آیین ﻧﮑﻮﺩﺍﺷﺖ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ برگزار ﺷﺪ

کدخبر: 2061510

آیین ﻧﮑﻮﺩﺍﺷﺖ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ با حضور ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻣﺸﺎﯾﺨﯽ، ﻋﻠﯽ ﻧﺼﯿﺮﯾﺎﻥ، ﺭﺧﺸﺎﻥ ﺑﻨﯽﺍﻋﺘﻤﺎﺩ، ﮐﻤﺎﻝ ﺗﺒﺮﯾﺰﯼ، ﻋﻠﯽ ﺩﻫﮑﺮﺩﯼ، ﺁﺗﯿﻼ ﭘﺴﯿﺎﻧﯽ و ﺳﯿﺮﻭﺱ ﺍﻟﻮﻧﺪ ﺩﺭ سالن ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺷﻤﺲ برگزار ﺷﺪ.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم نکوداشت و ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ دقایقی پیش ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ اهالی سینما از جمله ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽﻧﮋﺍﺩ، ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻣﺸﺎﯾﺨﯽ، ﻋﻠﯽ ﻧﺼﯿﺮﯾﺎﻥ، ﻗﺎﺳﻢ ﻗﻠﯽﭘﻮﺭ، ﺭﺧﺸﺎﻥ ﺑﻨﯽﺍﻋﺘﻤﺎﺩ، ﮐﻤﺎﻝ ﺗﺒﺮﯾﺰﯼ، ﻋﻠﯽ ﺩﻫﮑﺮﺩﯼ، ﭘﺮﻭﯾﺰ ﺁﺑﻨﺎﺭ، ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻣﺨﺘﺎﺭﯼ، ﻋﻠﯽ ﺭﻭﯾﯿﻦ ﺗﻦ، ﺁﺗﯿﻼ ﭘﺴﯿﺎﻧﯽ، ﺳﯿﺮﻭﺱ ﺍﻟﻮﻧﺪ، حجت الاسلام دعایی و خبرنگاران و ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺩﺭ سالن ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺷﻤﺲ ﺁﻏﺎﺯ ﺷﺪ.

ﺩﺭ ﻫﺠﺪﻫﻤﯿﻦ ﺟﺸﻦ ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﮑﻮﺩﺍﺷﺖ و بزرگداشت چهار شخصیت سینمایی شامل "ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺩﻡ"، "ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﺭﺿﺎﺩﺍﺩ"، "ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﻣﺤﻤﺪﯼ" ﻭ "ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻌﺘﻤﺪﺁﺭﯾﺎ" برگزار می شود.

منوچهر شاهسواری رئیس خانه سینما در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: امشب بزرگداشت افرادی است که جوانان باید بدانند چه کسانی در چه زمانی و با چه دشواری هایی این سینما را زنده نگهداشتند.

وی افزود: عرض ارادتی به چهار دوست گرامی شامل سید محمد خادم، منوچهر محمدی، رضا داد و فاطمه معتمد آریا که این بانو نگین حلقه سینمای ایران است می کنم.

رئیس خانه سینما ادامه داد: آرزو می کنم که در 22 شهریورماه همه ما برای سربلندی سینما ایران در این مراسم حاضر باشیم.

شاهسواری خاطرنشان کرد: سینما بدون مردم راه به جایی نخواهد برد و نمی برد در حقیقت ما سینماگران باید رنج ها و رویاهای مردم را بر روی پرده سینما به نمایش دربیاوریم.

محمد متوصلانی نیز در این مراسم پیرامون سید محمد خادم گفت: ایشان انسان بسیار شریفی است. سوابق مدیریتی ایشان نشان می دهد که او در دوران مدیریت خود فرد موفقی بوده است.

وی افزود: ایشان یکی از قدیمی ترین سینماها را سرپرستی کرده است در حقیقت این سوابق نشان از کفایت و بزرگی ایشان دارد؛ بر این اساس خوشحالم خانه سینما یکی از ارکان نمایش را ارج می نهد.

متوصلانی ادامه داد: سینما عرضه کننده چیزی است که سینماگران تولید می کنند در حقیقت باید بدانیم که ما بدون فهم و درک مردم چیزی نیستیم.

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران نیز در سخنانی، گفت: امروز بزرگداشت مردی است که در کنار ورزش در سینما هم نام آور است.

وی افزود: سید محمد خادم یکی از پیشکسوتان کشور و یکی از افتخارات سینما است که در دهه 60 و 70 در چند دوره به عنوان رئیس هیات مدیره سینماداران فعالیت کرده است.

عبدالله علیخانی نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: از سال 1344 با سینمای ایشان آشنا شدم زیرا ما موسسه ای بودیم که هم فیلم خارجی و هم فیلم ایرانی نشان می دادیم؛ برای همین هم از نزدیک با سینمای او آشنا بودم.

سید محمدرضا خادم، رئیس سینما البرز بعد از تجلیل و تقدیر در سخنانی گفت: از لطفی که کردید بسیار خوشحال و ممنون هستم البته باید از سایرین حاضر در این عرصه هم تجلیل شود.

وی افزود: نخستین نفر آقای شهسواری رئیس خانه سینما است نفر دوم آقای مختاری است نفر سوم هم آقای اشرفی هستند که از سینماداران قدیمی کشور هستند که فردی پاک و سالم است.

خادم ادامه داد: آقای کمال تبریزی هم فرد دیگری هستند که از خدمتگزاران قدیمی سینما هستند و برای این سینما زحمات فراوانی کشیده اند.

در بخش دیگر این برنامه نوبت به تجلیل از علیرضا رضاداد رسید که در این بخش ابوالحسن داودی نیز پیرامون رضاداد گفت: او یکی از معدود مدیرانی است که حتی در مواقعی هم که در برابر من مانع ایجاد کرد ولی او را دوست دارم.

وی افزود: علت آن هم این است که او به کاری که می کند اعتقاد دارد او 4 سال از من کوچکتر است ولی همیشه نقش برادر بزرگتر را برای من بازی کرده است.

داودی ادامه داد: رضاداد را قبل از سینما می شناسم اوایل دهه 70 دوران عجیبی بود و باید بگویم که جمهوری اسلامی برای ما مدیران فرهنگی هزینه فراوانی کرده است و البته عمده خرج را هم برای ما انجام داده است.

ﺟﻤﺸﯿﺪ ﻣﺸﺎﯾﺨﯽ ﺑﺎﺯﯾﮕﺮ ﭘﯿﺸﮑﺴﻮﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺭﺿﺎﺩﺍﺩ ﺑﻪ ﺻﺤﻨﻪ ﺁﻣﺪ و در سخنانی ﮔﻔﺖ: متوجه هستم که خیلی ﺧﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻓﻆ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ ﺷﻌﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ در آن ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﻫﻨﺮ ﻧﺰﺩ فردی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻘﺪﯾﻢ ﺑﺎﻧﻮﯼ "ﮔﻮﺭﺩ ﺁﻭﺭ" ﺳﯿﻨﻤﺎی ایران خانم ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻌﺘﻤﺪ ﺁﺭﯾﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ.

ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﺭﺿﺎﺩﺍﺩ سپس ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺟﺎﯾﺰﻩ بر روی صحنه ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ و در سخنانی با خنده ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﮐﻮﺯﻩ ﮔﺮ ﺩﺭ ﮐﻮﺯﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩ. من ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻢ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮ دیگرﯼ ﺭﺍ برای تقدیر و تجلیل ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﻢ ولی ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﻣﺮ ﺷﺪﻡ.

ﻭﯼ افزود: از خانواده و همسر و پدر و مادرم باید تشکر کنم. جا دارد تا در این مراسم یادی از درگذشتگان کنیم و برای عزیزان در قید حیات خود آرزوی سلامت کنیم.

رضاداد ادامه داد: ﺩﻭ ﻣﺎﻩ ﭘﯿﺶ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﺧﺸﺎﻥ ﺑﻨﯽ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ من را ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎیش ﻣﺴﺘﻨﺪ ‏"ﺁﯼ ﺁﺩﻡ ﻫﺎ" ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩ. من ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻣﻌﺘﻤﺪ ﺁﺭﯾﺎ ﻏﺒﻄﻪ ﺧﻮﺭﺩﻡ ﮐﻪ اوبه جایی رسیده که ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﯾﻨﮑﻪ او در 10 ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ در جهت خیر جامعه و ﻣﻨﺎﻓﻊ عمومی ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻼﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

رضاداد اضافه کرد: در این مراسم ﺍﺯ ﻫﻤﻪ سینماداران عزیز ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﻣﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﮐﺮﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ.

بخش بعدی از این مراسم به تقدیر از "ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﻣﺤﻤﺪﯼ" اختصاص داشت که ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﺴﮕﺮ ﭘﻮﺭ در ﺳﺨﻨﺎﻧﯽ ﮔﻔﺖ: جشن های روز ملی سینمای ایران را تبریک عرض می کنم زیرا ﺑﺮﺍﯼ برگشت ﺭﻭﺯ ملی ﺳﯿﻨﻤﺎ به ﺗﻘﻮﯾﻢ ﺯحمت های فراوانی ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

وی افزود: بر این اساس ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﻡ ﻗﺪﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ بیشتر به عنوان یک نماد ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ و بیش از پیش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ.

عسگرپور ادامه داد: از هیات مدیره خانه سینما تشکر می کنم که بسیار خوب و دقیق کار انتخاب عزیزان برای تجلیل را انجام دادند اینها عزیزاتی هستند که سالها برای سینما زحمت کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: ﮐﻠﯿﭙﯽ ﺩﺭ رابطه ﺑﺎ "ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﻣﺤﻤﺪﯼ" نمایش داده ﺷﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﮐﻮﺩﮎ ﺩﺭﻭن او بود بر این اساس اغلب افرادی ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ او تا چه میزان ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ.

عسگرپور اضافه کرد: ﺍﻭ ﺟﺰء ﻣﻌﺪﻭﺩ ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ به دلیل همفکری و ملاحتی که دارد ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺳﺮ ﺻﺤﻨﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻮﺩ.

ﺟﻬﺎﻧﮕﯿﺮ ﮐﻮﺛﺮﯼ ﻧﯿﺰ پیرامون منوچهر محمدی گفت: ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎمی ﻋﺮصه های سینما ﺑﻌﺪ ﺍﺯ پیروزی ﺍﻧﻘﻼﺏ اسلامی سخت بود. در حقیقت ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺳﺨﺖ ﺑﻮﺩ ﺯﯾﺮﺍ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪﻩ از آن دوران ﺁﺛﺎﺭ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ.

وی افزود: درست خاطرم هست که ما در آن زمان ﮔﺎﻫﯽ ﺗﻨﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﺁﺭﺍﻡ ﺣﺮﮐﺖ و فعالیت ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ در حقیقت ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ که ﺗﻨﺪ ﻣﯽ ﺭﻓﺘﯿﻢ "ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﻣﺤﻤﺪﯼ" ﺗﺮﻣﺰ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮐﺸﯿﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﮐﻪ بازهم ﺍﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ﯾﮏ ﻗﺪﻡ ﺩﯾﮕﺮ رو به جلو ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﻢ.

کوثری ﺍﺩﺍﻣﻪ داد: ﺷﺎﯾﺪ ﻣﺎ در ﺁﻥ زمان ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ برای فعالیت در سینما ﻧﻤﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯿﻢ؛ اما ﻭﺟﻮﺩ و حضور ﺍﻭ موجب ﻣﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ درگیری و تشنج ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﺭﺍﻡ ﺑﮕﯿﺮﺩ.

وی خاطرنشان کرد: منوچهر ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﺪﺑﯿﺮ ﻭ ﺷﻌﻮﺭ این توانایی را داشت تا ﺳﮑﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻓﻀﺎ ﺭﺍ در آن زمان ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻫﺪﺍﯾﺖ کند.

ﺣﺠﺖ ﺍﻻﺳﻼﻡ "ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺩﻋﺎﯾﯽ" در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی گفت: از شما تشکر می کنم ﮐﻪ به من ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺩﯾﺪ ﺩﺭ ﺟﺸﻦ ﺷﻤﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﻢ.

وی افزود: ﮔﻮﯾﺎ ﺩﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ نمی شود ﻣﺮﺍسم و برنامه ای ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺧﻮﻧﺪﯼ ﺻﺤﺒﺖ ﻧﮑﻨﺪ.

حجت الاسلام دعایی ادامه داد: پیرامون ﺍﺗﻔﺎق هایی ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺎﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ خانم ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻣﻌﺘﻤﺪ ﺁﺭﯾﺎ روی داد باید عرض کنم که ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ ﺩﺭ ﮐﺎﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺎ توسط یکی از هم لباس های من ﺑﯽ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﯽ ﺷﺪ.

وی خاطرنشان کرد: اما خانم معتمد آریا ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩند ﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺣﺮﻑ ﻫﺎی خود ﺑﻪ ﻃﻮﺭ بسیار ﺩﻗﯿﻖ، ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻭ ﺣﮑﯿﻤﺎﻧﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩند. خانم معتمد آریا ﮔﻼﯾﻪ ﻧﮑﺮﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭﮎ ﮐﺮﺩ.

دعایی اضافه کرد: ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻧﯽ ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺁﻣﻮﺯﻡ من سینما فراوان رفتم و او را در نقش های فراوانی دیدم. آرزو هم داشتم تا در اکران مستند "آی آدم ها" در روزنامه ایران حضور داشته باشم ولی این امر میسر نشد. اما عذر می خواهم که هم لباسی ما به او بی احترامی کرد.

آخرین بخش از مراسم امشب تقدیر و تجلیل از فاطمه معتمد آریا بود که در این بخش علی نصیریان در سخانی، گفت: این یک افتخاری برای من است که برای تقدیر و تجلیل از خانم متعمد آریا به روی صحنه دعوت شده ام تا سخنرانی کنم. اینجا باید عرض کنم که این بانو یکی از برجسته ترین و خلاق ترین بازیگران سینمای ایران است.

وی افزود: در بیرون از فضای سینما همه فکر می کنند که بازیگری کار و حرفه ای آسان و راحت است. اما باید همه بدانید که برای رسیدن به این سادگی باید مسیر خلاقانه ای را یک بازیگر سپری کند.

نصیریان ادامه داد: یکی از مهمترین امتیازات خانم معتمد آریا خلاقیت در بازیگری او است. این بانوی بازیگر به همه ما نشان داده است که یک هنرمند کامل و بی نظیر است. در حقیقت همه باید بدانیم که بازیگری فرهنگ، آگاهی و دانش لازم دارد.

همایون اسعدیان دیگری کارگردانی بود که پیرامون شخصیت فاطمه معتمد آریا گفت: در زمانی که من نوجوان بودم شاهد بازی خانم معتمد آریا در سریال گل پامچال بودم. من از همان زمان در آرزوی بازی و همکاری با او بودم. اما دست تقدیر چنان رقم خورده است که امشب در مراسم تقدیر او حاضر شده ام.

وی افزود: متاسفانه قطار عمر خیلی سریع می گذرد و حسرت دارم که مبادا نتوانم با او همکاری داشته باشم. بر این اساس امیدوار هستم که روزی این فرصت همکاری با او را پیدا کنم.

آتیلا پسانی نیز در بخش دیگر این برنامه پیرامون فاطمه معتمد آریا گفت: سه جمله در مورد سیمین سینمای ایران بیان می کنم. برای نگاه جستجو گری که داری تو را تحسین می کنم، برای حضور اجتماعی و بین المللی که داری تحسینت می کنم و برای مقاومت در برابر بی عدالتی ها و ناملایمتی های روزگار تحسینت می کنم.

فاطمه معتمد آریا هم در پایان مراسم شعری خواند و آن را تقدیم حجت الاسلام دعایی کرد و خطاب به او گفت: آقای دعایی خیلی ممنون هستیم که هوای ما را دارید. لطفا اهالی سینما را گوشه عبای خود نگه دارید تا آشتی صورت بگیرد.

ارسال نظر: