رقم به ۱۰۰ میلیون لیتر در یک روز نیز نزدیک شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه ایران نوشت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان حجم مصرف بنزین کشور در حال ثبت رکوردهای جدیدی است به طوری که مطابق با آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به طور متوسط از ابتدای شهریور تا میانه این ماه 5/80 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است و احتمال می‌رود که در روزهای آتی این رقم به 100 میلیون لیتر در یک روز نیز نزدیک شود. منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام این خبر به گفت: تمام تدارکات برای سپری کردن روزهای آخر سفرهای تابستانی امسال دیده شده و حجم ذخایر بنزینی کشور مطلوب است. به طوری که اکنون بیش از 2/1 میلیارد لیتر ذخیره بنزین داریم و نگرانی از بابت تأمین سوخت وجود ندارد. گفتنی است، بیشترین میزان مصرف بنزین در سال 95 برای روز 12 فروردین ماه به ثبت رسیده که در آن 9/105 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است. رکورد بعدی مصرف بنزین در کشور به روز 15 تیرماه امسال تعلق دارد که همزمان با تعطیلات عید سعید فطر بوده و در این روز مصرف 1/96 میلیون لیتر بنزین به ثبت رسیده است. اکنون حدود سه هزارو 500 جایگاه عرضه سوخت در کشور فعال هستند و به گفته «منصور ریاحی» احتمال می‌رود که رکورد مصرف بنزین تا 10 مهرماه شکسته شود اما مشکلی از بابت تأمین سوخت و آمادگی جایگاه‌ها برای عرضه بنزین وجود ندارد.

کم‌فروشی نداریم اما مردم موارد مشکوک را گزارش دهند

منصور ریاحی با تأکید بر اینکه تا کنون گزارشی در مورد کم فروشی بنزین در پمپ بنزین‌ها دریافت نکرده‌ایم، گفت: نظارت‌های متعددی بر عرضه سوخت در پمپ بنزین‌ها انجام می‌شود به طوری که احتمال وقوع تخلف را کاهش داده است. با وجود این هرگاه مردم با مشکلی نظیر کم فروشی بنزین مواجه شدند می‌توانند موضوع را با شماره تلفن 09627 اطلاع دهند که بسرعت و کمتر از 72 ساعت، موضوع پیگیری شده و نتیجه به شاکیان گزارش داده می‌شود. وی افزود: همه جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور مجهز به دوربین‌های مداربسته هستند که می‌توان شکایات مطرح شده را به طور دقیق رصد کرد و حتی اگر برخی از کارکنان پمپ بنزین‌ها نیز تخلف کرده باشد قابل پیگیری است.

توافق با ایرلاین‌ها برای فروش نقدی سوخت

مطابق با تبصره 23 قانون بودجه سال 1395 دولت مکلف شده است، معادل بدهی حسابرسی‌شده شرکت‌های هواپیمایی کشور به دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولت٬ با مطالبات شرکت‌های مذکور به استثنای بدهی مالیاتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر کند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این موضوع اذعان کرد: بدهی ایرلاین‌ها از بابت تحویل سوخت هواپیما رقمی حدود هزار و 200 میلیارد تومان است که قرار است هزار میلیارد تومان از آن، مطابق با قانون با بدهی سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی کشور تهاتر شود. وی ادامه داد: در آخرین جلسه‌ای که با این بخش داشتیم قول دادند که مابقی بدهی را در اسرع وقت تسویه کنند و خرید فعلی آنها نیز نقدی انجام می‌شود. ریاحی همچنین با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در فرودگاه‌های کشور وجود ندارد، تأکید کرد: در شرایط فعلی فروش سوخت به تمامی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی آزاد است. بر این اساس هم اکنون هواپیماهای تمامی شرکت‌های هوایی معتبر جهان در ایران قادر به خرید ارزی سوخت هستند و استانداردهای عرضه سوخت در کشور هم مطابق با معیارهای بین‌المللی و جهانی است.

سامانه هوشمند سوخت حذف نمی‌شود

کارت سوخت همچنان در انتظار ابلاغ رسمی دولت است و تا این زمان مردم کارت‌های سوخت خود را نگه دارند. منصور ریاحی با بیان این مطلب اظهار کرد: آنچه تاکنون تأیید نهایی شده، عرضه تک نرخی بنزین است و در خصوص ابطال کارت‌های سوخت باید منتظر تصویب شورای نگهبان و ابلاغیه وزیر نفت باشیم. وی با تأکید بر اینکه سامانه هوشمند سوخت به هیچ وجه حذف نمی‌شود، گفت: این سامانه هنوز برای عرضه سوخت کاربرد دارد. برای مثال در عرضه نفت گاز (گازوئیل) بر اساس پیمایش از این سامانه استفاده می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: برای اجرای طرح عرضه بنزین بدون استفاده از کارت سوخت چندین سناریو مطرح است که بعد از نهایی شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن بررسی خواهد شد که کدام یک از این سناریو‌ها اجرایی شود.

ارسال نظر: