امیرعبداللهیان در برنامه "نگاه یک":

سعودی‌ها قدرت ایران را به خوبی شناخته‌اند/ عربستان نمی‌تواند پیشرفت‌های ایران را ببیند

کدخبر: 2061598

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت:‌ برخی از رهبران فعلی عربستان به خوبی می‌دانند که سعودی‌ها قادر به مقابله نظامی با ایران نیستند و قدرت ایران را به خوبی شناخته‌اند و واقعاً‌ وقتی تحلیل‌های عربستان در پی حمله به ایران شناخته می‌شود مثل جوک است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسین امیرعبداللهیان در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما در زمینه بررسی آخرین تحولات منطقه و نقش عربستان سعودی در این تحولات با اشاره به روابط ایران و عربستان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم افزود: عربستان سعودی چه قبل از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب همواره تلاش کرده است که نقش اول را در منطقه ایفا کند و نمایندگی جهان عرب و اسلام را به دست بگیرد این در حالی است که عربستان هیچگاه برای دستیابی به این هدف چیزی برای ارائه نداشته است.

وی تصریح کرد: در حوزه مذهبی بحث وهابیت یک مسئله بغرنج برای این کشور به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،‌ امیرعبداللهیان تأکید کرد: ایران پس از انقلاب در عرصه های مختلف موقعیت هایی را در زمینه های دفاعی، دموکراسی، هسته ای و غیره بدست آورده است که برای خاندان آل سعود قابل فهم نیست لذا در روابط خود با ایران عنصر رقابت را انتخاب کرده اند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعودی ها تلاش کردند رفتاری را دنبال کنند که حوزه رقابت دو کشور را به حوزه تخاصم بکشاند.

وی ادامه داد: این رفتارهای غیرعقلایی در دو سال گذشته با روی کار آمدن ملک سلمان و فرزندش تشدید شد.

امیرعبداللهیان گفت: محمد بن سلمان با اتکاء به جایگاه پدرش یک کودتای کشوری را پس از بدست گرفتن قدرت در عربستان انجام داد و بخش عمده ای از سران سعودی را حذف کرد و با شروع تجاوز علیه یمن تلاش کرد یک وفاق در داخل کشور خود ایجاد کند تا بتواند از کودتا جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: سعودی ها در بحث سفارت عربستان و اعدام آیت الله نمر سعی کردند با تشدید ایران هراسی بتوانند به اختلافات درون خاندان آل سعود قدرت ببخشند و بخش دیگری از حذف عناصر سعودی را دنبال کردند.

امیرعبداللهیان گفت: محمد بن سلمان سعی کرد فعالانه کار کند و در کنار روابط با آمریکا با روسیه روابطی با نفع اقتصادی برقرار کرد و با سیاست پول و ارعاب در جنگ یمن و تشدید ایران هراسی تلاش کرد به اهداف خود برسد.

وی افزود: آنان نمی توانند پیشرفت های موجود در ایران را در عرصه های علمی، فناوری، دفاعی و امنیتی ببینند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل خاطر نشان کرد: سعودی ها برای ضربه زدن به عرصه امنیت ایران برنامه هایی را در مرزهای ایران طراحی کردند که با هوشیاری مأموران ایرانی خنثی شد.

وی تأکید کرد: وقتی از عربستان صحبت می کنیم نمی توانیم امریکا را کنار بزنیم و در این عرصه عربستان بازیگری مستقل نیست سیاست های خود را با هماهنگی آمریکا به عمل می رساند.

امیرعبداللهیان گفت: در بیداری اسلامی بخشی از سیاست های بی اعتمادی بین عربستان و آمریکا به وجود آمد و سعودی ها مراقب هستند که دچار سرنوشت بن علی و حسنی مبارک نشوند.

وی افزود: این در حالی اتفاق می افتد که آمریکایی ها در منطقه به سیاست های نفتی و دلاری خود با عربستان اهمیت می دهند و همانطور که دیدیم در آستانه توافق هسته ای با ایران،‌ آمریکا به عربستان اجازه تجاوز به یمن را داد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: توافق هسته ای در شرایطی رخ داد که آمریکایی ها با سعود الفیصل در هواپیما مذاکره کردند و وقتی وی به آمریکایی ها می گوید برای توافق با ایران آماده نیستیم آنان توافق را به عقب می اندازند.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکایی ها چراغ سبز به عربستان برای حمله به یمن نشان می دهند و به آنان می گویند که ما پشت شما هستیم برای اینکه مانع از نفوذ ایران در منطقه شویم.

وی افزود: آمریکا ناچار شد در توافق هسته ای با ایران امتیازاتی به ما بدهد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش تنش ها بین ایران و عربستان و منجر شدن این اتفاقات به جنگ گفت: سعودی ها از اینکه با ایران به طور نظامی مواجه شوند رعب جدی دارند و در قد و قواره ای نیستند که جنگ را به ایران تحمیل کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به حمله عربستان به یمن و پشتیبانی آمریکا از سعودی ها با دادن تجهیزات پیشرفته به این کشور خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در حالی این تجهیزات را به عربستان دادند که سعودی ها برای سوختگیری و گرفتن اطلاعات هنوز وابسته به آمریکا هستند.

وی افزود: برخی از رهبران فعلی عربستان به خوبی می دانند که سعودی ها قادر به مقابله نظامی با ایران نیستند و قدرت ایران را به خوبی شناخته اند و واقعاً‌ وقتی تحلیل های عربستان در پی حمله به ایران شناخته می شود مثل جوک است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: سعودی ها در مصاحبه ها حرف های بی ربطی می زنند اما در مذاکره می دانند که با چه قدرتی صحبت می کنند.

امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد جنگ در خاورمیانه افزود: از آرزوهای آمریکا و رژیم صهیونیستی این است که در سایه تحولات منطقه پس از سرکوبی بیداری اسلامی شرایطی را ایجاد کنند که رژیم صهیونیستی قدرت برتر در منطقه شود و جنگی را پدید آورند که نتیجه آن تضعیف شدن کشورهای اسلامی منطقه باشد.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها به دلیل قدرتی که تولیدات دفاعی ایران ایجاد کرده است از ایران می ترسند و این مسئله در هنگام مذاکره به خوبی لمس شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: وقتی که ما مذاکره می کردیم عقبه قدرت دفاعی، علمی، قدرت رهبری و حمایت های مردمی به خوبی یک پشتوانه محکم برای ما در مذاکرات هسته ای بود.

وی گفت: سعودی ها در بحث مذاکرات هسته ای در سطوح مختلف کارشکنی کردند و ابتدا عناصری را برای ایجاد ناامنی در داخل کشور فرستادند، در بخش های مرزی و منطقه ای تلاش کردند ناامنی ایجاد کنند و یکی از آنها ایجاد جنگ در یمن بود آنان می خواستند قدرت نمایی کنند و بر اساس ابداع خود ظرف سه هفته یمن را فتح نمایند.

امیرعبداللهیان افزود: سعودی ها تلاش کردند در حوزه اخلال در منطقه یک بازیگری باشند و در عرصه های سیاسی،‌ امنیتی و اقتصادی فعالیت هایی را انجام دادند.

وی با اشاره به تلاش های عربستان برای کاهش درآمدهای نفتی ایران بعد از برجام گفت: امریکا و سعودی ها تلاش کردند که ایران بالا نیاید و در سال های مذاکره هر اقدامی را انجام دادند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در خصوص ماجرای فرودگاه جده افزود: متأسفانه اقدامی که قرار بود انجام بدهند در سایه تحولات بعدی به فراموشی سپرده شد چرا که آن مسئله ضربه ای جدی به حیثیت سعودی ها بود و در آن زمان عربستان با وعده و وعیدهایی سعی در رفع آن مسئله کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مسئله فاجعه منا گفت: آنچه که باعث این حادثه شد ابتدا سوء‌ مدیریت سعودی ها و درگیری آنان با جنگ یمن بوده است.

وی ادامه داد: در همان ابتدای مناسک با توجه به تماس هایمان متوجه شدیم که افراد بدون تجربه مدیریت حج را بدست گرفته اند و اختلاف های موجود در خاندان سعودی منجر به این فاجعه شد.

امیرعبداللهیان گفت: رقابت محمد بن نایف و محمد بن سلمان و سوء‌ تدبیر مدیران حج سعودی از جمله دلایل این ماجراست.

وی افزود: اگر سعودی ها می خواستند در این زمینه شفاف عمل کنند باید پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب را می پذیرفتند.

امیرعبداللهیان در خصوص اقدامات انجام گرفته بعد از فاجعه منا توسط دیپلمات های ایرانی خاطر نشان کرد: بعد از حادثه ما با بحران جدی شهادت حدود 500 زائر و تعداد زیادی مجروح مواجه بودیم.

وی ادامه داد: مداوای حجاج مجروح، شناسایی مفقودان و تعیین تکلیف پیکرهای شهدا از اولویت های ما در این فاجعه بود.

امیرعبداللهیان گفت: در آن زمان به طور مستمر با دکتر ظریف که در نیویورک بودند در تماس بودیم و از طرفی هم رئیس جمهور در ملاقات های خود این مسئله را دنبال می کردند.

وی افزود: سعودی ها نمی خواستند حتی یک جسد از عربستان خارج شود و در این راستا برخی کشورها را با فتواها مطیع ساختند و برخی دیگر را تهدید کردند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: کارهای زیادی برای بازگرداندن پیکر شهدا انجام شد اما اگر هشدار قاطع مقام معظم رهبری به سعودی ها نبود شاید تا امروز هم یک جسد به ما تحویل داده نمی شد.

وی افزود: بعد از هشدار رهبری ما شاهد بودیم که سعودی ها حتی ضوابط عادی انتقال اجساد را زیر پا گذاشتند و مراحل انتقال با سرعت بالا انجام شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به شهادت آیت الله نمر و حوادث سفارت عربستان گفت: در آن زمان چند اتفاق افتاد که منجر شد موج تنفر از عربستان سعودی در ایران افزایش یابد و در کنار آن توهین های مقامات عربستان به این مسئله دامن زد و موجب شد افکار عمومی تحریک شود.

وی ادامه داد: در مسئله تجاوز به دو نوجوان در فرودگاه جده سعودی ای که به راحتی در 24 ساعت گردن می زند این پرونده را روشن نکرد.

امیرعبداللهیان گفت: سعودی ها برای دور کردن بحران از خود و علی رغم قول های آمریکایی ها در کمپ دیوید در قبال توافق هسته ای ایران برای برهم زدن بازی در منطقه آیت الله نمر را اعدام کردند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات، سفارت عربستان قبل از هرگونه تجمع،‌ یادداشتی مبنی بر فروش ماشین های سفارت به برخی از سفارت های دیگر فرستاده بود و اولین آتش سوزی در سفارت زمانی رخ داد که کارمندان سفارت در داخل بودند و بعداً‌ مشخص شد که خودشان در حال آتش زدن اسناد بودند.

امیرعبداللهیان گفت: شروع حادثه و اعدام آیت الله نمر حساب شده بوده و ممکن است عناصری با هدایت سعودی ها در تشویش اذهان عمومی نقش داشته باشند.

وی در خصوص پیام مقام معظم رهبری در آستانه سالگرد منا افزود: حادثه منا قلب مسلمانان جهان را خدشه دار کرد و نگرانی های زیادی در جهان اسلام در خصوص چگونگی انجام امن مناسک حج بوجود آورده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل خاطر نشان کرد: سعودی ها تصور کردند که با چمدان های پول می توانند آثار این موضوع را پاک کنند اما فرمایشات رهبری به نوعی توجه به خواسته های قلبی تک تک مسلمانان جهان بود و در ارائه راهکاری برای اینکه در آینده برای انجام مناسک حج و سهم کشورهای اسلامی باید تدبیری اندیشیده شود.

امیرعبداللهیان گفت: واکنش های سعودی ها و حرف های پرت و پلای آنان نشان می دهد که رهبری روی نقاط آسیب پذیر آنان دست گذاشته و راهکارهای مناسب را ارائه داده است.

وی افزود: بخشی از رفتارهای سعودی ها به اوهام، ‌تکبر و تفکر حاکمیت بر قلب ها با پول برمی گردد، حاکمان سعودی در کاخ های محصورند و با یک سری اوهام خودشان را در یک مجموعه تار عنکبوتی گرفتار کردند.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: در عربستان سعودی در سطوح مختلف افرادی هستند که می فهمند و درک می کنند اما به آنان میدان داده نمی شود که ایده های خود را عملیاتی کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حمایت عربستان از تروریست ها و آتش بس در سوریه و وجود تضمین برای برقراری این آتش بس در آینده افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد زیرا هر زمانی تروریست ها نیاز به زمان دارند به سازمان ملل متوسل می شوند و به آتش بس روی می آورند.

امیرعبداللهیان گفت: در سال های اخیر دیدیم که هر زمان ارتش سوریه به پیروزی نزدیک می شد تحولات جدید آمریکا برای برقراری آتش بس شروع می شد.

وی ادامه داد: دولت سوریه اما به بهانه استقبال از آتش بس، همیشه این مسئله را پذیرفته است.

امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم این آتش بس به تسلیح بیشتر تروریست ها نینجامد و شروعی برای گفتگوهای گروه ها باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در انتها با اشاره به وضعیت نامناسب دو شهر کفریا و فوعه افزود: چند 10 هزار نفر در این دو شهر در محاصره تروریست ها هستند و متأسفانه دوستان ما در ترکیه همکاری خوبی برای رساندن کمک به این دو شهر انجام ندادند.

وی گفت: نزدیک به پنج ماه است که هیچ یک از این دو شهر برق و‌ آب ندارند و بدترین شرایط انسانی در این دو شهر حاکم است.

ارسال نظر: