درخواست قاضی‌زاده از نمایندگان مجلس:

نمایندگان مجلس در برنامه ششم حمایت بیشتری از حوزه سلامت کنند/ تحویل ۲۱ هزار تخت‌بیمارستانی تا پایان دولت یازدهم

کدخبر: 2061346

وزیر بهداشت گفت: همچنان که در این دولت، حمایت از حوزه سلامت آغاز شد، باید در دولت‌های بعدی هم این حمایت وجود داشته باشد زیرا کمبود حداقل ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی و یا ۲۰۰ هزار پرستار در کشور، در کیفیت ارائه خدمات به بیماران موثر است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته در برنامه "نبض" شبکه خبر، در خصوص برخورد نامناسب با بیماران و همراهان آنها، گفت: سلیقه ها متفاوت است و نمی توان آن را تغییر داد و نظرسنجی هایی که در داخل و خارج از دولت انجام می شود، ارزشمند است که بر اساس آنها، مردم از حوزه سلامت بیشترین رضایتمندی را دارند.

در برخی از شهرهای بزرگ کشور، تعداد متخصصان و فوق تخصص کافی نیست

وزیر بهداشت افزود: ما شاهد برخورد احترام آمیز جامعه پرستاران، ماماها و پزشکان هستیم و قصد من انکار این نکته نیست که ازدحام بیمارستانها و کمبود امکانات و فضا، مانع از رعایت دقیق و همه جانبه حقوق شهروندان می شود به عنوان نمونه در بیمارستانهای تهران، با کمبود تخت و اورژانس بیمارستانی ناکافی و کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم و در برخی از شهرهای بزرگ کشور، تعداد متخصصان و فوق تخصص کافی نیست که البته شاید به این دلیل باشد که در دوره های آموزشی به اندازه کافی و مورد نیاز، متخصص و فوق تخصص تربیت نمی شوند.

وزیر بهداشت بخشی از رفتار پزشکان با مردم را مربوط عوامل مختلفی دانست و گفت: اعتقاد دارم که اکثریت جامعه پزشکی به مردم عشق و علاقه دارند و بخشی دیگر ممکن است با تخلف همراه باشد که باید با وضع قوانین و برخورد جدی، از این گونه رفتارها پیشگیری کرد اما باید ابزارهای مورد نیاز آن هم فراهم باشد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه ممکن است احترام پرستاران و پزشکان بگونه ای شایسته رعایت نشود، افزود: همه انتظارات آنها در پول خلاصه نمی شود و در بیمارستانها و مراکز درمانی فضای کافی وجود ندارد و بهترین اساتید پزشکی کشور که رتبه های بین المللی دارند، فضای مناسبی ندارند.

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که یک پزشک باید در طول روز چه تعداد بیمار را ویزیت و معاینه کند؟ و یا یک پرستار باید از چند بیمار مراقبت کند؟ اضافه کرد: در برخی از بیمارستانها و مراکز درمانی، یک پرستار در شب مسئول مراقبت از 14 نفر است و همچنان که در این دولت، حمایت از حوزه سلامت آغاز شد، باید در دولت های بعدی هم این حمایت وجود داشته باشد زیرا کمبود حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی و یا 200 هزار پرستار در کشور، در کیفیت ارائه خدمات به بیماران موثر است.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر لزوم توجه دولت ها و مجالس آینده به حوزه سلامت، گفت: باید همواره در جامعه اخلاق ترویج و مراقبت شود.

وزیر بهداشت شکایت از برخورد پزشکان و بیماران را نفی نکرد و گفت: بیشترین شکایات مردم از پزشکان، به دلیل عدم توضیح و توجیه بیماران توسط پزشکان در زمان قبل و بعد از ارائه خدمات است و به صلاح ما است که وقت بگذاریم و در مورد بیماری شان به آنها توضیح بدهیم زیرا حق آنها است اما از سوی دیگر باید خواسته های ما، متناسب با امکاناتی باشد که در اختیار گروه پزشکی قرار می گیرد.

دکتر هاشمی با اشاره به وجود تعداد بسیار زیادی از پزشکان با محبت و سلیم النفس در کشور، اظهار داشت: تعداد اندکی از پزشکان ممکن است رفتار مناسب نداشته باشند که این پزشکان در سنین پایین تر قرار دارند و شاید تجربه کافی را نداشته باشند بنابراین نباید نمونه های کوچک را بزرگ کرد و باید به تبلیغ رفتارها و آثار مثبت خدمات پزشکان پرداخت زیرا باعث تاثیر و عبرت در پزشکان جوان تر می شود.

حضور همراهان بیمار در بخش های مراقبت های ویژه و مداخله در امر درمان مناسب نیست

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشورت و برخورد پزشکان با همراه بیماران، گفت: ایرانی ها در همه حوزه ها از جمله پزشکی صاحب نظر هستند و اگر بیماری در بستگان خود سابقه بیماری خاصی را داشته باشد، نباید در کار پزشکی دخالت کرد اما این حق همراه بیماران است که از بیماری آگاهی یابند اما حضور آنها در بخش های مراقبت های ویژه و مداخله در امر درمان مناسب نیست و در تمام دنیا پزشک و پرستار برای یکی از همراهان بیمار، توضیح می دهند و نمی توان یک بیماری را برای یک فامیل یا طایفه توضیح داد و توقعات در این موارد متاسفانه، بسیار بالا است.

دکتر هاشمی گفت: اگر بیمار یا ارائه دهنده خدمات مانند پزشک، پرستار، خدمه و کارکنان به همدیگر توهین کنند با آنها برخورد می شود و در بیمارستانها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، کمیته رسیدگی به تخلفات، این گونه برخوردها و توهین ها را بررسی می کند اما باید مردم حرمت افرادی را که از آنها خدمات دریافت می کنند، نگه دارند.

تا پایان دولت یازدهم، 21 هزار تخت بیمارستانی را تحویل می‌دهیم

وزیر بهداشت با اشاره به وجود کمبود در فضای بیمارستانها و نیروی انسانی، گفت: باید اندکی انصاف داشت و از خدمات دولت یازدهم در حوزه سلامت هم سخن گفت زیرا در سالهای گذشته هر سال حدود یک هزار و 800 تخت بیمارستانی به بهره برداری می رسید در حالی که قول دادیم که تا پایان دولت یازدهم، 21 هزار تخت بیمارستانی را تحویل دهیم و در سراسر کشور، ساخت و ساز، نوسازی و تجهیز و افتتاح بیمارستانها در حال انجام است و به عنوان نمونه در استان البرز که ظرف دهه های گذشته تخت بیمارستانی جدید ایجاد نشده بود، فقط 500 تخت بیمارستانی حدید برای زنان افتتاح شد و یک هزار تخت بیمارستانی در زمان کمتر از دو سال در این استان ساخته شده است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در برخی از شهرستان ها ظرف 50 سال گذشته، بیمارستان جدیدی راه اندازی نشده است، دلیل آن را عدم توجه کافی به حوزه‌ سلامت عنوان کرد و گفت: باید دولت، مجلس و کل نظام جمهوری اسلامی نسبت به حوزه سلامت همت بالایی داشته باشند و به تزریق مسکن به این حوزه اکتفا نکنیم.

حمایت از بخش خصوصی به معنای بی توجهی به هزینه‌های درمانی مردم نیست

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم توجه به مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت، یادآور شد: حمایت از بخش خصوصی به معنای آسیب به جیب مردم و یا بی توجهی به هزینه های آنها نیست بلکه باید همانگونه که بخش خصوصی را در بخش های مخابرات، نفت و گاز و راهسازی حمایت کردیم، باید هزینه ها را محاسبه و سود منطقی را برای آن در نظر بگیریم و از سوی دیگر با تقویت بیمه ها، خرید خدمت از آنها بهتر انجام شود.

نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه، حمایت بیشتری از حوزه سلامت کنند

دکتر هاشمی با طرح این سوال که در اهواز از زمان جنگ تحمیلی تا کنون چند تخت بیمارستانی ایجاد شده، است اظهار داشت: در دولت یازدهم در استان خوزستان، تعداد قابل توجهی تخت ساخته و در حال ایجاد است و بنیاد مستضعفان هم در این استان به ما کمک های زیادی می کند اما در اهواز به ازای بیش از 20 بیمار، 4 پرستار وجود دارد و انتظار داریم نمایندگان مجلس در آستانه تصویب برنامه ششم توسعه، حمایت بیشتری از حوزه سلامت کنند تا بخشی از کمبودها برطرف شود.

ضرورت حمایت دولت از تضمین بازگشت سرمایه اولیه بخش خصوصی در بیمارستان سازی

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز ساخت سه بیمارستان 1000 تختخوابی در کشور، تصریح کرد: اطمینان ندارم که این پروژه ها به خوبی پیش برود و ساخت سه بیمارستان 1000 تختخوابی دیگر هم این هفته در شورای اقتصاد باید تصویب شود اما مشکلاتی در سیاست گذاری وجود دارد زیرا حاضریم از بخش های انرژی، آب و فاضلاب و مخابرات و راهسازی حمایت کنیم اما وقتی این حمایت به بیمارستان سازی می رسد، دولت حاضر نیست بازگشت سرمایه اولیه را تضمین کند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی از کشورهای خارجی تمایل دارند که در حوزه سلامت ایران سرمایه گذاری کنند، اضافه کرد: آنها تضمین بازگشت سرمایه را می خواهند و وزارت اقتصاد باید این تضمین را به آنها بدهد و هنوز این آمادگی در کشور ایجاد نشده و تصور می کنند که سرمایه گذاری در حوزه خدمات و به ویژه پزشکی، مقرون به صرفه نیست.

دنبال تصدی گری نیستیم

وزیر بهداشت تاکید کرد: تا کنون در حوزه سلامت افرادی که بر سر کار بوده اند، سرمایه گذاری بخش خصوصی را منع می کرده اند و همواره تصور می کردیم که دولت باید تصدی گری کند در حالی که ما اعتقادی به تصدی گری دولت نداریم چرا که دولت باید سیاست گذاری و نظارت کند بنابراین ما به دنبال تصدی گری نیستیم.

دکتر هاشمی اظهار داشت: وقتی بازگشت سرمایه را تضمین کنیم، حتما سرمایه گذاری در حوزه سلامت مقرون به صرفه است و اگر بنا باشد با ساز و کار فعلی که بیمه ها خریدار خدمات هستند و معوقات طولانی مدتی دارند و تعرفه ها هنوز در بخش دولتی واقعی نیست، انتظار داشته باشید که بخش خصوصی داخلی و خارجی سرمایه گذاری کنند چرا که مقرون به صرفه نیست.

وزیر بهداشت افزود: پیشنهاد ما ایجاد بیمارستانهایی با تعرفه بین دولتی و خصوصی بود و ثابت کردیم که کاملا اقتصادی است و متقاضیان زیادی دارد اما مشکل کار در این است که دولت باید در بازه زمانی مشخصی بازگشت سرمایه سرمایه گذاران را تضمین کند.

ارسال نظر: